Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ful? Vet jag inte om jag håller med om.

Har ingen själv men baserat på bilderna jag hittade så blir det ett alternativ nu när jag beslutat ersätta min trogna Spyderco Native från Dackes dagar.

From da Phone
 
På tal om Moror fick jag hem en sådan här idag, "510". Mycket trevlig kniv. Tänkte sy en lite trevligare slida bara.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    33 KB · Visningar: 787
På tal om Moror fick jag hem en sådan här idag, "510". Mycket trevlig kniv. Tänkte sy en lite trevligare slida bara.
Ja, det är trevliga de där. Har också en sådan med svart grepp. Den är märkt Falcon men helt uppenbart tillverkad av KJ Eriksson.

Den enda skillnaden är att min har ett blad i ett okänt verktygsstål.

~Paul~
 
Ok. Denna är "återupplivningen" av 510 som tyska hkgt beställt. Istället för grönt skaft och 2.5mm blad så är den här svart och har 2mm blad. Att bladet är tunnare är väl för att de kör med bladet från Crafline Q Allround gissar jag.
 
Ok. Denna är "återupplivningen" av 510 som tyska hkgt beställt. Istället för grönt skaft och 2.5mm blad så är den här svart och har 2mm blad. Att bladet är tunnare är väl för att de kör med bladet från Crafline Q Allround gissar jag.
Det låter som att du beskriver min kniv. Skillnaden är att den är avsevärt äldre än din.







~Paul~
 
Mina små darlingar: en Laguiole Veritable och en Condor 83SSG.
Condoren är numrerad med stål från Seki Japan.
Tror inte att fällknivar från Condor finns att köpa nya längre ?
 

Bilagor

  • knivar.jpg
    knivar.jpg
    31.3 KB · Visningar: 1,048
Klara likheter. Men det ser inte ut som en 510 riktigt.
Fast bladformen har blivit lite alternerad. Den är nämligen rekonstruerad efter att spetsen gått av. Bladet är därför lite kortare och balansen i utseendet är tyvärr borta.

Kniven är nämligen köpt begagnad. Gav inte många tior för den.

~Paul~
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg