Stort knivintresse - välj din favoritkniv

vad vet du om http://www.rockstead.jp/ depaul?

såg en film där dom kapade ett hampa rep i över 30 minuter och den såg ut att hålla eggen bra så vart nyfiken på om det är någon känd tillverkare eller? snuskigt dyra är dom dock,
Har tyvärr ingen praktisk erfarenhet av märket men stålet är förstås av allra yppersta klass. För att inte tala om värmebehandlingen. Men som sagt, det handlar om hörsägen.

Lite för dyra för min plånbok tyvärr.

~Paul~

okej tack för svaret, för mycket för mig med men var nyfiken på om det var ett erkännt bra märke :) såg filmen men 750 pushcuts om jag inte minns fel och blev imponerad :)

Det är ett erkänt bra märke. De tillverkar knivar som är sanslöst hårda och vassa. Har sett demonstration av dessa knivar live, och de går inte av för hackor.

Enligt dem så räcker det med att underhålla skärpan med hjälp av en bit jeanstyg.

I den internationella knivvärlden så är de världsberömda :)

De ser fina ut, verkligen fina!
Läste några kommentarer om märket på Bladeforums och alla bekräftar att det är fina knivar, men sen går åsikterna isär.

Mikael

För att göra lite kontrast till Rockstead knivarna lägger jag upp mina JE Puukko. Den ljusa med bladet i rostfritt och skaftet i vackert alträ och mässing bolster den andra mörka med skaftet i lätt färgad björkvril och mässing bolster,knivarnas längd är 195mm lång varav bladet är 80mm. Båda är impregnerade med linolja och balsamterpentin.Riktigt behagliga och omtyckta bruksknivar med oval skaft form.

Bilagor

• 3 x JE Puukko 002.jpg
    3 x JE Puukko 002.jpg
    70.5 KB · Visningar: 670
  • 3 x JE Puukko 005.jpg
    3 x JE Puukko 005.jpg
    70.1 KB · Visningar: 660
  • 3 x JE Puukko 012.jpg
    3 x JE Puukko 012.jpg
    90.6 KB · Visningar: 665
  • 3 x JE Puukko 013.jpg
    3 x JE Puukko 013.jpg
    95.8 KB · Visningar: 653

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg