Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jösses det va inte några knivar du har depaul , själv lyckas ja aldrig spara knivar jag köper måste alltid finansiera nått nytt :/ Men dina bilder gör en ju lite sugen på att börja he..

Här är en av favoriterna just nu iaf i hyllan

33cm Walt’s Wasp Body Half Grind gjord av Renzo pascotto
aaffffa.jpg

Helt klart ökar momentet exponentiellt med storleken på ricasson. Så principen så liten som möjligt är en bra utgångspunkt ;).

~Paul~

Eh? Moment är ingen exponentialfunktion. Den är ju väldigt linjär. Bara att göra en enhetsanalys eller kolla definitionen av moment.

Men i övrigt sällar jag mig till ricassomotståndarna. Det handlar ju oftast om form snarare än funktion (eller möjligtvis tillverknisktekniska orsaker). Jag tycker att "form follows function" så ingen ricasso tack. Nu ska jag drömma om den där wirttalan jag suktar efter.

Eh? Moment är ingen exponential funktion. Den är ju väldigt linjär. Bara att göra en enhetsanalys eller kolla definitionen av moment.

Men i övrigt sällar jag mig till ricassomotståndarna. Det handlar ju oftast om form snarare än funktion (eller möjligtvis tillverknisktekniska orsaker). Jag tycker att "form follows function" så ingen ricasso tack. Nu ska jag drömma om den där wirttalan jag suktar efter.
Matte har aldrig varit min starka sida
sad44.gif
.

Vi säger linjär då
evilgrin39.gif
.

Själva grundfrågan är dock glasklar. Ricasso tjänar inget praktiskt syfte mer än att det eventuellt underlättar byggandet av själva kniven.

~Paul~

Jösses det va inte några knivar du har depaul , själv lyckas ja aldrig spara knivar jag köper måste alltid finansiera nått nytt :/ Men dina bilder gör en ju lite sugen på att börja he..

Här är en av favoriterna just nu iaf i hyllan

33cm Walt’s Wasp Body Half Grind gjord av Renzo pascotto
Tack!

Fin italienare‼ Har också haft en sådan stilett en gång för länge sedan men tyvärr blev jag frånlurad den. Man är alldeles av godtrogen och naiv av naturen :(.

Synd att dessa knivar oftast är utrustade med ett tämligen uselt bladstål. Å andra sidan är det väl inte meningen att de skall bli speciellt vassa i själva eggen ;).

~Paul~

Tack!

Fin italienare‼ Har också haft en sådan stilett en gång för länge sedan men tyvärr blev jag frånlurad den. Man är alldeles av godtrogen och naiv av naturen :(.

Synd att dessa knivar oftast är utrustade med ett tämligen uselt bladstål. Å andra sidan är det väl inte meningen att de skall bli speciellt vassa i själva eggen ;).

~Paul~

Japp likadant här sänder gärna i förväg och pengar likaså.. Har hänt mig med en 2 gånger så lite försiktigare har man nog blivit med åren men ibland är man för snabb av sig och glömmer att tänka till :) ..

//Jonas

1 Används skärande verktyg rätt brukar eggarna inte få större skador.

2 Morgan om du hade rätt varför har då samliga slöjdknivar jag kan finna ingen ricasso.
Antingen har alla tillverkarna fått det hela om bakfoten eller kan det vara ...

go tur

1 Jag håller med, normalt brukar eggen inte få några större skador. Men mig veterligen finns det ingen person som i alla lägen kan förutse alla eventuella scenarier och ha 100 % kontroll över varje rörelse (men vad vet jag, det kanske t.o.m. finns sådana personer här på forument ;) ).

Därför, används en kniv till allehanda göromål ute i skogen så är det bara en tidsfråga innan man måste återskapa slipfasen pga någon skada i eggen. Har man då en kniv man tycker om så vill i alla fall jag kunna återställa den ursprungliga funktionen på ett rationellt sätt utan att riskera att repa eller på annat sätt skada handtaget.

2 Nu är ju det här inget slöjdforum och slöjdknivar har aldrig varit föremål för diskussionen.

Men använder du en slöjdkniv med handen placerad så nära eggen som möjligt för att få maximalt moment och täljer i ett cylinderformat föremål med t.ex. 30 mm diameter, så utnyttjar du inte de 15 mm av eggen som är närmast handtaget i början av skäret. Det går inte att komma ifrån.

Alltså jag tror att min poäng har gått förlorad. Vad jag retar mig på är: Varför sätta dit en ricasso och häl över huvud taget, oavsett hur små dessa är - när de inte behövs??

~Paul~

Nu argumenterar jag inte för att man ska sätta dit något som inte behövs. Det jag säger är att den i vissa fall kan fylla en funktion och det inte finns någon anledning att döma ut något som har en nära försumbar negativ inverkan och snarare kan bidra positivt till funktionen i vissa avseenden.

re

"Dessutom. Om man är rädd att det skall bli repor i själva handtagsdelen i samband med slipning och därför argumenterar för en ricasso - så varför bara inte sluta med slipningen en bit ifrån handtaget när kniven saknar ricasso? . "

Men om man slutar slipningen innan skaftet så försvinner det lilla momentet du skriver om eller?? Då spelar väl en liten riccasso ingen roll isåfall??
nääee,, jag ska sluta argumentera;-) Man kan nog hitta förtydligande i oändlighet om man vill heh heh..
God kommande jul vänner o det har varit kul att läsa , se härliga bilder och dra ett par argument :)
Nu drar jag till sävsjö ett par dagar i småland o firar lite lill jul med svärfar o svärmor.
Ha de gött

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg