Stort knivintresse - välj din favoritkniv

4 Amerikanska knivar och 2 tyska.
DSC_0284_zpse47d61eb.jpg

De två tyska Puma prospector knivarna är jag väldigt förtjust i. Allra mest den översta som är från tidigt 80tal. Extremt fin känsla i den. Köptes av hjortberger för ca 350:-
Final editionkniven tillkom på 90talet efter att modellen egentligen gått ur produktion. Påtryckningar från bland annat fällkniven gjorde att puma tillverkade en final edition om 1000 ex. Såldes då för 1000 spänn. !997 under älgjakten behövde jag mer amunition under en lyckosam septemberälgjakt så jag åkte in till Landbys i Östersund och de hade den i en monter med extraprisknivar. 300 bagis kostade den mig.
Värt att nämnas är att den första var borta i 2 omgångar. Först i flera år och dök upp ovanpå golvlisten bakom en tung sekretär när jag möblerade om. Nästa gång var den borta nåt år då också och kom fram ur en danssko.

Bosse
 
4 Amerikanska knivar och 2 tyska.
DSC_0284_zpse47d61eb.jpg

De två tyska Puma prospector knivarna är jag väldigt förtjust i.

Bosse

Fina grejer!
Kul att se lite traditionella fällisar.
Jag har inga Puma ,men en snarlik från Canal Street Cutlery Co.
Trevlig att ha, när man inte är i verksta'n

Mikael
 

Bilagor

  • canal_1133504.jpg
    canal_1133504.jpg
    84.1 KB · Visningar: 1,376
Senast ändrad:
Jag har inga Puma ,men en snarlik från Canal Street Cutlery Co.
En väldigt fin CSCC-kniv! Den har till skillnad från Puma Prospector bladlås. Jag antar att du inte använder kniven?

Mot alla odds så fick jag till slut Brusletto-kniven. Det tog dock tre veckor!
 

Bilagor

  • Min Brusletto Hunter, i sin originalförpackning.jpg
    Min Brusletto Hunter, i sin originalförpackning.jpg
    48.9 KB · Visningar: 1,256
  • Min Brusletto Hunter, 4.jpg
    Min Brusletto Hunter, 4.jpg
    19.3 KB · Visningar: 1,243
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,105
Inte illa! Fint trä också.
Tack! Ja, träet ser mycket bra ut på den här pjäsen. Den detaljen brukar vara rena lotteriet.

En lite udda upptäckt. De flesta som köper den här kniven brukar prisa skärpan! Min kniv ankom ca lika vass som ett "knä", dvs helt genomslö. Kniven är obrukad och jag kommer förmodligen inte att använda den. Men ändå...

~Paul~
 
En väldigt fin CSCC-kniv! Den har till skillnad från Puma Prospector bladlås. Jag antar att du inte använder kniven?

Mot alla odds så fick jag till slut Brusletto-kniven. Det tog dock tre veckor!

Grattis, mycket fin den där Brusletton!
Skönt att det löste sig.

CSS fällisen används inte så ofta.
En Victorinox camper, en TK3 eller en Scagel #17 hamnar oftare i fickan.

Scagel fällisen är byggd på Queen's Mountain Man stomme och den duger fint till många jobb.
Det påstods vara 1095 stål, men det oxiderar inte som det stålet.
Kanske är det D2, men ingen vet säkert.
Rosttrögt är det i alla fall och håller skärpan bra,men det var mkt jobb att få till eggen.
Den kom lika slö som din Brusletto.


Mikael
 

Bilagor

  • Scagel#17 fishing 003.jpg
    Scagel#17 fishing 003.jpg
    128.2 KB · Visningar: 1,190
  • Scagel#17 fishing 010.jpg
    Scagel#17 fishing 010.jpg
    54.6 KB · Visningar: 1,245
En fråga till de lärde. Jag vet aldrig vad jag ska behandla naturmaterial med. Har hör från många håll att mineralolja är bra till elfenben. Går också att använda till blad eftersom det inte är giftigt. Men vad sjutton är mineralolja? och viktigare – var får man tag på det?

Jag är ingen expert. Men Renaissance Wax, kolla in det. Jag har det och det är ett ickeorganiskt, mineralbaserat vax. Tydligen så använder hustomtarna på British Museum det till allt möjligt....

Mineralolja är detsamma som paraffinolja som ofta används för att olja in skärbrädor och köksbänkar. Inhandlas i vilken färgaffär eller stormarknad som helst. Finns även på IKEA till förmånligt pris :)

Renaissance Wax är inte alls ickeorganiskt. Tror knappast det finns ickeorganiska vaxer. Däremot är det inte tillverkat av animaliska eller vegetabiliska råvaror utan av raffinerad råolja.
Alla ämnen som består av kolväten är organiska. Ett äpple är lika organiskt som en plast-hink. Tyvärr råder en stor begreppsförvirring idag. I många kommuner kan man t.ex. läsa om att man ska sortera ut organiskt avfall för kompostering. Tror inte dom blir så förtjusta när även plastförpackningarna hamnar i komposten ;)

/ Morgan
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg