Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mineralolja?

En fråga till de lärde. Jag vet aldrig vad jag ska behandla naturmaterial med. Har hör från många håll att mineralolja är bra till elfenben. Går också att använda till blad eftersom det inte är giftigt. Men vad sjutton är mineralolja? och viktigare – var får man tag på det?
 
Fina bilder här ja!

710:an är riktigt trevlig och jag tryckte nästan på köpknappen på M4-varianten. Det som hindrade mig till slut var den yttersta/nedersta delen av handtaget mot eggen till. Handen hamnar väl lite långt från eggen (?) för min smak. PXL WH är ju en fällis i samma kategori som är utmärkt designad i det avseendet.
 

Bilagor

  • 710.jpg
    710.jpg
    11.1 KB · Visningar: 734
En fråga till de lärde. Jag vet aldrig vad jag ska behandla naturmaterial med. Har hör från många håll att mineralolja är bra till elfenben. Går också att använda till blad eftersom det inte är giftigt. Men vad sjutton är mineralolja? och viktigare – var får man tag på det?

Jag är ingen expert. Men Renaissance Wax, kolla in det. Jag har det och det är ett ickeorganiskt, mineralbaserat vax. Tydligen så använder hustomtarna på British Museum det till allt möjligt....
 
Den där kommer du långt med! Allltid snyggare med ett rent blad. Lilla Spydercon ser ut som en synnerligen händig EDC för stadsbruk.
Ja, det är en behändig rackare. Väger som sagt ingenting och skär som ett lasersvärd i miniatyr. Jag har en för vitrinskåpet och en för vardagen. Eggvinkeln har jag minskat till ca 15 g sammanlagt. Inga problem på den punkten. Å andra sidan så brukar jag inte använda kniven till hårdplast eller metallklipps ;).

~Paul~
 
Jag är ingen expert. Men Renaissance Wax, kolla in det. Jag har det och det är ett ickeorganiskt, mineralbaserat vax. Tydligen så använder hustomtarna på British Museum det till allt möjligt....
Renaissance Wax har jag kört på i ca 10 år. Nu är den slut men funderar på att skaffa den på nytt. Har tillsammans med Militec 1 funkar perfekt.

~Paul~
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg