Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nyfiken på Helle Viking, gillar bladutformning och slipning, att det är kolstål är för mig inget problem.
Men undrar om någon här har testat en, och vad man kommit till för resultat då?
Helle-Viking.jpg

Har kikat på den där när jag var inne i en "jag-gillar-traditionella-knivar-period". Den är riktigt elegant i sin enkla framtoning. Skulle också vilja höra något omdöme om den!
 
1. själv är jag ju mycket intresserad av cyklar och jag kan säga att samtliga så kallade cyklar som vunnit designpris är vederstyggelser som knappt går att använda :)

2. Här är en liten recension på en kniv som aldrig vunnit designpris och aldrig kommer att göra det: http://cykligare.blogspot.se/2013/11/den-perfekta-fickkniven-del-8.html

/ John
1. Haha, kommer genast att tänka på Itera-cykeln :).

2. Gillar allt med den kniven utom själva slipfasen. Som bekant så är jag inte förtjust i skålslipade blad ;).

~Paul~
 
1. Haha, kommer genast att tänka på Itera-cykeln :).

2. Gillar allt med den kniven utom själva slipfasen. Som bekant så är jag inte förtjust i skålslipade blad ;).

~Paul~

Din stackare, i princip de flesta knivar på marknaden är ju skålslipade! :) Förstår vad du menar...du får väl slå dina påsar ihop med "Gavko" på tuben eftersom han är en extrem förespråkare för konvex slipning.

Dagens knivpresentation...en inte helt okänd kniv, plats på scen för:
Spyderco%20Sage%201%20teaser.jpg

Spyderco Sage 1​

http://cykligare.blogspot.se/2013/11/den-perfekta-fickkniven-del-9.html

/ John
 
Dagens knivpresentation...en inte helt okänd kniv, plats på scen för:
Spyderco Sage 1.

http://cykligare.blogspot.se/2013/11/den-perfekta-fickkniven-del-9.html
Tack för recensionen!

Kniven är tillverkad enligt ett traditionellt Spyderco-snitt, d v s med ett brett lövformat blad, en onödig choil, samt ricasso. Fördelen i det här fallet är förstås flatslipningen.

Som tur är så är handtagets form sådan att det inte spelar någon roll att kolfibergreppet är halt i vissa situationer.

Jag saknar fånglinehål. Inte så mycket för att säkra kniven runt handleden, utan att säkra densamma i bältet som extra säkerhet, eller att ha tillgång till kniven genom att dra i snöret när kniven befinner sig djupt i fickan.

Stålet är OK men inte mer. Av alla CPM-ståltyper är S30V min klart minst omtyckta variant.

Helt klart är dock kniven välbyggd och säkert funkar i de flesta situationer (med vissa anpassningar).

~Paul~
 
Din stackare, i princip de flesta knivar på marknaden är ju skålslipade! :) Förstår vad du menar...du får väl slå dina påsar ihop med "Gavko" på tuben eftersom han är en extrem förespråkare för konvex slipning.

Dagens knivpresentation...en inte helt okänd kniv, plats på scen för:
Spyderco%20Sage%201%20teaser.jpg

Spyderco Sage 1​

http://cykligare.blogspot.se/2013/11/den-perfekta-fickkniven-del-9.html

/ John

Trevlig recension med mycket fina bilder! Jag köpte själv en Spyderco Manix 2 Blue Lightweight för ett tag sedan som jag gillar förvånansvärt mycket. Har inte funderat på en Sage tidigare men nu kanske det blir en sådan framöver. :)
 
Tack för recensionen!

Kniven är tillverkad enligt ett traditionellt Spyderco-snitt, d v s med ett brett lövformat blad, en onödig choil, samt ricasso. Fördelen i det här fallet är förstås flatslipningen.

Som tur är så är handtagets form sådan att det inte spelar någon roll att kolfibergreppet är halt i vissa situationer.

Jag saknar fånglinehål. Inte så mycket för att säkra kniven runt handleden, utan att säkra densamma i bältet som extra säkerhet, eller att ha tillgång till kniven genom att dra i snöret när kniven befinner sig djupt i fickan.

Stålet är OK men inte mer. Av alla CPM-ståltyper är S30V min klart minst omtyckta variant.

Helt klart är dock kniven välbyggd och säkert funkar i de flesta situationer (med vissa anpassningar).

~Paul~

Jag håller med om det där med ricasso. Generellt är de ivägen när man skär tycker jag men just den kniven brukar jag inte till särskilt hårt arbete så i det här konkreta fallet är det inget större problem. Värre är tycker jag att det gör knivar generellt svårare att slipa. Jag tycker det är knepigt att få till skärpan längs hela eggen. Enklare när knivar har en liten "notch" (vad fanken kan det heta på svenska?)

Choils är jag mer kluven till. På Sage ger det möjlighet att få det där greppet nära eggen som ricasson delvis förhindrar, åtminstone bättre :). Än mer tydligt blir det på "little big knives" som Dragonfly och Mini Tuff Lite där de möjliggör fler greppalternativ.

Men "säkerhetsaspekten" som många amerikanska tillverkare är så besatta av anser jag är helt onödig, tanken på att "choilen" skyddar fingret om låset skulle fallera på något vis.

Ännu värre är te x CRKT med sina "Auto LAWKS" eller SOG med sina dubbelsäkringar och annat skräp för att ta några exempel. Bara komma på idén att ha lås på lås. Vad gör folk med sina knivar?

Just hål för fånglina saknar jag ytterst sällan :), där är man lite olika. På mycket små knivar kan jag möjligen tycka att de tillför lite grepp för lillfingret genom att förlänga handtaget men jag håller helt klart med om det där med att fiska upp knivar i fickan. Men för de mesta har jag mina fastsatta någonstans i diverse fickor. Enda gången jag de facto använder linor är när jag är till sjöss. Men det var rätt länge sen jag seglade ordentligt :). Men på ett segelfartyg och det gungar lite är det nästan en nödvändighet.

Angående stål är jag ingen extrem stålsnobb, jag gillar som sagt VG-10 på vaga grunder och det är knappast "high-end" och undviker väl kanske 420J och 440 stål ;-) Har dock inte så mycket erfarenhet av olika maskinstål som D2 etc. Och inte heller t ex mer exotiska stål som acuto och "carpenter steels" av olika slag.

Vilken av CPM-stålen föredrar du Paul? Eller du kanske inte tycker Crucible generellt?

/ John
 
Trevlig recension med mycket fina bilder! Jag köpte själv en Spyderco Manix 2 Blue Lightweight för ett tag sedan som jag gillar förvånansvärt mycket. Har inte funderat på en Sage tidigare men nu kanske det blir en sådan framöver. :)

Trevligt att du gillade den! :) Är också nyfiken på en Manix, var intresserad av grundmodellen när den kom men nu är det nog Lightwethtversionen som lockar mest även här. Fast när det gäller Spydercomodeller för stunden så sneglar jag nog mest på Dragonfly med G-10 handtag och Dragonfly med handtag i FRN och ZDP-189 stål. Sen vore det inte dumt med en Sage 2 och gärna en Techno. Titan är snyggt! Men så var det där med pengar också! :)
 
Vilken av CPM-stålen föredrar du Paul? Eller du kanske inte tycker Crucible generellt?
I rent praktiska sammanhang så anser jag att den cocktail som man fått ihop i CPM REX M4 är utomordentlig.

Nu har det dock kommit ett nytt stål som verkar vara ännu ett strå vassare, nämligen CPM REX 54. Skulle vara kul att testa ett blad i det. Framför allt i samband med hårdheter runt 66 RC ;).

~Paul~
 
Jag hoppas jag inte förolämpar någon nu men för mig så varierar Spydercos knivar mellan sinnesjuk feldesignade, ja ofta rena skämtet till bara riktigt skitfula i bästa fall. Undantaget är möjligen deras Pukko. Men visst, smaken är förstås olika.

Ni som gillar dom, vad är det som får det att "klicka" för er? Alla varianter? Fina material?
 
Jag hoppas jag inte förolämpar någon nu men för mig så varierar Spydercos knivar mellan sinnesjuk feldesignade, ja ofta rena skämtet till bara riktigt skitfula i bästa fall. Undantaget är möjligen deras Pukko. Men visst, smaken är förstås olika.

Ni som gillar dom, vad är det som får det att "klicka" för er? Alla varianter? Fina material?

Jag håller på sätt och vis med dig. Jag gick ur Spydercos samlarklubb pga att jag började tycka att de tillverkade samma kniv om och om igen.

Man kan dock inte komma ifrån att Spyderco oftast är de som först testar nya material och tekniska lösningar, som t ex de många olika bladlåsningsmekanismer.

Mina favoriter bland deras modeller är de som i motsats till andra i deras line-up stoltserar med smala blad. Det finns trots allt några sådana.

~Paul~
 
Jag hoppas jag inte förolämpar någon nu men för mig så varierar Spydercos knivar mellan sinnesjuk feldesignade, ja ofta rena skämtet till bara riktigt skitfula i bästa fall. Undantaget är möjligen deras Pukko. Men visst, smaken är förstås olika.

Ni som gillar dom, vad är det som får det att "klicka" för er? Alla varianter? Fina material?

Tja, vart skall man börja? :) Kanske med att bestämt påpeka att jag inte gillar allt de gör och att jag gillar fällknivar i största allmänhet och inte är särskilt märkesbunden därvidlag. Och eftersom jag inte är jägare (även om jag har några storjägare i närheten) så behöver jag inte den delen av användningsområden för knivar alls. Så rent "praktiskt" jaktinriktade knivar är sällan praktiska för mig och går därför oftast bort, t ex rena flåblad.

De som lockar med t ex Spyderco är den stora bredden på knivar. Från genompraktiska lösningar som Dragonfly, Delica, Centofante III, Bradley och Salt-serien via alla fickknivar i småformat som "Bug"-serien´- Ladybug och Manbug, Kiwi, Squeak, Pingo etc till saker som är tämligen fantasieggande som Chinook, Yojimbo, Ayoob, Civilian, Matriarch m fl.

Som Paul säger testar de också material och olika designer och former. På rak arm kan jag för övrigt inte komma på något annat märke som har den bredden och variationen i sitt utbud. Ska man bara göra en sorts kniv för en sorts person. Då blir samlandet enkelt och utbudet begränsat.

Vad gäller utseende handlar det kanske om "aquired taste", kaffe och te är sällan gott första gången! ;-)

Men visst har de gjort flera vansinnigt fula knivar, värst av dem alla är nog "Joth Sing Khalsa" men det betyder inte att den inte är vansinnigt genomarbetad. Men de har också gjort mycket vackra knivar som "Lum Chinese" för att ta något exempel.

Men jag skulle vilja veta vad som är feldesignat med t ex "Dragonfly II", en av de bästa små fickknivar jag känner till? Däremot är Nilakka (Puukon) en aning felritad....den är förvisso en mycket vacker kniv men ökänd för att chippa bladet för att stålet är både för tunt och hårt i eggen (fungerar bättre om den slipas om helt tydlingen) och har lite andra inbyggda småfel.

Sen skulle jag vilja tillägga att jag gillar olika former av utseende. Estetiskt sett tycker jag t ex att den klassiska CRK Sebenza 21 är en av de vackraste knivarna som gjorts tillsammans med Cooks "Lochsa". Fast då höll jag på att glömma Ansös "Mofo" som är den vackraste. Sen gillar jag enkel design ibland, klassiskt rena skandinaviska linjer som den fastbladare "viking" som visades här ovan. Och snackar vi enkelt skandinaviskt så är Enzo Birk 75 en rasande elegant fällkniv för övrigt.

Sen gillar jag de svepande linjerna hos en snygg Navaja eller Higonokami, de klassiskt upproriska dragen hos en italilensk stilett (som verkligen inte har någon praktisk applikation alls), den brutala uppsynen hos en "fighter" av något slag. Bucks legend 110 tycker jag verkligen om även om den helt omodern och åtminstone hälften av Fällknivens sortiment.

Och så där kan jag fortsätta - länge! :)

/ John
 
Tack för era uttömmande svar. Jag håller med om att när det gäller material och tekniska lösningar gillar jag både det gamla, ja rent av uråldriga men även ny fin ingenjörskonst med den senaste tekniken, bästa materialen och perfekt Fit & Finish.

Så i dessa aspekter skulle säkert Spydercos knivar passa perfekt. Det är bara det att jag ogillar:
Breda blad
Korta blad
Hål i bladen
Runda, svängda eller eliptiska skaft
Konstiga mönster på skollorna


Jag gillar mer de klassiska varianterna helt enkelt. Vi är alla olika :)
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg