Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Din var också fin. Handtaget på min är behandlad av förra ägaren med lite vax, därav den ngt mörkare nyanserna. I övrigt är den i det närmaste i nyskick. Min är inte köpt via Tradera även om det inte är så länge sedan jag fick hem den. Vet du om kompassen som följde med min är orginal till kniven? Hur många av dom uppräknade knivarna har du?

Bilagor

• Volcano.jpg
    Volcano.jpg
    65.7 KB · Visningar: 731
re

Fredrik, jäkligt fin hackman survival kniv. Den ska du vara rädd om då den blir bara mer värd med tiden. :) Garcia företaget tog över produktionen av denna kniv med sämre kvalitet efter hackman slutade sin produktion.

Vad gäller taperad tång så är det inte som någon skrev att det skulle vara lättare att göra för knivmakaren utan handlar om balansen mellan skaft o blad:)
När det gäller balansen på en liten kniv typ 16 cm overall så är det mindre viktigt.

Din var också fin. Handtaget på min är behandlad av förra ägaren med lite vax, därav den ngt mörkare nyanserna. I övrigt är den i det närmaste i nyskick. Min är inte köpt via Tradera även om det inte är så länge sedan jag fick hem den. Vet du om kompassen som följde med min är orginal till kniven? Hur många av dom uppräknade knivarna har du?
Synd att ägaren behandlat handtaget med vax. Det sänkte värdet någon tusenlapp. Alla ingrepp som ger kniven ett utseende som inte fanns där när kniven lämnade fabriken är alltid till nackdel. Att folk inte fattar det.

Hur som helst. Kniven är kanonfin. Kompassen har jag aldrig sett tidigare. Den ser också allt för modern ut. Jag vågar säga att det inte är original.

Jag har alla fyra av de uppräknade knivarna. Två av dem är i mint condition och två i near mint (bowiekniven inberäknad).

Jag räknar med att det är lättare att ta bort missfärgningen på bladet än att restaurera ett slitet eller på annat sätt behandlat handtag. Av denna anledning valde jag bort den andra kniven som gick på Tradera och som nådde upp till strax under 2K. Den hade ett finare blad men sämre grepp än min och saknade dessutom slida.

Har du brynet kvar? Och har du grejerna från insidan av handtaget kvar?

~Paul~

Håller på snackar med en makare nu och börjar diskutera detaljerna lite. Tänkte klistra in en bit av konversationen vi har på gång via email.

I also agree the edge should come as close to the handle as possible; that's where your best leverage and control is for fine tasks like whittling or peeling an apple. There are two ways to accomplish this. I can either bring the
grind back as close as possible with a normal plunge, or with a dropped edge like your drawing, I can grind the entire bladeand tang to the same taper so there is no plunge or ricasso at all. I'll include a picture of a recent example I ground.

With the later approach and a convex blade, I need to blend in the grind of the tang so it's dead flat, for the sake of getting a nice secure bond between the tang and the scales. That's not a problem.

Denna bild är alltså ett exempel på det han håller på att förklara:

WQ8fx.jpg

Hur ser ni på saken? Finns det för/nackdelar? Preferenser? Är det bara smaksak? Ni har hjälpt mig så mycket på vägen och det känns skönt att faktiskt börja snacka detaljer på min alldeles egna framtida kniv! Tack :)

Utsidan.se, en otroligt bra källa för information helt enkelt! :D

Uppenbarligen så har jag tagit upp samma fråga med han själv, men eftersom vi är i olika tidzoner och han har rätt så mycket jobb på tallriken så tänkte jag att jag kunde ställa den här också :)

När vi har kommit fram till en perfekt design så återstår bara val av skalorna, hur ska det gå till när det finns så många olika oändligt vackra exemplar att välja mellan? Ännu en labyrint...

zrbjs.jpg

Många fällkniven som visats så jag visar en jag gjort av ett a1 blad :)

ett_zpse73f509b.jpg

[.IMG]http://i63.photobucket.com/albums/h159/kalervo69/sex_zpsc6a06a15.jpg[/IMG]
[.IMG]http://i63.photobucket.com/albums/h159/kalervo69/tvaring_zpsb4f1dd68.jpg[/IMG]

o en av F1 blad

[.IMG]http://i63.photobucket.com/albums/h159/kalervo69/ett-2158.jpg[/IMG]

Wow! Bra jobbat. Gillar verkligen skalorna på A1an. Vad är det för trä?

Håller på snackar med en makare nu och börjar diskutera detaljerna lite.

1. Hur ser ni på saken? Finns det för/nackdelar? Preferenser? Är det bara smaksak? Ni har hjälpt mig så mycket på vägen och det känns skönt att faktiskt börja snacka detaljer på min alldeles egna framtida kniv! Tack :)

2. När vi har kommit fram till en perfekt design så återstår bara val av skalorna, hur ska det gå till när det finns så många olika oändligt vackra exemplar att välja mellan? Ännu en labyrint...
1. Du har ju tagit fram den aktuella formen så givetvis är det något som tilltalar dig med den. Min egen skapelse hade inte sett ut så där. Jag hade gärna placerat spetsen i förlängningen av mittenlinjen räknat från handtagets bakersta del.

I min smak är bladet för brett och kanske lite för delikat. Kniven ser ut som en mindre variant på kockkniven. Det kan i o f vara bra om man lagar en del mat i lägret men kanske inte så bra i samband med täljning, fileande av fisk och som en allroundkniv. Däremot är bladformen nästan idealisk till jakt.

Vilket stål valde du?

2. När det gäller skollor så blir det väldigt svårt att råda dig. Återigen. Personligen hade jag kanske inte tittat på utseende helt och hållet, utan på hållbarhet, dvs träets hårdhet i Janka-grader: http://en.wikipedia.org/wiki/Janka_hardness_test

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg