Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Handen hamnar väl lite långt från eggen (?) för min smak. PXL WH är ju en fällis i samma kategori som är utmärkt designad i det avseendet.
Ja, kanske men inget som direkt hindrar eller stör i samband med vardagsanvändning. I alla fall så har jag aldrig personligen ens tänkt på det här som ett problem.

~Paul~
 
Absolut inte :). Dock finner jag det lättare att trots allt hålla kniven om greppet i stället för att tvingas pressa på själva bladet ;).

~Paul~
 
En vinnare i den här kategorin, på i princip alla vis, hade varit Spyderco Centofante Memory men med greppvänlig G-10 och kanske ett lite mer exotiskt stål. Varför inte M4 t ex.
Där snackar vi en lyckad design!
 
En vinnare i den här kategorin, på i princip alla vis, hade varit Spyderco Centofante Memory men med greppvänlig G-10 och kanske ett lite mer exotiskt stål. Varför inte M4 t ex.
Där snackar vi en lyckad design!
Verkligen en fin design. Tyvärr så har det kommit en del rapporter om att eggen är allt för tunn och därför rullar/viker av och ibland flisar ur. Med denna vetskap så bör man kanske lägga på en egen, lite vidare eggvinkel.

~Paul~
 
Fina bilder här ja!

710:an är riktigt trevlig och jag tryckte nästan på köpknappen på M4-varianten. Det som hindrade mig till slut var den yttersta/nedersta delen av handtaget mot eggen till. Handen hamnar väl lite långt från eggen (?) för min smak. PXL WH är ju en fällis i samma kategori som är utmärkt designad i det avseendet.

Hm, förstår vad du menar. 710:an är skapt så. Stör mig inte så mycket eftersom jag inte täljer mycket med den.
 
Jag är ingen expert. Men Renaissance Wax, kolla in det. Jag har det och det är ett ickeorganiskt, mineralbaserat vax. Tydligen så använder hustomtarna på British Museum det till allt möjligt....

British M låter betryggande, ska jag testa. Ingen som känner till något närmare om mineralolja?
 
Igår kom de här två knivarna. Gratis och franko från en hygglig amerikan. Förväntas nog att jag låten nåt trevligt svenskt färdas åt andra hållet vilket så klart kommer låta sig göras.

Båda är Schradeknivar och trappern är en Duckstamp unlimited 2004. Schrade + rostfritt. Schrade brukade ha 440 A men ruktet säger att en så här sen en troligen har 420 stål. Sen produktion innan schrade sorgerligen dog.
Stockmanen är en premium stock 881. rostfritt blad och delrin som luras vara jiggen brown bone. Även denna är troligen från början av 2000-talet. Lite svårt att datera Schrade...
DSC_0280_zpsa8e52b89.jpg

Bosse
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg