Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har ägt Bravo1 i A2-stål och gillade den. Har inte kvar den då jag inte hade tillräcklig användning för den. Tycker lite av poängen med Bravo 1 var just att den var mycket bra på att klyva och hugga för sin korta längd. En kompakt kniv. Eller yxhuvud med knivskaft kanske man ska säga. Den var dock mycket behaglig att skära med även om den inte var i lika skäreffektiv som Bark River Aurora och för tungt blad för att tälja med. Momentet var gött när man grovtäljde och kvistade och dessa uppgifter gick fort. Lite finare täljning kändes inte så bra. Dock så tyckte jag Bravo1 täljde betydligt bättre än A1 och hade en mycket skarpare och i mitt tycke mer välgjord egg.
 
Om du fick välja mellan den här och A1 då?
Det är i stort sett hugget som stucket. Fällknivens blad är ju laminerat så det tål lite mer laterala påfrestningar. S35VN har dock bättre slitstyrka och själva egg-apexen är starkare. Bladprofilerna är ganska lika. BR-knivens slida är enligt min åsikt estetiskt mer tilltalande. I praktiska sammanhang så är det rätt lika på den punkten också.

Hade du valt varianten med 3V så hade jag helt klart sagt att BR är bättre. Den är dock ganska dyr.

http://www.dlttrading.com/bark-river-bravo-1-5-3v.html

~Paul~
 
3V-varianten är billigare än den i S35-VN.
Ja, jag vet inte...försöker väl få mig själv motiverad till att köpa den då jag ev skulle ha möjlighet till en bra deal....hmmm. Man kan ju alltid sälja igen..
 
Benchmade 710

Jaha, så sökte sig en ny 710 till min brevlåda. Jag har haft några versioner av den första kniven med Axislock och noterar glatt smärre förbättringar. M4 bladet är belagt med vad jag tror kallas clear coat. Ser ut som en vanlig matt finish. Tidigare har Benchmade satsat på svarta M4 blad.

Bladryggen har rundade vinklar till skillnad från de 710 jag har sedan tidigare, sliter mindre på tummen. Istället för den tämligen fula ryggen av plast används två bultar = öppen rygg, lättare att hålla rent.

Sammanfattningsvis: En av de bästa fällknivar som sett dagens ljus. Numera behagligt retro ...
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    19 KB · Visningar: 520
Jaha, så sökte sig en ny 710 till min brevlåda. Jag har haft några versioner av den första kniven med Axislock och noterar glatt smärre förbättringar. M4 bladet är belagt med vad jag tror kallas clear coat. Ser ut som en vanlig matt finish. Tidigare har Benchmade satsat på svarta M4 blad.

Bladryggen har rundade vinklar till skillnad från de 710 jag har sedan tidigare, sliter mindre på tummen. Istället för den tämligen fula ryggen av plast används två bultar = öppen rygg, lättare att hålla rent.

Sammanfattningsvis: En av de bästa fällknivar som sett dagens ljus. Numera behagligt retro ...

Grattis! En fantastisk kniv. Jag har tyvärr varit lite off side med mina ekonomiska resurser på sistone, annars hade jag hakat på.

Tänker du använda kniven?

~Paul~
 
Tack monokrom! Kan jag tolka det som om du hade föredragit en 1.5:a, istället för en A1?

Jag är osäker Det beror på. A1 är en väldigt bra kniv och otroligt robust.

Men jag skulle nog föredra kolstål särskilt då 3V som ska vara grymt (Jag var väldigt nöjd med A2 som verkligen var dugligt på alla sätt). Något som talar för A1 är att jag fortfarande inte stött på något som slår deras kydexslidor. Otroligt praktiska och passar i Fjällrävens yxficka. Kan tyckas trivialt men Bark River har verkligen inte lyckats med sina slidor så där kanske behövs en egen lösning. Vidare kan Bark Rivers skaft bli väl kalla på vintern om man använder kniven utan vantar eftersom den genomgående tången är en halv cm bred så blir det mycket kallt stål mot huden. Men jag skulle nog ändå välja Bark River 1,5 utan ramp i dagsläget.

Jag är såpass nöjd med min F1 i kategorin "rejäl" att den slog ut allihop :)
 
Grattis! En fantastisk kniv. Jag har tyvärr varit lite off side med mina ekonomiska resurser på sistone, annars hade jag hakat på.

Tänker du använda kniven?

~Paul~

Så blir det ibland, men har du andra köp som kan anstå i tankarna tycker jag att du ska slå till på en 710 om du gillar modellen. Vad gäller fit och finish är denna varianten den bästa jag sett. Inte fibblat så mycket med Benchmade på senare år, kanske är alla så fina numera, men jag vill minnas att det skedde en nedgång för några år sedan.

Uppskattar speciellt den mjukt rundade ryggen. En ovanligt lyckad design!

Användas? Yes! :)
 
Så blir det ibland, men har du andra köp som kan anstå i tankarna tycker jag att du ska slå till på en 710 om du gillar modellen. Vad gäller fit och finish är denna varianten den bästa jag sett. Inte fibblat så mycket med Benchmade på senare år, kanske är alla så fina numera, men jag vill minnas att det skedde en nedgång för några år sedan.

Uppskattar speciellt den mjukt rundade ryggen. En ovanligt lyckad design!

Användas? Yes! :)
Jo, jag får väl slutligen krypa till korset och inhandla den här modellvarianten.

Designen är en av de bästa. Dock hade jag föredragit ett fullt flatslipat blad, trots allt.

Jaså, du vågar att använda dyrgripen ;).

~Paul~
 
Jaha, så sökte sig en ny 710 till min brevlåda. Jag har haft några versioner av den första kniven med Axislock och noterar glatt smärre förbättringar. M4 bladet är belagt med vad jag tror kallas clear coat. Ser ut som en vanlig matt finish. Tidigare har Benchmade satsat på svarta M4 blad.

Bladryggen har rundade vinklar till skillnad från de 710 jag har sedan tidigare, sliter mindre på tummen. Istället för den tämligen fula ryggen av plast används två bultar = öppen rygg, lättare att hålla rent.

Sammanfattningsvis: En av de bästa fällknivar som sett dagens ljus. Numera behagligt retro ...

Den där har jag alltid velat ha! Och den låter ju inte sämre när du beskriver den på det viset :). Tyvärr bara ekonomin som sätter käppar i hjulet. Så mycket knivar, så lite tid och pengar...
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg