Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Då skulle jag rekommendera Muhréns Sliperi här i Göteborg. Adressen är:

Muhréns Sliperi
Alströmerg. 2
411 01 GÖTEBORG
Tel: 031-15 04 55


För en vanlig slipning tar de 20 kronor. För omprifilering antagligen lite mer. Det jag hade gjort om kniven var min är att lägga allt krut på den ena eggsidag och därmed skapa en helt vanlig knivprofil. Denna egg skulle man kunna dra upp lite högre än bara till halva bladet som fallet är nu.

~Paul~
Men varför göra nått så enkelt så svårt???
Lägga ner tid och pengar på att göra om en dolk till en vanlig brukskniv!!??
Det är ungefär lika smart som att göra om en F1 bil till en familjekombi!
Köp dig en vanlig billig brukskniv och låt gerbern ligga kvar i bokhyllan!
 
...Det är ungefär lika smart som att göra om en F1 bil till en familjekombi!....

Det gjorde Williams-Renault på 90-talet. Satte en Renault Espacekaross (Minibuss) på en F1a. Med den kunde de ta med journalister på en åktur så att de skulle kunna känna hur det känns att åka F!. Var i varje fall tanken, jag tror nog att det kändes en viss skillnad. Skulle nog vara bättre att bygga en tvåsitsig på rad som skolversionerna av stridsplan.

(Med reservation för felstavningar av namnen)
 
Men varför göra nått så enkelt så svårt???
Lägga ner tid och pengar på att göra om en dolk till en vanlig brukskniv!!??
Det är ungefär lika smart som att göra om en F1 bil till en familjekombi!
Köp dig en vanlig billig brukskniv och låt gerbern ligga kvar i bokhyllan!
Varför göra dolken till en vanlig brukskniv? Jo, därför att Andreas undrade så här: "Går det verkligen att göra om dolken till ett fungerande redskap? Hur, och vilka kan göra det i så fall?"

En stridsdolk har bara ett syfte och det går verkligen inte att placera i kategorin "fungerande redskap".

Att låta Gerbern ligga kvar i bokhyllan går säkert alldeles utmärkt men återigen, det verkar inte vara det Andreas vill med kniven.

~Paul~
 
Men varför göra nått så enkelt så svårt??? [...]

Nä, jag håller med om att det är ett krångligt alternativ att göra om min stridsdolk till en brukskniv.
Jag frågade eftersom jag ville veta om det går och i så fall hur. Det är mycket möjligt att jag låter dolken ligga kvar i hyllan. Hittar jag någon som är intresserad så kan jag sälja den, att göra om den är det minst troliga alternativet.
Det här var en sak jag köpte i min ungdom, för att det "var fräckt". Jag insåg dock tämligen omgående att jag aldrig skulle få någon användning för den, att det var en helt värdelös kniv. Den blev liggande i en låda hemma. För några år sedan gjorde jag ett alldeles misslyckat försök att slipa kniven så att den skulle gå att använda. Hade jag då vetat att kniven var ett samlarobjekt hade jag naturligtvis låtit bli. Då hade kniven varit helt i nyskick, eftersom jag inte ens petat naglara med den.
Ett par billiga moraknivar har jag redan hemma, så att köpa ytterligare en har jag inte lust med.
 
Jag förstår tanken, men det är ingen bra idé!
.1 bladets utformning är ju i stort sett omöjlig att göra om till nått vettigt.
.2 skaftet är ju helt värdelöst för "normalt bruk"

Så vad gör man med en kniv med oanvändbart blad och värdelöst skaft?
Låter den vara!
Det är ett helgerån att förstöra en dolk, det är ju den finaste typen av kniv!
(jag sitter och beundrar min Kershaw trooper, vilken skönhet!)
 
Det är ju trevligt att veta att -60-tals modellen orörd har samlat mer än damm.
//J
Precis. Kruxet är att veta vad som kommer ha samlarvärde i framtiden. Jag ångrar mig väldeliga att jag inte köpte en MK-1 eller MK-2 när jag hade chansen. Det var ju inga ovanliga modeller på den tiden.

Samma gäller andra Gerber-modeller som LMF och BMF.

~Paul~
 

Liknande trådar