Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Snygga knivar Jan Erik

Din svartvita på hemsidan är också elegant men skaftets "knölar" på den är jag tveksam till.

Thure

För att göra lite kontrast till Rockstead knivarna lägger jag upp mina JE Puukko. Den ljusa med bladet i rostfritt och skaftet i vackert alträ och mässing bolster den andra mörka med skaftet i lätt färgad björkvril och mässing bolster,knivarnas längd är 195mm lång varav bladet är 80mm. Båda är impregnerade med linolja och balsamterpentin.Riktigt behagliga och omtyckta bruksknivar med oval skaft form.
Kniv nummer två är min klara favorit. Kanonfin allroundare JE‼ Säkert en jäkel på täljning som sin specialitet. Vad är det för vinkel på slipfasen?

~Paul~

För att göra lite kontrast till Rockstead knivarna lägger jag upp mina JE Puukko. Den ljusa med bladet i rostfritt och skaftet i vackert alträ och mässing bolster den andra mörka med skaftet i lätt färgad björkvril och mässing bolster,knivarnas längd är 195mm lång varav bladet är 80mm. Båda är impregnerade med linolja och balsamterpentin.Riktigt behagliga och omtyckta bruksknivar med oval skaft form.

Mkt stilrent och snyggt!

Mikael

Tack för heads up. Köpte den allra sista pjäsen. Ville egentligen ha två stycken men det blev bara en.

~Paul~

Vad synd att dom tog slut så snabbt.
Har en fråga gällande knivslip; jag såg att du skrev lite om V-sharp inne på Flashback och du har ju även en Spyderco sharpmaker. Vilken rekommenderar du? V-sharp ser trevligare ut, billigare och enklare men blir resultatet lika bra?

Vad synd att dom tog slut så snabbt.
Har en fråga gällande knivslip; jag såg att du skrev lite om V-sharp inne på Flashback och du har ju även en Spyderco sharpmaker. Vilken rekommenderar du? V-sharp ser trevligare ut, billigare och enklare men blir resultatet lika bra?
Det är två helt olika system. V-sharpen (Warthog) är ju till för grövre arbeten där det gäller att avverka mycket metall. S-makern är mer av ett brynsystem där själva grundarbetet redan är utfört.

~Paul~

Tack för heads up. Köpte den allra sista pjäsen. Ville egentligen ha två stycken men det blev bara en.

~Paul~

De lär komma tillbaka. Köpte en för ett par veckor sedan, då för 199 kr. Funderade på om jag skulle beställa en till och när jag kollade igen så var de slut.

200 är ungefär vad jag tycker den är värd, är litemissnöjd med greppet eftersom jag förväntat mig ett mer som de på companion-modellerna. Har inte testat eldstålet och det medföljande diamantbrynet är i grövsta laget.

/H

Och om du lägger till diamantstavarna så kan du avverka en hel del med Sharpmakern också. Jag har dem och de funkar kanon.

Är det några andra stavar än de som följde med originalförpackningen. Jag fick med två bruna och två vita när jag köpte min för ett par år sedan.
Ibland skulle jag önska att SM tog lite mer.

.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg