Stort knivintresse - välj din favoritkniv

I brist på bra fräs kan brukas en verktygsslip med mycket kylning. Givetvis går det med slipmaskin och fil oxså, men mycket långsammare. Dimensionerna bör man bestämma före härdning då blir bearbetningen enklare.

Sitter och skall beställa lite material till en ny kniv, funderar på ett handsmitt blad, jag har tidigare använt polerade blad, men börjar nu tröttna på det blanka utseendet, funderar på ett där ytan är blästrat eller har kvar smidesmärken. Alternativ detta
http://www.si-knives.se/images/products/1320860893bladme-ets-82x22.gif

Är det för tacky? etsade hällristningar.

Eller

http://www.si-knives.se/images/products/1298410153kaj5.gif

Denna med AEB-L stål.

http://www.si-knives.se/images/products/1300126750blad-tk10026.gif

Jag vill göra en lite längre kniv denna gång, 90-100mm bladlängd, har tidigare gjort 75mm och 80mm och vill nu pröva ett lite längre blad. Jag vill denna gång göra en kniv där det finns ett specifikt material i pommel och holken, renhorn, skulle gärna vilja ha ett fint box elder.

Jag tyckte det första knivbladet med hällristningar såg coolt ut först, men jag vet inte om det blir lite väl tackyvarning på det. Vad tycker ni andra?

Blir väl någon form av Work in progress då detta kommer bli min personliga kniv, har sålt/gett bort de andra :(

Fel tråd/forum? i så fall, ta bort inlägg :)

Intressant, ska bli kul att se vad du väljer. Tycker själv att det är svårt att säga när man inte vet hur du tänkt att form och färgsättning på skaftet blir. Ju mer bladet sticker ut ju viktigare blir det hur man gör skaftet, tycker jag. Är oxå lite osäker på vad jag tycker om hällristningarna, kan kanske bli riktigt bra och kniven blir ju verkligen personlig. Blad nr 2 tycker jag ser ut ungefär som det som blev kvar i skopan efter att man gjutit tennsoldater medans det sista nog var det som tilltalade mig mest.

Så kontentan av mitt svammel blir att skit i vad jag tycker och gör som du tycker känns bäst:)

Fredrik

Intressant, ska bli kul att se vad du väljer. Tycker själv att det är svårt att säga när man inte vet hur du tänkt att form och färgsättning på skaftet blir. Ju mer bladet sticker ut ju viktigare blir det hur man gör skaftet, tycker jag. Är oxå lite osäker på vad jag tycker om hällristningarna, kan kanske bli riktigt bra och kniven blir ju verkligen personlig. Blad nr 2 tycker jag ser ut ungefär som det som blev kvar i skopan efter att man gjutit tennsoldater medans det sista nog var det som tilltalade mig mest.

Så kontentan av mitt svammel blir att skit i vad jag tycker och gör som du tycker känns bäst:)

Fredrik

Ja, mitten går bort för mig, så det står mellan första och sista bladet, stilen på kniven kommer bli i skandinavisk/svensk stil, modern.
http://www.frejdknives.com/allpictures/newknives/kniv28.jpg

formen blir sådan, materialen som jag tittar på nu är mellanlägg av 925 sterling-silver, box-elder trä och kritvitt renhorn,

http://www.si-knives.se/images/products/1351887518stab-12.gif

detta är träbiten jag funderar på. Man kan få fram ett otroligt djup i detta, känns lite som norrskenet i färget. Silvret då det är norrbottens landskaps-metall? och renhornet för norrland

Om du väljer hällristningsbladet så skulle jag nog välja ngt svenskt träslag för att hålla ihop temat. Men den biten du länkade till var spektakulär.

Fredrik

Ja, mitten går bort för mig, så det står mellan första och sista bladet, stilen på kniven kommer bli i skandinavisk/svensk stil, modern.
http://www.frejdknives.com/allpictures/newknives/kniv28.jpg

formen blir sådan, materialen som jag tittar på nu är mellanlägg av 925 sterling-silver, box-elder trä och kritvitt renhorn,

http://www.si-knives.se/images/products/1351887518stab-12.gif

detta är träbiten jag funderar på. Man kan få fram ett otroligt djup i detta, känns lite som norrskenet i färget. Silvret då det är norrbottens landskaps-metall? och renhornet för norrland

Jag gillar det tredje bladet och träbiten är härlig!
Kombinationen med materialen och designen lovar gott.
En designdetalj jag har stor nytta av är en ändbutt, med plats för handflatan att dunka in spetsen i trä.

Dagens mode är ofta en lite spetsig ände,men är det inte så att detta hindrar funktionen när man behöver driva in spetsen med handflatan?
En lös fundering bara.

Mikael

Jag gillar det tredje bladet och träbiten är härlig!
Kombinationen med materialen och designen lovar gott.
En designdetalj jag har stor nytta av är en ändbutt, med plats för handflatan att dunka in spetsen i trä.

Dagens mode är ofta en lite spetsig ände,men är det inte så att detta hindrar funktionen när man behöver driva in spetsen med handflatan?
En lös fundering bara.

Mikael

Kul att du svarar, sätter du dit ändbutten i slutfasen via borrade pins eller fäster du denna i första fasen i tången? Jag ser ett problem att fästa denna vinkel i tången eftersom tången varken har längden eller krökningen hit oftast. Jag hatar verkligen nitad tånge... :) Ändbutt är snyggt, funktionellt men framför allt tycker jag en svår detalj att få riktigt snygg.

1.Kul att du svarar, sätter du dit ändbutten i slutfasen via borrade pins eller fäster du denna i första fasen i tången?

2.Jag ser ett problem att fästa denna vinkel i tången eftersom tången varken har längden eller krökningen hit oftast.

3. Jag hatar verkligen nitad tånge... :)

4. Ändbutt är snyggt, funktionellt men framför allt tycker jag en svår detalj att få riktigt snygg.

1.På min fiskekniv fäste jag plåten med pins och epoxy, men på BR 8,5" bowie'n var det en gängad stång och en ihålig skruv genom ändbeslaget.

2. På min NL1 med vinklad rosenkrans från Sambarhjort,är bakre delen av tången i fyra delar som en böjd förlängning av den ursprungliga tången.
Den består av en lång mutter,en böjd gängstång och en ihålig skruv med invändig m6 gäng + ändbutt i Älghorn.
Antalet delar gör att det finns en viss rörlighet som tillåter att man får ihop delarna med rätt geometri,för att få bra dragkraft i skruven.
När allt funkade mekaniskt,fylldes handtaget med epoxy och drogs ihop med ändskruven.

3. Nitad böjd tånge hade inte gått på NL1,p.g.a. för stor krök genom hornet och att tången på NL1 är så lång,rak och massiv.
Jag har inget emot nitad tånge om det är snyggt gjort.
Om skaftet krymper nitar man lite till,eller gör en spacer genom att linda sytråd och lim i glipan.

4. Ja det kan vara svårt och jag jobbade länge med ändbuttarna på både NL1 och 8,5:an,innan jag tyckte att det var bra nog.

Om Du hittar blad med mjukgjord tånge kan tången böjas och gängas,för att passa en svängd form på skaftet och/eller en vinklad ändbutt.

Mikael

Senast ändrad:
En lös fundering bara.

Mikael

Jo, till 100%. Detta är ett bekymmer på t ex min BR Gameskeeper. Den har ett lite "spetsigt" avslut och det är inte skönt i handen när man knackar den genom t ex bäckenet på klövvilt. Motsägelsefullt med tanke på marknadsföringen kring kniven. Detta och ansatsen borde åtgärdas.

Kapar tråden lite med en fabriksfällis.
Det här är mitt senaste inköp. En Spyderco Delica 4 med Emerson Wave-blad.
Svårt att se på bilden men till färgen är den mörkt blå.
Burit den som edc i drygt en vecka. Positivt överraskad! Hade tidigare igen erfarenhet av Spydercos men har alltid haft svårt för deras utseende. Ur förpackningen kom den riktigt skarp men det går ju alltid att få en bättre egg:)
Clipet är flyttbart i fyra lägen så för mig som vänsterhänt är det toppen!
Den känns bra i min hand och gimpingen på tumrampen är det bra bit i. Än så länge är den bara utsatt för lättare vardagsuppgifter och så får det nog förbli.

Hur stort behovet av Wave öppning är kan man ju diskutera. Men mitt samlande bygger lite på olika tekniska lösningar på fällisar. Om inte annat så fungerar den ypperligt som kapsylöppnare;)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    38.2 KB · Visningar: 776

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg