Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mina små darlingar: en Laguiole Veritable och en Condor 83SSG.
Condoren är numrerad med stål från Seki Japan.
Tror inte att fällknivar från Condor finns att köpa nya längre ?
Jag lyckas i alla fall hitta ett flertal webbutiker som säljer Condor. Bl a:

http://tacops.ca/index.php?id_product=1121&controller=product

Fin Lagge!! Tyvärr så brukar många av dem lida av ett och samma "sjukdomstillstånd". Nämligen att eggen får kontakt med fjädern på insidan av chassit när man fäller in bladet. Därmed uppstår ett jack i densamma.

~Paul~

OK, Condor finns alltså kvar fast i relativt "ny" form utan micartainläggningar i skaftet ?
Ska söka lite mer efter dessa - det verkar som om att min variant går en del på auktion sedan några år tillbaka i alla fall.

Den Laguiole jag har är helt oskadad av chassit, jag håller tummarna !
Jag köpte den helt ny i Frankrike till den nätta summan av €51.

OK, Condor finns alltså kvar fast i relativt "ny" form utan micartainläggningar i skaftet ?
Ska söka lite mer efter dessa - det verkar som om att min variant går en del på auktion sedan några år tillbaka i alla fall.

Den Laguiole jag har är helt oskadad av chassit, jag håller tummarna !
Jag köpte den helt ny i Frankrike till den nätta summan av €51.
Fast det finns/har funnits flera tillverkare som kallar sig Condor. Därav förvirringen.

~Paul~

EKA-varianter

Nya och ganska ovanliga två tillskott.

EKA Swede 60S Wood med sågtandat blad och EKA Swede 110SS, dvs med rostfritt Sandvik 12C27-stål.

Nej, den sågtandade har jag inte sett förut.

Nu har du bara två varianter till av EKA 110 att skaffa då! De med röd knapp i stället för grå:)

8724769593_0dc7d4c259_z.jpg

Jag postade ett lite mer utförligt inlägg om mod 110 i våras.

Eftersom jag har SS ter det sig som det är svarta bladet som är svårt att få tag på.

Swede 60 före/efter :
10272986975_c0b19f8bd2_z.jpg

10823217106_6376773e82_c.jpg

1. Nu har du bara två varianter till av EKA 110 att skaffa då! De med röd knapp i stället för grå:)

2. Eftersom jag har SS ter det sig som det är svarta bladet som är svårt att få tag på.

3. Swede 60 före/efter :
1. Hm, inte så lätt :(.

2. Fast jag har den motsatta erfarenheten. Har sett ett tjugotal i kolstål på Trattis och Blocket men bara 2 i SS, varav den första var i bedrövligt skick.

3. Ser inte riktigt vad du har moddat. Vg upplys :).

~Paul~

Några Barkisar

Jag tog några familjefoton häromdagen. MAW ställde ju till det så att jag trillade dit rejält på Bark River i våras. Det har blivit några fler sedan dess... :)

Rogue Bowie är favoritmodellen och det är väl så här långt den enda modellen (förutom Opineler) som jag känner en "ohälsosam" önskan att samla på. Den i Antique Ivory Micarta (som inte är fullt så gul i verkligheten) och den i Antique Stag är helt oanvända. Alla andra används mer eller mindre regelbundet. Det är ju lite oftare som man har ett behov t.ex. en Fox River (längst upp till vänster i första bilden) än en Grasso Bolo II (längst ner till höger i första bilden). :)

Jag har en Bravo III på beställning som troligtvis blir klar i tid till att bli min julklapp till mig själv. Det blir ett riktigt monster med 12 tums blad i CMP3V. Det är kul med stora knivar! :)

Bilagor

• IMG_0479.jpg
    IMG_0479.jpg
    84.2 KB · Visningar: 1,056
  • IMG_0482.jpg
    IMG_0482.jpg
    60.1 KB · Visningar: 1,055
  • IMG_0480.jpg
    IMG_0480.jpg
    83.7 KB · Visningar: 1,047
  • IMG_0481.jpg
    IMG_0481.jpg
    84.7 KB · Visningar: 1,053
Jag tog några familjefoton häromdagen. MAW ställde ju till det så att jag trillade dit rejält på Bark River i våras. Det har blivit några fler sedan dess... :)

Rogue Bowie är favoritmodellen och det är väl så här långt den enda modellen (förutom Opineler) som jag känner en "ohälsosam" önskan att samla på. Den i Antique Ivory Micarta (som inte är fullt så gul i verkligheten) och den i Antique Stag är helt oanvända. Alla andra används mer eller mindre regelbundet. Det är ju lite oftare som man har ett behov t.ex. en Fox River (längst upp till vänster i första bilden) än en Grasso Bolo II (längst ner till höger i första bilden). :)

Jag har en Bravo III på beställning som troligtvis blir klar i tid till att bli min julklapp till mig själv. Det blir ett riktigt monster med 12 tums blad i CMP3V. Det är kul med stora knivar! :)
Mycket fina, grattis!!

Av alla dessa så är nog Ultra-Light Bushcrafter min favorit.

~Paul~

Mkt fina Barkie's där!
Nog har du trillat dit ordentligt på Bark River.

Jag har två Rogue, som också används.
Bägge har fått skador på eggen vid huggning.
Efter omslipning till tjockare egg,så håller dom bättre.

Det verkar som om fabrikseggen är väl tunn på denna modell.
Nu har den ju en tilltagen höjd på profilen, så genom att räta ut "flåkurvan" har jag kunnat slipa fram en tjockare egg utan att förlora mer än 3 gram stål.

Bild 1 är med original egg och bild 2 är med nuvarande, tjockare egg.

En annan aspekt med denna modell, är den historiska bakgrunden.
Detta lär ju ha varit den första typen av Bowiekniv, som gjordes efter att Jim Bowie blev känd.
Flera original finns att skåda i en tråd på Bladeforums custom knife sida.
Det handlar om förberedelserna inför den största utställningen någonsin, av antika Bowieknivar.

Mikael

Bilagor

• IMGP5462.JPG
    IMGP5462.JPG
    128.8 KB · Visningar: 907
  • IMGP5481.JPG
    IMGP5481.JPG
    120.9 KB · Visningar: 1,014
Oj, en sådan härlig uppsättning! Glad att jag är medskyldig :)
Rogue är en av mina favoritdesigner bland BRs större knivar, äger tyvärr ingen själv. Vacker och ser välbalanserad ut.
Ser fram emot bilder på Bravo III plöjandes genom julskinkan, jag kommer bevaka tråden från Kalle Anka och framåt!

Mycket fina, grattis!!

Av alla dessa så är nog Ultra-Light Bushcrafter min favorit.

~Paul~

Tack! Jo ULB fungerar verkligen bra. Tyvärr fungerar slidan inte så bra för mig. Det blir rätt mycket av skaftet som sticker upp och det gillar jag inte. Har den därför mest i benfickan men jag ska fixa en annan slida så kommer den att användas mer.

Mkt fina Barkie's där!
Nog har du trillat dit ordentligt på Bark River.

Jag har två Rogue, som också används.
Bägge har fått skador på eggen vid huggning.
Efter omslipning till tjockare egg,så håller dom bättre.

Det verkar som om fabrikseggen är väl tunn på denna modell.
Nu har den ju en tilltagen höjd på profilen, så genom att räta ut "flåkurvan" har jag kunnat slipa fram en tjockare egg utan att förlora mer än 3 gram stål.

Bild 1 är med original egg och bild 2 är med nuvarande, tjockare egg.

En annan aspekt med denna modell, är den historiska bakgrunden.
Detta lär ju ha varit den första typen av Bowiekniv, som gjordes efter att Jim Bowie blev känd.
Flera original finns att skåda i en tråd på Bladeforums custom knife sida.
Det handlar om förberedelserna inför den största utställningen någonsin, av antika Bowieknivar.

Mikael

Jo du har ju en del av skulden till att jag trillade dit du också! Det var ju bilden av din Rogue med Rosewood handtag som fick mig att börja undersöka modellen. ;)

Min svarta Rogue har hållit bra under sommarens äventyr men för hårdare jobb så förstår jag att man kan behöva ändra profilen lite.

Det är, som du skriver, en modell som är verkligen intressant ur ett historiskt perspektiv. Bark River har gjort ett, i mitt tycke, kanonjobb med att återskapa och till viss del modernisera den.

Oj, en sådan härlig uppsättning! Glad att jag är medskyldig :)
Rogue är en av mina favoritdesigner bland BRs större knivar, äger tyvärr ingen själv. Vacker och ser välbalanserad ut.
Ser fram emot bilder på Bravo III plöjandes genom julskinkan, jag kommer bevaka tråden från Kalle Anka och framåt!

Hahaha! Jag lovar att lägga upp bilder så fort den dyker upp. Tror nämligen inte att jag kommer att kunna hålla mig tills Tomten kommer... ;)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg