Alltså jag påstår inte att skillnaden i momentet är avgrundslik mellan "min" variant och originalkniven. Dock finns den där‼ Ju längre ifrån handtaget i skäret man kommer desto mer kraft förlorar man. Det är liksom inget som behöver diskuteras, det handlar om ren fysik.
Poängen i mitt inlägg är ju att hälen och ricasson
inte gör att handtaget kommer längre ifrån skäret och därmed
inte ger någon försämring i moment. Tittar man på bilderna ser man att det i stort sett endast är skollornas utformning som skiljer.
Om man dessutom betänker att det i alla fall för mig handlar om cylindriskarunda föremål man täljer i såsom grenar och slanor så hamnar föremålets kontaktpunkt med eggen i början av skäret automatiskt minst föremålets radie från handtaget.
Med det i åtanke saknar en ricasso på 5 mm helt praktisk betydelse.
Hälen på originalkniven är inte så stor men i vissa kontrollerade skär vill man komma riktigt nära handtaget. I det sammanhanget är den trots allt i vägen.
Jag ifrågasätter helt enkelt varför man utrustar knivar med dessa attribut när de inte bidrar till knivens övergripande funktion?
Vilket är egenvärdet i att handtaget kommer nära skäret? Det måste ju ändå vara handens position i förhållande till skäret som har någon betydelse!
Jag hävdar att en häl i av den konstruktion som finns på den nämnda kniven bidrar till knivens fuktion, se nedan.
Argumentet att kniven får ett skydd i samband med slipning/bryning är ett ickeproblem för mig och förmodligen för de allra flesta. Det finns ju ett otal modeller som saknar ricasso och häl och trots det är det inga problem. Antingen kan man det där med slipning eller så kan man det inte
.
Knivar som används får förr eller senare skador på eggen som inte med rimlig tidsåtgång kan åtgärdas utan maskinslipning. Detta gäller framförallt knivar med skandinavisk slipfas som kräver att en relativt stor mängd material måste avlägsnas för att återställa den ursprungliga slipfasen. Har man då inte oändligt med tid är det bandslip eller slipsten, typ Kirunaslip eller liknande som gäller. Jag hävdar att oavsett hur bra man kan det där med att slipa finns det alltid risk att skada handtaget när du ska återställa en slipfas ända in till handtaget. Har du däremot en häl eller ricasso på några millimeter så finns det material att nöta på ett antal gånger utan att riskera att skada handtaget.
Att batona in kniven i en större bit ved är heller inga problem med en kniv utan ricasso eller häl. Det är ju bara att förflytta punkten framåt mot bladspetsen. Om man skulle råka komma för nära handtaget så spelar ricasson ändå ingen större roll som skydd för handtagsmaterialet. Det kommer ändå att få kontakt med det oavsett ricasson.
Jag har vid ett flertal tillfällen när jag klyvt ved genom att slå på kniven med ett annat vedträ upplevt att ett liknande utförande som på nämnda kniv hindrar veden från att komma i direkt kontakt med handtaget och orsaka skada.
Men det är ju bara mina åsikter
/ Morgan