Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Herre jävlar Paul... Det var inte lite det. :)
Av mig blir det iallfall inte något dömande om samlandet utan bara respekt, hatten av:)
p.s,, det fattas något bland alla knivet.. en kimmo kniv ser jag nu heh heh...

Herre jävlar Paul... Det var inte lite det. :)
Av mig blir det iallfall inte något dömande om samlandet utan bara respekt, hatten av:)
p.s,, det fattas något bland alla knivet.. en kimmo kniv ser jag nu heh heh...
Tack Kimmo! jo, det är alltid något som fattas :). När man väl förvärvat den saknade kniven så saknas nästa och nästa, osv. Det tar aldrig slut ;).

~Paul~

Det bådar gott för den här trådens framtid!:)
Jag skymtade några intressanta Holmberg och Randall om jag såg rätt?
Bilder!!

Mikael

Ja, jag har några Holmberg och Randall. Skall se om jag för det första hittar dem och för det andra finner bättre ljus i morgon så att fotona ger dem rättvisa.

Trådens framtid ser ljus ut :).

~Paul~

Jag måste slå ett slag för min Bushcrafter gjord av Brian Andrews på Off the map knives.
Inte bara en suverän kniv utan man ser även att killen har skogsvana och lägger in sin erfarenhet i designen.

Bilagor

• Bushcrafter.jpg
    Bushcrafter.jpg
    50.9 KB · Visningar: 565
Jag måste slå ett slag för min Bushcrafter gjord av Brian Andrews på Off the map knives.
Inte bara en suverän kniv utan man ser även att killen har skogsvana och lägger in sin erfarenhet i designen.
Mycket fin. En enda liten detalj stör mig och det är den trots allt onödiga lilla ricasson i kombination med hälen. Tänk om den hade sett ut så här i stället ;):

Bilagor

• 5679930662_18cf162d3a_z.jpg
    5679930662_18cf162d3a_z.jpg
    35.8 KB · Visningar: 551
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 566
Nytt tillskott. En Laguiole Chasse R. David.

AISI 440C bladstål, palisandergrepp, rygglås, samt det välkända biet på översidan av främre backen. Tyvärr har jag glömt att ta en bild på det.

R. David var en av de mer kända byggarna hos franska Laguiole. Firman som sådan är mest känd för sina bartenderknivar/korkskruvar, men också bestick och fickknivar. Idag kör man rätt ofta på Sandvik 12C27.

Bilagor

• Min Laguiole R David, 2.jpg
    Min Laguiole R David, 2.jpg
    16.7 KB · Visningar: 520
  • Min Laguiole R David, 3.jpg
    Min Laguiole R David, 3.jpg
    44.3 KB · Visningar: 573
  • Min Laguiole R David, 4.jpg
    Min Laguiole R David, 4.jpg
    16.2 KB · Visningar: 523
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 538
Mycket fin. En enda liten detalj stör mig och det är den trots allt onödiga lilla ricasson i kombination med hälen. Tänk om den hade sett ut så här i stället ;):

Men vad är skillnaden egentligen? På bilden du visar är ju bara handtaget framdraget lite längre. Du får ju ingen skillnad i moment t.ex. eftersom handen hamnar lika långt ifrån eggens början på båda knivarna. Däremot har kniven från Brian Andrews lite större skydd från skador på handtaget vid t.ex. slipning eller batongning tack vara den lilla klacken.
No offence, men jag tycker du ofta slentrianmässigt klankar ner på ricasson utan att reflektera om det har någon praktisk betydelse
/ Morgan

knivar som alla knivintresserade borde äga

Imponerande samling dePaul, grattis! Det måste vara svårt att hitta bland alla dessa knivar.

Jag tänkte ställa en fråga till alla kunniga här,

vilka knivar anses vara mest kända (under 1000kr) som man bör äga? personligen tycker jag att det är mora (clipper eller 2000), f1, eka nordic h8, spyderco tenacious, vicorinox soldier..
tacksam för svar.

re

Håller med Morgan lite här:) Ser man på kniven så kommer pekfigret så långt fram på skaftet av kraft momentet blir så liten betydelse att det stör inte mig . Skillnad vore om det var en större riccasso.
Laguiole Chasse R. David. är fin men formen på skaftet innan bladet o riccasson på den gör kraft överföringen ännu sämre än kniven ifråga innan.

Alltså jag påstår inte att skillnaden i momentet är avgrundslik mellan "min" variant och originalkniven. Dock finns den där‼ Ju längre ifrån handtaget i skäret man kommer desto mer kraft förlorar man. Det är liksom inget som behöver diskuteras, det handlar om ren fysik.

Hälen på originalkniven är inte så stor men i vissa kontrollerade skär vill man komma riktigt nära handtaget. I det sammanhanget är den trots allt i vägen.

Jag ifrågasätter helt enkelt varför man utrustar knivar med dessa attribut när de inte bidrar till knivens övergripande funktion?

Argumentet att kniven får ett skydd i samband med slipning/bryning är ett ickeproblem för mig och förmodligen för de allra flesta. Det finns ju ett otal modeller som saknar ricasso och häl och trots det är det inga problem. Antingen kan man det där med slipning eller så kan man det inte ;).

Att batona in kniven i en större bit ved är heller inga problem med en kniv utan ricasso eller häl. Det är ju bara att förflytta punkten framåt mot bladspetsen. Om man skulle råka komma för nära handtaget så spelar ricasson ändå ingen större roll som skydd för handtagsmaterialet. Det kommer ändå att få kontakt med det oavsett ricasson.

Som sagt, alla har vi egna preferenser. Mina käpphästar är två till antalet: Onödiga ricassoer och onödiga hälar.

~Paul~
▬▬▬▬

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg