Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Läst så många fördömanden av ricassos och hälar nu att det börjar sätta sig i mitt system också. De Pauls variant av: "För övrigt bör Rom förstöras" är ett farligt virus. " ;-)

Men skålslipningar – i rätt sammanhang – är jag beredd att kämpa för till det bittra slutet! Vad tycker förresten herr- och damsällskapet om tapterade tänger (tångar?)? Jag har alltid sett det som ett oundgängligt bevis för kvalitet men har nu börjat vackla. Försvagande?

Rätt utförd är en taperad tånge en klar fördel för balansen mellan blad och skaft.

Om tången är anlöpt till låga HRC nivåer, böjs den istället för att gå av, om den överbelastas.

Gamla fulltånge bowies från Solingen excellerade i den här disciplinen och dom gick inte av, men istället rostade dom bort pga vanskötsel.

Numera är ju vattenjet skärning mera lönsamt att producera än tapering av tången,
men jag tror nog mer på det gamla sättet...

Mikael

Bilagor

• Solingen-Bowies-004.jpg
    Solingen-Bowies-004.jpg
    117.5 KB · Visningar: 477
  • Aurora_Tang.jpg
    Aurora_Tang.jpg
    41.1 KB · Visningar: 469
Just balansen är i vissa fall ett skämt, tyngdpunkten på flera moderna kortbladare ligger i skaftet.
Allt blir inte bättre med fulltånge och ricasso!

Tycker i övrigt att det du funderar på låter klokt...att be en knivsmed göra kniv (efter helt egna specs!) blir inte dyrare än att t ex handla hem en mainstream semi-custom som t ex Bark River. Och det är ju desto roligare också!

Oops, skyldig!

Jo jag gillar semi-customs, men visst är en specialbeställd kniv från en knivmakare snäppet trevligare.

Mikael

Bilagor

• Aurora-001.jpg
    Aurora-001.jpg
    159 KB · Visningar: 2,363
Här sitter en medbrottsling Mikael :)

Bark River har en hel del som får det att kittla i knivmagen. Aurorna bl.a., och den du visar var ju riktigt grann. Som sagt så väntar jag med spänning på Hybred! Vad tror du om den?

/M

Ja, försöker få till en Bernie Garland-kniv av en blank. Men köksbordet har sin begränsningar.

http://berniegarlandknives.com/index.php/the-recurve-bushcraft-knife

Johan
Med tanke på den korta skandinaviska slipfasen (endast 8 mm) i kombination med ett blad som är 4 mm tjockt så är dessa knivar i stort sett små yxor. Hur fasen kan man anser att en sådan kniv skall skära väl??

Ett tunt blad med en lika tunn egg kräver förstås bra stål och värmebehandling men den slår den aktuella kniven med hästlängder. Sedan spelar det mindre roll om det rör sig om skandinavisk slipfas eller någon annan dito.

Sorry, men dessa knivar säger mig ingenting.

~Paul~

Här sitter en medbrottsling Mikael :)

Bark River har en hel del som får det att kittla i knivmagen. Aurorna bl.a., och den du visar var ju riktigt grann. Som sagt så väntar jag med spänning på Hybred! Vad tror du om den?

/M

Ja det blir ju bara tyckande i såfall eftersom jag inte har en Canadian Special.
Däremot har jag en Li'l Canadian och bladet är bra, men skaftet är inte optimalt.

Canora blir nog bra om skaftet görs kortare än på Aurora.

Appropå just ovan visade Aurora, så är Amrisarna mindre nöjda med att den är i Sverige och inte hos dom.:cool:

Mikael

1. Rätt utförd är en taperad tånge en klar fördel för balansen mellan blad och skaft.

2. Om tången är anlöpt till låga HRC nivåer, böjs den istället för att gå av, om den överbelastas.

3. Gamla fulltånge bowies från Solingen excellerade i den här disciplinen och dom gick inte av, men istället rostade dom bort pga vanskötsel.

4. Numera är ju vattenjet skärning mera lönsamt att producera än tapering av tången,
men jag tror nog mer på det gamla sättet...
1. Absolut!

2. Fast då krävs det att handtagsmaterialet är rejält flexibelt. Personligen föredrar jag en hårdare härdad tånge eftersom en sådan är avsevärt starkare.

3. Vilken typ av vanskötsel syftar du på?

4. Eller laserskärning. Ännu ett strå vassare (ursäkta det dåliga ordvalet ;)).

~Paul~

1. Absolut!

2. Fast då krävs det att handtagsmaterialet är rejält flexibelt. Personligen föredrar jag en hårdare härdad tånge eftersom en sådan är avsevärt starkare.

3. Vilken typ av vanskötsel syftar du på?

4. Eller laserskärning. Ännu ett strå vassare (ursäkta det dåliga ordvalet ;)).

~Paul~
!.:)

2. Jo, och på mina två är skalorna fastsatta med pins, som ger med sig när brytkrafterna blir för stora.
Fråga mig inte hur jag vet, men palisander Bowien ovan har jag haft och burit i mer än 40 år.

3. Dessa knivar köptes ofta av mindre kunniga tonåringar under -50,-60,-70 talet.
När man sedan växte upp, glömdes kniven ofta någonstans där den började rosta.
Så också min, men jag lyckades rädda den i tid och det är fortfarande över 6mm tjocklek kvar.

Grannen hade mindre lycka med sin och hans grabb glömde den i trädgården, med känt resultat.
Jag gjorde vad jag kunde på band slipen, men den har fortfarande djup gravrost.

Min är dock fit for fight ock jag använde den så sent som i juli 2003 i Härjedalsfjällen.

4.Ännu har jag inte knäckt en laserskuren tånge.

Mikael

Bilagor

• Klaas-Bowie1.jpg
    Klaas-Bowie1.jpg
    181.2 KB · Visningar: 482

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg