Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har hittat en väldigt intressant tråd, speciellt för alla de som är intresserade av Bark River-knivar.

Mike Stewart är VD och upphovsman för BR knivar. Här uttalar han sig angående slipningen av deras knivar: http://www.jerzeedevil.com/forums/showthread.php?t=6701&page=5

Hela tråden är en mycket intressant läsning. Killen som heter The General är en gammal vän till mig. Vi var bland de första européerna på Spyderco Forumet som på allvar diskuterade knivar med amrisarna.

~Paul~

Orkade inte läsa allt just nu, men där finns helt klart en del att hämta om man sorterar bort tramset. Det är onekligen lite annan hyfs & stil på det dära forumet kan man väl säga... Utsidan känns plötsligt extremt artigt & belevat :)

Orkade inte läsa allt just nu, men där finns helt klart en del att hämta om man sorterar bort tramset. Det är onekligen lite annan hyfs & stil på det dära forumet kan man väl säga... Utsidan känns plötsligt extremt artigt & belevat :)
Det stämmer. Och då skall du veta att det finns avsevärt grövre ton på andra forumen än Jerzee Devil. Blade Forums Wine and Cheese t ex. T o m det vanliga forumet är det rätt hård jargong på.

~Paul~

Fick en ny kniv med posten idag, en Cold Steel Roach Belly: http://www.coldsteel.com/20rbc.html

När jag först såg kniven så fastnade jag för den i mina ögon praktiska allrounddesignen. Något mitt emellan en liten kökskniv, campingkniv, jaktkniv och sportfiskekniv. Jag testade genast att finhacka en gul lök. Trots att knivens slipfas är svagt konkav så klarade den uppgiften galant. Jag har nog med undantag av min R2 Santoku aldrig lyckats så väl tidigare.

Handtaget är tillverkat i polypropylene. Greppet är ganska strävt och säkert trots att det inte finns mycket mönster. En liten nackdel är att storleken på handtaget är lite snävt tilltagen. En cm extra i längd hade inte skadat (helst 2). Det finns ett rejält hål för fånglina, tack för det CS!

När vi ändå talar om nackdelar så får jag i det sammanhanget nämna slidan. Den är tillverkad i cordura och av öppen typ med endast en möjlighet att säkra kniven - vertikalt i bältet. CS påstår i o f att kniven kan bäras runt halsen men jag kan inte så hur det skulle gå till utan att riskera tappa kniven. Det finns nämligen ingen säkring och dessutom hamnar handtagsdelen uppåt, vilket man inte förknippar med de s k neck knives.

Bladet är tillverkat i DIN 1.4116, dvs i samma klass som AISI 440A men med en bättre kemisk fördelning och kvalitetskontroll. Hårdheten ligger på runt 56-57 HRC, vilket är en kompromiss mellan eggstabilitet, rosttröghet och nötningsmotstånd för en kniv med denna arbetsinriktning. För 175:- kan man inte begära mycket mer än så här ;)

Sammanfattningsvis, är man ute efter en billig och versatil kniv så kan Roch Bellyn vara precis den kniv du är ute efter.

~Paul~

Senast ändrad:
Egentillverkade knivar är egentligen bäst

viewpic.htm

Överst en skräpkniv som måttstock...
Andra ovanifrån - kolstålsblad med björkskaft 90/190mm. Billigt skräpblad som ändå fungerar bra.
3:e ovanifrån - kolstålsblad med varvat läder/teakskaft 90/185mm. Riktigt bra blad, men sambon anser att det är hennes, så se men inte använda:)
4: ovanifrån - kolstålsblad med masurbjörkskaft 135/260mm. Sisådär bladkvalitet men lätt att skärpa.

Alla 3 knivar tillverkade jag i tidiga tonåren och de är riktiga bruksknivar - därav patinan (läs rost):)

Mycket fina knivar Kvarnträsk!!! Väldigt impad av ett ganska enkelt men utmärkt arbete. Tack för bilderna!

~Paul~

Jag har hittat en väldigt intressant tråd, speciellt för alla de som är intresserade av Bark River-knivar.

Mike Stewart är VD och upphovsman för BR knivar. Här uttalar han sig angående slipningen av deras knivar: http://www.jerzeedevil.com/forums/showthread.php?t=6701&page=5

Hela tråden är en mycket intressant läsning. Killen som heter The General är en gammal vän till mig. Vi var bland de första européerna på Spyderco Forumet som på allvar diskuterade knivar med amrisarna.

~Paul~

Intressant läsning Paul! Tack vare att trådstartaren gjorde några utmanande påståenden fick vi ta del av tre knivmästares åsikter om stålutvecklingen. Ibland behövs det litet gnistor för att starta en eld...

Jag får erkänna att jag är litet svag för dessa superstål. Buck Vanguard i S30V var jag ute efter senast jag var till Cabelas i USA. Tyvärr fanns bara skyltexet kvar. Jag gillar både Fehrman Peacemaker i 3V och Bravo-1 i A2, men A2 känns mer konventionellt.

Joe Talmadge verkar öppnare vad gäller nya stålkvaliteter än Mike Stewart. Vilka fler (förutom Fehrman) ligger i framkant när det gäller superstål?

Paul, har du något favoritsuperstål oavsett applikationsområde?

Mycket fina knivar Kvarnträsk!!! Väldigt impad av ett ganska enkelt men utmärkt arbete. Tack för bilderna!

~Paul~

Tack för det:)
Har köpt på mig en del andra knivar genom åren, bla F1:an (suck) och ett gäng fällknivar, men det är för det mesta dessa eller Helle Nying/Ola som får följa med ut.

Intressant läsning Paul! Tack vare att trådstartaren gjorde några utmanande påståenden fick vi ta del av tre knivmästares åsikter om stålutvecklingen. Ibland behövs det litet gnistor för att starta en eld...

Jag får erkänna att jag är litet svag för dessa superstål. Buck Vanguard i S30V var jag ute efter senast jag var till Cabelas i USA. Tyvärr fanns bara skyltexet kvar. Jag gillar både Fehrman Peacemaker i 3V och Bravo-1 i A2, men A2 känns mer konventionellt.

Joe Talmadge verkar öppnare vad gäller nya stålkvaliteter än Mike Stewart. Vilka fler (förutom Fehrman) ligger i framkant när det gäller superstål?

De här killarna vet i stora drag vad de snackar om. Inte alltid jag håller med i deras slutledningsförmåga dock ;). Tyvärr kan man inte så bra engelska så man kan blanda sig i samtalet.

Det är väldigt många som ligger i skyttegravarna när det gäller de nya stålen. Saken är den att amerikanarna är så kära i sin egen nation att de glömmer övriga Europa. Både Sverige och Tyskland/Österrike, samt Japan är väl så långt framme.

Jag nämner inga stålsorter just nu (för utdraget) men återkommer med dessa. Dock kan jag säga att Uddeholm Vanadis och Rex, samt Cowry X, Cowry Y, R2, SGPS och ZDP-189 slår det mesta som amerikanarna kan visa upp. Också ryssarna har några sorter som är riktigt kompatibla. Jänkarna har ju som bekant Crucible's alster.

Vi skall inte glömma att det svenska stålet biter bäst!! Det är inget skitsnack. Renare stål finns inte någonstans på hela jordklotet.

När det gäller mina önskestål så varierar de av naturliga skäl hela tiden. Jag har tidigare lämnat ett svar i det här ämnet i någon tråd här på forumet. Dessa sorter har enbart ändrat sig på några få punkter ;). Får väl leta upp tråden...

~Paul~

OK, nu har jag hittat inlägget. Så här ser det ut:

1. Liten fällkniv:
* Crucible CPM 15V
* Crucible MPL1 (Supracor)
* Crucible Rex M4
* Uddeholm Vanadis 15
* Kobe Steel R2
* Daido Corporation Cowry X
* Daido Corporation Cowry Y

2. Jaktkniv med fast blad (Morastorlek)
* Crucible CPM 3V med coating
* Crucible CPM M4HCHS
* Crucible CPM S30V
* Benchmade M2
* Sandvik 12C27 (!)

3. Stor kniv, huggare av någon typ
* Busse Infi med eller utan coating
* S7 med coating
* L6 med coating
* A2 med coating
* O1 med coating
* Crucible CPM 3V (igen) med coating

4. Köks/kockknivar
Samma som i grupp 1

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg