Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Laguiole Chasse R. David. är fin men formen på skaftet innan bladet o riccasson på den gör kraft överföringen ännu sämre än kniven ifråga innan.
Absolut! Kniven är dessutom utrustad med ett skålslipat blad (undertecknad är som bekant inte direkt överförtjust i denna slipfas).

Det handlar dock inte om en kniv som jag tänker använda :). Jag fick den till ett mycket bra pris och tänker lämna den ifred som en del av min samling. En R. David bör man trots allt äga om man gillar franska knivar i allmänhet ;).

~Paul~

1. Imponerande samling dePaul, grattis! Det måste vara svårt att hitta bland alla dessa knivar.

2. vilka knivar anses vara mest kända (under 1000kr) som man bör äga? personligen tycker jag att det är mora (clipper eller 2000), f1, eka nordic h8, spyderco tenacious, vicorinox soldier..
tacksam för svar.
1. Tackar. Jo, det är mycket svårt att hitta. Därför får jag alltid kalla kårar när någon önskar sig en bild på en specifik kniv i min samling ;).

2. Den här frågan är tyvärr omöjlig att besvara. Vad vi i Svedala anser är mest kända knivar betyder inte samma sak som för en amerikan eller kines/japan/fransman eller tysk för den delen. Du skiljer heller inte mellan fällknivar och fastbladare vilket gör frågeställningen ännu mer komplicerad.

~Paul~

Alltså jag påstår inte att skillnaden i momentet är avgrundslik mellan "min" variant och originalkniven. Dock finns den där‼ Ju längre ifrån handtaget i skäret man kommer desto mer kraft förlorar man. Det är liksom inget som behöver diskuteras, det handlar om ren fysik.

Poängen i mitt inlägg är ju att hälen och ricasson inte gör att handtaget kommer längre ifrån skäret och därmed inte ger någon försämring i moment. Tittar man på bilderna ser man att det i stort sett endast är skollornas utformning som skiljer.

Om man dessutom betänker att det i alla fall för mig handlar om cylindriskarunda föremål man täljer i såsom grenar och slanor så hamnar föremålets kontaktpunkt med eggen i början av skäret automatiskt minst föremålets radie från handtaget.
Med det i åtanke saknar en ricasso på 5 mm helt praktisk betydelse.

Hälen på originalkniven är inte så stor men i vissa kontrollerade skär vill man komma riktigt nära handtaget. I det sammanhanget är den trots allt i vägen.

Jag ifrågasätter helt enkelt varför man utrustar knivar med dessa attribut när de inte bidrar till knivens övergripande funktion?

Vilket är egenvärdet i att handtaget kommer nära skäret? Det måste ju ändå vara handens position i förhållande till skäret som har någon betydelse!

Jag hävdar att en häl i av den konstruktion som finns på den nämnda kniven bidrar till knivens fuktion, se nedan.

Argumentet att kniven får ett skydd i samband med slipning/bryning är ett ickeproblem för mig och förmodligen för de allra flesta. Det finns ju ett otal modeller som saknar ricasso och häl och trots det är det inga problem. Antingen kan man det där med slipning eller så kan man det inte ;).

Knivar som används får förr eller senare skador på eggen som inte med rimlig tidsåtgång kan åtgärdas utan maskinslipning. Detta gäller framförallt knivar med skandinavisk slipfas som kräver att en relativt stor mängd material måste avlägsnas för att återställa den ursprungliga slipfasen. Har man då inte oändligt med tid är det bandslip eller slipsten, typ Kirunaslip eller liknande som gäller. Jag hävdar att oavsett hur bra man kan det där med att slipa finns det alltid risk att skada handtaget när du ska återställa en slipfas ända in till handtaget. Har du däremot en häl eller ricasso på några millimeter så finns det material att nöta på ett antal gånger utan att riskera att skada handtaget.

Att batona in kniven i en större bit ved är heller inga problem med en kniv utan ricasso eller häl. Det är ju bara att förflytta punkten framåt mot bladspetsen. Om man skulle råka komma för nära handtaget så spelar ricasson ändå ingen större roll som skydd för handtagsmaterialet. Det kommer ändå att få kontakt med det oavsett ricasson.
Jag har vid ett flertal tillfällen när jag klyvt ved genom att slå på kniven med ett annat vedträ upplevt att ett liknande utförande som på nämnda kniv hindrar veden från att komma i direkt kontakt med handtaget och orsaka skada.

Men det är ju bara mina åsikter :)

/ Morgan

Används skärande verktyg rätt brukar eggarna inte få större skador.

Morgan om du hade rätt varför har då samliga slöjdknivar jag kan finna ingen ricasso.
Antingen har alla tillverkarna fått det hela om bakfoten eller kan det vara ...

go tur

Jag är generellt inget fan av för stort avstånd mellan egg och hand heller. Knivvärlden är full av onödiga ansatser och "choilar". Men några mm hit och dit är fullkomligen strunt samma vad gäller praktisk användning, för min del i varje fall. Man får nog skilja på hårklyveri/besatthet av teoretiska fördeler och betydelse i praktiken...

Alltså jag tror att min poäng har gått förlorad. Vad jag retar mig på är: Varför sätta dit en ricasso och häl över huvud taget, oavsett hur små dessa är - när de inte behövs??

Precis som seobserver skriver, så är slöjd-/täljknivarnas design en fingervisning varför en kniv dedicerad för dessa arbetsuppgifter inte är utrustad med den minsta lilla ricasso eller häl. Det finns som sagt orsaker därtill.

~Paul~

Ricasso,choil eller slipfasen ända in till skaftet, är sällan något jag bryr mig om ifall jag gillar kniven i övrigt.

Några av mina Amerikanska knivar har överdrivna urslipningar mellan egg och skaft.
Jag hade föredragit om eggen hade varit närmare skaftet,men det påverkar inte användandet särskilt mycket.
Däremot vid putsning av fläskfile med stor och kantig choil,har hörnet fastnat i köttet.
Efter lite filande har det blivit bättre,men inte perfekt.

Korta ricasson fungerar oftast bra,vad jag har märkt,men jag är van vid ricasson från mina Bowie modeller,så jag funderar inte mycket på det.
Mora knivarna har ju oftast inte något ricasso och missar jag i slipningen och går in i skaftet,bryr jag mig inte heller så mycket.
Det är ju ett bruksföremål,som ersätts när det är utslitet.

Mikael

Mora knivarna har ju oftast inte något ricasso och missar jag i slipningen och går in i skaftet,bryr jag mig inte heller så mycket.
Det är ju ett bruksföremål,som ersätts när det är utslitet.

Mikael
Precis. Om man ändå använder kniven så spelar det ingen roll om den får några märken här och var. Det är bara charmigt.

Dessutom. Om man är rädd att det skall bli repor i själva handtagsdelen i samband med slipning och därför argumenterar för en ricasso - så varför bara inte sluta med slipningen en bit ifrån handtaget när kniven saknar ricasso? ;).

En annan variant är att tejpa med t ex metalltejp på det utsatta området. Men som sagt, har aldrig klantat mig på det viset att jag fått repor i greppet intill bladet i samband med slipning/bryning.

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg