Stort knivintresse - välj din favoritkniv

2. Fast då krävs det att handtagsmaterialet är rejält flexibelt. Personligen föredrar jag en hårdare härdad tånge eftersom en sådan är avsevärt starkare.

~Paul~

Nja, det blir lite som en laminerad kniv fast tanken blir tvärtom så att säga. Tången går inte av pga låg HRC men böjs inte heller då ett hårdare skaftmaterial stabiliserar upp den en aning. Fast jag håller med om att jag också föredrar en hårdare tånge.

Fredrik

Nja, det blir lite som en laminerad kniv fast tanken blir tvärtom så att säga. Tången går inte av pga låg HRC men böjs inte heller då ett hårdare skaftmaterial stabiliserar upp den en aning. Fast jag håller med om att jag också föredrar en hårdare tånge.

Fredrik

Det är ju så här ett skaft med dold, gängad tånge och ände i aluminium och mutter är tänkt att funka.
Släpp på mutterspänningen och tången böjer sig eller går av.

Mikael

Senast ändrad:
Alltså det låter som att de flesta handtagsmaterialen är lika mjuka och sega som gummi. Så är förstås inte fallet. Det finns undantag som Santoprene och läderlameller som inte är behandlade men trots det så krävs det rejäla laterala krafter för att en kniv skall deformeras i själva greppet. I 99 fall av hundra går bladet av precis framför parerskyddet.

En hårt härdad tånge ger kniven en rigiditet och flexibilitet som en mjuk tånge saknar. Om man använder den så kallade inbankningsmetoden, dvs medelst en pinne bankar in bladet i en stubbe så blir krafterna minimala på själva tången så länge en bit av densamma är härdad ända in i handtaget, vilket de flesta knivar är. Ärligt talat ser jag ingen poäng i en alltför mjuk tånge.

Personligen så föredrar jag att en tånge går rätt av än att den böjs. Den böjda tången är ju ändå trashad eftersom själva böjen har försvagat stålet till den grad att den alltid kommer att vara extra svag på detta ställe. Det handlar om ganska enkel fysik. Dvs motsatsen mellan plastisk deformation och elasticitet.

~Paul~

Alltså det låter som att de flesta handtagsmaterialen är lika mjuka och sega som gummi. Så är förstås inte fallet. Det finns undantag som Santoprene och läderlameller som inte är behandlade men trots det så krävs det rejäla laterala krafter för att en kniv skall deformeras i själva greppet. I 99 fall av hundra går bladet av precis framför parerskyddet.

En hårt härdad tånge ger kniven en rigiditet och flexibilitet som en mjuk tånge saknar. Om man använder den så kallade inbankningsmetoden, dvs medelst en pinne bankar in bladet i en stubbe så blir krafterna minimala på själva tången så länge en bit av densamma är härdad ända in i handtaget, vilket de flesta knivar är. Ärligt talat ser jag ingen poäng i en alltför mjuk tånge.

Personligen så föredrar jag att en tånge går rätt av än att den böjs. Den böjda tången är ju ändå trashad eftersom själva böjen har försvagat stålet till den grad att den alltid kommer att vara extra svag på detta ställe. Det handlar om ganska enkel fysik. Dvs motsatsen mellan plastisk deformation och elasticitet.

~Paul~

Jo, och fysik är inte min starka sida.
Praktiskt användande är en annan sak, men jag säger inte emot.
Det är säkert som Du säger och jag hade nog en del tur, som inte lyckades knäcka min gamla tonårskniv.

Mikael

Min tonårskniv är också den av mina knivar som fått ta mest stryk, något helt otroligt misshandlad. Men den är fortfarande lika stadig som den dag den köptes (~80/90-talsskiftet tror jag...möjligen något senare). Är på resande fot så tyvärr ingen bild, men en sådan här är det:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    14.6 KB · Visningar: 546
Jo så är det, dessa vackra träbitar används även i rullfästen till exklusivare flugspön, riktigt fint ihop med metalldetaljer i nickelsilver:):
http://www.strublemfg.com/index.php/temp-inserts-1.html?limit=20&mode=list

Vad jag vet så är det bara i Nord Amerika man kan tekniken med Acryl-stabiliserad & dubbelfärgat trä.

Bl.a. Nordell har skickat Masur till USA för behandling.

Här är ett skaft på en BF1 med mörk Purpur Masur från Nordells.

Mikael

Bilagor

• f1-007.jpg
    f1-007.jpg
    148.8 KB · Visningar: 1,468
  • sunbeam-004.jpg
    sunbeam-004.jpg
    92.6 KB · Visningar: 543
Min tonårskniv är också den av mina knivar som fått ta mest stryk, något helt otroligt misshandlad. Men den är fortfarande lika stadig som den dag den köptes (~80/90-talsskiftet tror jag...möjligen något senare). Är på resande fot så tyvärr ingen bild, men en sådan här är det:
Det är en Glock förmodar jag?

~Paul~

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg