Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för era uttömmande svar. Jag håller med om att när det gäller material och tekniska lösningar gillar jag både det gamla, ja rent av uråldriga men även ny fin ingenjörskonst med den senaste tekniken, bästa materialen och perfekt Fit & Finish.

Så i dessa aspekter skulle säkert Spydercos knivar passa perfekt. Det är bara det att jag ogillar:
Breda blad
Korta blad
Hål i bladen
Runda, svängda eller eliptiska skaft
Konstiga mönster på skollorna


Jag gillar mer de klassiska varianterna helt enkelt. Vi är alla olika :)

Vill du se på vackra fällknivar i olika klassiska stilar skall du definitivt ta en titt på den här youtubekanalen. Dessutom en av de bästa recensenterna på tuben! https://www.youtube.com/user/stschmalhaus/videos

Jag gillar de klassiska varianterna också! Är mer intresserad av moderna material i fällknivar dock. Men en av mina mest använda knivar är en Matt Lesniewski Caperknife, där talar vi traditionellt.

/ John
 
Det finns som tur är massvis med egna preferenser och uppenbart många som jagar nya former, färger och material. Att det finns duktiga hantverkare som förverkligar drömmarna ser i vi numera tämligen ofta. Det är oftast både vackert och lärande, ibland dock bara konstigt.

Som en som brukar min lilla extra nagel till det som det behövs, behöver jag en liten spets och en kort egg, det syns på mitt knivval både EDUC samt i skogen. Eftersom de brukas ofta så måste eggarna underhållas. Patinan får man på köpet. Så långt från vitrinvärmare man kan komma. YMMV

Paul är att lyckönska till Utsidans längsta tråd, hitintills.
 
Jo många av Spydercos knivar är hopplösa designmässigt. Men kvaliteten för priset är mycket bra. Just nu har jag bara två i min ägo, som jag tycker de lyckats rätt så bra med avseende användbarhet. Centofante Memory och Persistence. Inga choils eller ricassos, okomplicerade grepp och planslipade blad.
 
Jo många av Spydercos knivar är hopplösa designmässigt. Men kvaliteten för priset är mycket bra. Just nu har jag bara två i min ägo, som jag tycker de lyckats rätt så bra med avseende användbarhet. Centofante Memory och Persistence. Inga choils eller ricassos, okomplicerade grepp och planslipade blad.

Du glömde skriva att det är ur ditt perspektiv som dom är hopplösa designmässigt. ;)

När det gäller användbarhet så är det ju själva användningsområdet som styr. Jag tycker t.ex. att den där kinaserien där Persistence ingår (har en Ambitious och en Tenacious själv) är riktiga skitknivar och jag har svårt att tänka mig en kniv jag är mer ointresserad av än Centofante Memory. För mig funkar dom bara inte.

Vi använder alla knivar på olika sätt och till olika saker. Jag gillar normalt väldigt "neutrala" grepp på en kniv (en klassisk rödskaftad Mora är väl det mest neutrala jag kan tänka mig) där man på ett naturligt sätt kan skifta position på kniven i handen. Spyderco har dock några knivar med choil som jag personligen gillar (Manix2 lightweight, Gayle Bradley, Dragonfly, En Enzo Birk 75 har en ricasso som jag absolut inte vill vara utan, trots att jag inte gillar ricasso normalt, eftersom den är en del av designen som gör att den fungerar så bra. Detsamma gäller för mig ricasson på EKA Swede 8 och 10. Utan ricasson hade jag inte kunnat fälla ihop kniven lika säkert med en hand vilket i många fall är viktigare för mig än att kunna öppna den med en hand.

En annan sak som man, tyvärr får man väl nästan skriva, måste hålla i bakhuvudet är ju att många amerikanska fällknivar är designade som självförsvarsvapen. Det påverkar ju designen en hel del.

Det jag inte gillar designmässigt brukar jag hoppa över att köpa. Ibland köper jag ändå knivar jag är tveksam till och några av mina absoluta favoriter, t.ex. Enzo Birk 75 och Casström SFK, är knivar som jag varit tveksam till utifrån designen. Det finns många bra knivar därute! :)
 
Här är min Tops Dragonfly 4.5. Har inte gjort så mycket med den, har skärt lök och tomater och späntat en björkvedsbit. Knivfodralet i nylon är inget att ha, om man tar av locket på fodralet så hålls kniven fast med ett kardborreband som lossnar bara man skakar lite lätt.

Så nu är jag ute efter en knivslida. Finns det någon här på tråden som tillverkar eller känner någon som tillverkar knivslidor?

Kniven: http://www.flickr.com/photos/90721615@N05/11086829413/


Har Flickr, kan inte lägga upp bilder på tråden, någon som har tips?
 
Gör en e-mail bild, mellanstor, .jpg, lägg bilden på skrivbordet, sök ditt skrivbord via utsidans bilduppladdningsverktyg. Kom ihåg bildens nummer. Lägg in den, ladda upp den sen kan du förhandsgranska ditt inlägg med bild.
go tur
 
re

Hej Boneman. Den där modellen är inga problem att fixa en slida till. Dra ett pm om du vill så kan jag ordna det åt dig så pratar vi om en modell till den.
 
Min TOPS Mini Scandi Knife 2.5. En fin liten kniv, minus dock för beläggningen på bladet.
 

Bilagor

  • 11089878345_55ee35878b[1].jpg
    11089878345_55ee35878b[1].jpg
    138.9 KB · Visningar: 662
Eftersom tråden nyligen nuddade vid ämnet moderna vs traditionella knivar och om skönhet ligger i betraktarens öga eller ej så kommer här ett bidrag till diskussionen då kniven ifråga är tämligen ful :)

http://cykligare.blogspot.se/2013/11/little-big-knives-cold-steel-mini-tuff.html



Dagens knipresentation Cold Steel Mini Tuff Lite​

En mycket underhållande recension! Får nog ta och prova en Tuff Lite tror jag. Jag är ingen stor fantast av Cold Steel men det där Tri-ad-låset fungerar faktiskt mycket bra.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg