På FF:s Kephart som du visar en bild på.Vilken del av kniven refererar du till?
~Paul~
På FF:s Kephart som du visar en bild på.Vilken del av kniven refererar du till?
Tack för tipset, men för £170 så kan jag lika gärna köpa Fiddlebacken som jag var intresserad av i första hand
Liten sugen på FF:s Kephart också:
Svårt att avgöra om jag skulle gilla den eller Bushfingern mer. Det är inte lätt inte!
På FF:s Kephart som du visar en bild på.
~Paul~
Efter att själv ha botaniserat runt lite bland bushcraft knivar märker jag också att det är svårt att välja. Finns en uppsjö av tillverkare och knivarna är ju ofta ganska överkomligt prissatta.
Håller med. Man tar hutlöst mycket betalt för knivar som består av hemhärdade blad i enkla stålsorter och med en grovt utseende. I och med att kniven är one of the kind-parollen så höjer man priset till oanade höjder.You said it! Men jag tycker väldigt många av dom är förvånadsvärt oöverkomligt prissatta. Många i 5160, 1095, O1 osv som verkar ha priset av en 3V eller S90V kniv.
Håller med. Man tar hutlöst mycket betalt för knivar som består av hemhärdade blad i enkla stålsorter och med en grovt utseende. I och med att kniven är one of the kind-parollen så höjer man priset till oanade höjder.
Hälen är i det här fallet den lilla oslipade delen som övergår i ricasso och som delvis fungerar som parerskydd.
~Paul~
Både ricasso och häl är till för att förenkla det för knivsmeden. Med ett fullt planslipat blad måste holken eller parerstången ha ett vformat hål med passning. Med ricasso och häl blir det till ett vida enklare rektangulärt hål. Kolla passningen, det är där skillnaden sitter.
Både ricasso och häl är till för att förenkla det för knivsmeden. Med ett fullt planslipat blad måste holken eller parerstången ha ett vformat hål med passning. Med ricasso och häl blir det till ett vida enklare rektangulärt hål. Kolla passningen, det är där skillnaden sitter.
Här en kniv jag gjort färdigt av 1095 stål bladet är ca 9 cm långt.Behöll lite härdspår på bolstret. Skaftet gjorde jag av cape buffalo och behöll det naturliga skårorna hornet hade. Lite trixit men det gick. Hoppas ni gillar
Synd att den skall ha den där löjliga hälen. Tänk va mycket bättre knivens linjer hade varit utan den.
~Paul~
Det går ju förstås att reprofilera hela bladet så att du får fram en variant på Nesmuk.
~Paul~
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |