Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fast det hänger snarare på vilket stål som är aktuellt och hur länge fukten/vätan får verka ;) :).

Även rostfritt kan som bekant få gropfrätningsskador.

~Paul~

Ja givetvis rostar alla stål om det får ligga länge i saltvatten :) , Därför kan det vara bra att spraya på lite wd 40 o låta det sitta ett tag, ibland. För att ge stålet en hjälp på traven.
En av dom stål som är minst rostbenäget är faktiskt AEB-L pga den låga kolhalten. Tyvär finns det bara i 3,5 mm o det är lite klent ibland.

Kan inte påminna mej om att jag sett mer än yt beläggning på rostfritt.

Seved
 
Ja givetvis rostar alla stål om det får ligga länge i saltvatten :) , Därför kan det vara bra att spraya på lite wd 40 o låta det sitta ett tag, ibland. För att ge stålet en hjälp på traven.
En av dom stål som är minst rostbenäget är faktiskt AEB-L pga den låga kolhalten. Tyvär finns det bara i 3,5 mm o det är lite klent ibland.

Kan inte påminna mej om att jag sett mer än yt beläggning på rostfritt.

Seved
Det behövs inte ens saltvatten. De flesta "rostfria" ståltyper rostar även i samband med vanlig väta eller kondens/luftfuktighet.

Skall man vara tämligen säker på att stålet klarar sig så får man nog satsa på H1, Titan, Stellite 6K eller Talonite :). Tyvärr medför detta andra problem, som t ex dålig slitstyrka.

Jag har ärligt talat inte använt AEB-L/13C26 så pass extensivt så att jag kunnat gör mig en uppfattning om dess rosttröghetsgrad.

Som du skriver så är kolhalten inte speciellt hög men å andra sidan så är heller inte kromhalten hög. Eftersom kromet skyddar stålet från allvarligare rostangrepp så borde dessa två kriterier ta ut varandra och rendera ett stål med en tämligen medioker förmåga att vidstå rost.

Jag tror snarare att AEB-Ls förmåga att motstå rostangrepp har med dess fina struktur att göra, dvs litet och väldistribuerat korn där de diskreta korngränserna inte ger något bra fäste åt fukten. AEB-L poleras dessutom ofta till spegelglans, vilket ytterligare försvårar för rosten att bildas.

~Paul~
 
kort version: min tysk fick upp grisen som jag sköt på ca 20m. den gick vidare 130-150 meter där hunden ställde grisen i en tät granplantering. när jag kom fram så var jag 2-3 meter ifrån & när jag kunde ropa bort hunden för att skjuta ett skott till så sprang grisen rakt på mig med följd av att jag ramlade & hade grisen ovanpå.. grisen slog med huvudet fram och tillbaka mot mitt ansikte så jag höll upp armarna eftersom bössan tappade jag i fallet & stick kniven låg jag på.... hunden slängde sig in & grisen backade för att få loss hunden, då fick jag tag på bössan & kunde skjuta ett skott till( efter att jag kunde ropa bort hunden.). hade inte riktigt tid att sikta men skottet tog igenom kinden. Efter det så kunde jag komma upp & sticka den. blåslagna armar, över beten slog hål i handen & en del andra blåmärken...

första skottet var en lung smäll, inget utgångs hål...

J.

Oj,vilken historia!
Jag lyfter på hatten för den Galten,en respektingivande kämpe!
Tur att Du inte blev värre skadad!

Mikael
 
Det behövs inte ens saltvatten. De flesta "rostfria" ståltyper rostar även i samband med vanlig väta eller kondens/luftfuktighet.

Skall man vara tämligen säker på att stålet klarar sig så får man nog satsa på H1, Titan, Stellite 6K eller Talonite :). Tyvärr medför detta andra problem, som t ex dålig slitstyrka.

Jag har ärligt talat inte använt AEB-L/13C26 så pass extensivt så att jag kunnat gör mig en uppfattning om dess rosttröghetsgrad.

Som du skriver så är kolhalten inte speciellt hög men å andra sidan så är heller inte kromhalten hög. Eftersom kromet skyddar stålet från allvarligare rostangrepp så borde dessa två kriterier ta ut varandra och rendera ett stål med en tämligen medioker förmåga att vidstå rost.

Jag tror snarare att AEB-Ls förmåga att motstå rostangrepp har med dess fina struktur att göra, dvs litet och väldistribuerat korn där de diskreta korngränserna inte ger något bra fäste åt fukten. AEB-L poleras dessutom ofta till spegelglans, vilket ytterligare försvårar för rosten att bildas.

~Paul~

Nej säkert inte .

Jag har ju använt AEB-L endel och är jäkligt nöjd med det.

Nej cromhalten är inte speciellt hög, men ändå inte så mycket under RWL MM .
Jag håller inte med dej där riktigt. Jag tror inte att det tar ut varandra. Jag tycker inte det verkar så, om man jämför med stål som man har högre kol i runt 1% . Jag har fått för mej att dom rostar lättare. Men säkert har kornstorleken betydelse oxå.
Det skulle vara intressant att prova ett AEB-L med 16-17% crom, det skulle nog bli jäkligt fint.

Seved
 
Det behövs inte ens saltvatten. De flesta "rostfria" ståltyper rostar även i samband med vanlig väta eller kondens/luftfuktighet.

Skall man vara tämligen säker på att stålet klarar sig så får man nog satsa på H1, Titan, Stellite 6K eller Talonite :). Tyvärr medför detta andra problem, som t ex dålig slitstyrka.

Jag har ärligt talat inte använt AEB-L/13C26 så pass extensivt så att jag kunnat gör mig en uppfattning om dess rosttröghetsgrad.

Som du skriver så är kolhalten inte speciellt hög men å andra sidan så är heller inte kromhalten hög. Eftersom kromet skyddar stålet från allvarligare rostangrepp så borde dessa två kriterier ta ut varandra och rendera ett stål med en tämligen medioker förmåga att vidstå rost.

Jag tror snarare att AEB-Ls förmåga att motstå rostangrepp har med dess fina struktur att göra, dvs litet och väldistribuerat korn där de diskreta korngränserna inte ger något bra fäste åt fukten. AEB-L poleras dessutom ofta till spegelglans, vilket ytterligare försvårar för rosten att bildas.

~Paul~

Lite synlig rost där slip faserna möts pga. Det blöta lädret. Använder Tuf cloth på alla mina knivar.. Blodet hjälper inte till heller.. Tror nog att efter den här säsongen så skulle kniven sett för "djävlig ut" om det hade varit kolstål
(Rent estetiskt dock..) . Mycket jakt i dåligt väder å lite tid för mtrl. Vård

Vildsvin har min fullaste ödmjuka respekt, även innan den här incidenten!)

J.
 
1. Nej cromhalten är inte speciellt hög, men ändå inte så mycket under RWL MM .
Jag håller inte med dej där riktigt. Jag tror inte att det tar ut varandra. Jag tycker inte det verkar så, om man jämför med stål som man har högre kol i runt 1% . Jag har fått för mej att dom rostar lättare. Men säkert har kornstorleken betydelse oxå.

2. Det skulle vara intressant att prova ett AEB-L med 16-17% crom, det skulle nog bli jäkligt fint
1. Högre andel kol medför förstås att stålet rostar lättare. När det dock gäller jämförelsen mellan RWL-34 och AEB-L så blir den inte helt rättvis eftersom RWL-34 är ett pulvermetallurgiskt stål medan AEB-L är ett tämligen ordinärt rostfritt dito. RWL-34 innehåller dessutom en förhållandevis hög andel molybden. Denna ger stålet ytterligare en puff i riktning mot en bra rosttröghet och slitstyrka.

Den ganska låga kromhalten är därför i det här sammanhanget en fördel eftersom kromet bildar karbider före molybdenet i samband med värmebehandling. Dvs, ju lägre andel krom, desto mer utnyttjas molybdenets effekt. Tyvärr kan man dock inte gå hur lågt som helst eftersom det trots allt handlar om kompromisser.

2. Du menar ungefär som i 440A? ;)

~Paul~
 
Lite synlig rost där slip faserna möts pga. Det blöta lädret. Använder Tuf cloth på alla mina knivar.. Blodet hjälper inte till heller.. Tror nog att efter den här säsongen så skulle kniven sett för "djävlig ut" om det hade varit kolstål
(Rent estetiskt dock..) . Mycket jakt i dåligt väder å lite tid för mtrl. Vård

Vildsvin har min fullaste ödmjuka respekt, även innan den här incidenten!)

J.
Precis, i samband med jakt och fiske så finns det egentligen inget alternativ till rostfritt om man vill leva ett någorlunda okomplicerat liv ;).

Jag har tidigare också kört på Tuf Cloth men gått över till lätt insmort blad i -----ister----! Dvs, späck från gris som jag renderat genom att försiktigt steka ur. Fördelen förutom själva skyddet är att man inte behöver vara rädd att använda kniven till diverse matprepp.

Grisar är riktiga kämpar. Intelligenta och farliga. Du hade trots allt tur. Det kunde ha gått riktigt illa.

~Paul~
 
Precis, i samband med jakt och fiske så finns det egentligen inget alternativ till rostfritt om man vill leva ett någorlunda okomplicerat liv ;).

Jag har tidigare också kört på Tuf Cloth men gått över till lätt insmort blad i -----ister----! Dvs, späck från gris som jag renderat genom att försiktigt steka ur. Fördelen förutom själva skyddet är att man inte behöver vara rädd att använda kniven till diverse matprepp.

Grisar är riktiga kämpar. Intelligenta och farliga. Du hade trots allt tur. Det kunde ha gått riktigt illa.

~Paul~

Gris fett blir kniven insmord i lite då & då :)

J.
 
Lite synlig rost där slip faserna möts pga. Det blöta lädret. Använder Tuf cloth på alla mina knivar.. Blodet hjälper inte till heller.. Tror nog att efter den här säsongen så skulle kniven sett för "djävlig ut" om det hade varit kolstål
(Rent estetiskt dock..) . Mycket jakt i dåligt väder å lite tid för mtrl. Vård

Vildsvin har min fullaste ödmjuka respekt, även innan den här incidenten!)

J.

Ja ha ha jakt är hårt mot knivarna, det är ofta fuktigt o som du säger blod är inte snällt alls mot bladen, lägg sen till att man inte hinner göra nån speciell kniv vård förrän kvällen eller på flera dagar.
Ja tuf cloth ja, det är nog inte så dumt va, Har alldrig provat det.

Seved
 
1. Högre andel kol medför förstås att stålet rostar lättare. När det dock gäller jämförelsen mellan RWL-34 och AEB-L så blir den inte helt rättvis eftersom RWL-34 är ett pulvermetallurgiskt stål medan AEB-L är ett tämligen ordinärt rostfritt dito. RWL-34 innehåller dessutom en förhållandevis hög andel molybden. Denna ger stålet ytterligare en puff i riktning mot en bra rosttröghet och slitstyrka.

Den ganska låga kromhalten är därför i det här sammanhanget en fördel eftersom kromet bildar karbider före molybdenet i samband med värmebehandling. Dvs, ju lägre andel krom, desto mer utnyttjas molybdenets effekt. Tyvärr kan man dock inte gå hur lågt som helst eftersom det trots allt handlar om kompromisser.

2. Du menar ungefär som i 440A? ;)

~Paul~

Ja det är ju frågan om kompromisser, o stålen är oftast menade för nåt annat än knivstål, så tillverkarna har annat att ta hänsyn till oxå.
Japp, RWL är ett pulverstål, vilket gör att alla leg ämnen, hamnar jämnare i ämnet.

Japp som 440A :D det är synd att man måste köpa det tonvis, annars skulle det vara kul o prova.

Seved
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg