Tänker du använda kniven?Mitt senaste tillskott, en Bob Terzuola TTF-3A
~Paul~
Tänker du använda kniven?Mitt senaste tillskott, en Bob Terzuola TTF-3A
Jodå, den är inte ny och har sina märken redan så den ligger i fickan. Dock blir det nog inte så mycket bryta och bända, spetsen är ganska fin.Tänker du använda kniven?
~Paul~
OK. Hoppas att du kommer bli nöjd med kniven. Personligen skulle jag störa mig en aning över disköppningen som ju är i vägen i samband med skär där bladet passerar igenom hela materialet. Är heller inte så förtjust i skålslipning och tjocka blad .Jodå, den är inte ny och har sina märken redan så den ligger i fickan. Dock blir det nog inte så mycket bryta och bända, spetsen är ganska fin.
Dock brukar jag inte bryta och bända med nån knive, kanske Mora.
//Per
Trevligt! Kul arbete! Det blev lyckat, tycker jag. Vad är det för stål?Jag har nog aldrig sett den där Leathermannen på riktigt , så jag kan inte rekommendera något jag aldrig klämt på.
Nu har jag testat att smi om ett kullager till knivblad, som jag hade läst att någon hade gjort.
Det här är ett snabb (slarv ) test o det tog inte många minuter att gjöra , så finishen är nästan obefintlig.
Men det verkar skapligt, jag kylde i veg-olja, och det verkar inte ha blivit sprött heller. Provade o släppa i betonggolvet och sätta fast i skruvstycket och slog på det. Vad det blir för stål kvar det vetefan, men det är slipbart och man ser på gnistorna att det är hårt stål kvar i allafall.
Ja, det var bara ett kul test..
Stefan
Tjockt och tjockt, 3 mm mäter jag till, inte så farligt tjockt ändå.OK. Hoppas att du kommer bli nöjd med kniven. Personligen skulle jag störa mig en aning över disköppningen som ju är i vägen i samband med skär där bladet passerar igenom hela materialet. Är heller inte så förtjust i skålslipning och tjocka blad .
Men till var och en vad de gillar och förtjänar .
Precis som du skriver så bör man inte bända med någon kniv. Därtill finns andra verktyg.
~Paul~
Vill inte på något sätt dissa din kniv. Är du nöjd med den så bör du strunta i vad jag eller andra säger .Tjockt och tjockt, 3 mm mäter jag till, inte så farligt tjockt ändå.
Vad är det du har emot skålslipning egentligen, kan du förklara. Om man vill ha ett lite tjockare blad borde det väl vara en fördel med skålslipning för att tunna ut bladet strax innan den skärande eggen.
Jag kan hålla med om disken, den kan vara lite ivägen ibland men jag är van sedan tidigare knivar med samma typ.
Spyderco har den mest praktiska lösningen här tycker jag, gör ett hål, aldrig ivägen, inget som kan lossna eller gå sönder eftersom det inte finns.
Det som jag inte gillar på Spyderco är tendensen till att göra väldigt höga blad för att få plats just med hålet.
Frugan har en Tenacious som hon är supernöjd med, billig, bra kvalitet trots Kina men jag tycker den är ful som stryk.
Life is too short to carry an ugly knife!!
//Per
Jag har nog aldrig sett den där Leathermannen på riktigt , så jag kan inte rekommendera något jag aldrig klämt på.
Nu har jag testat att smi om ett kullager till knivblad, som jag hade läst att någon hade gjort.
Det här är ett snabb (slarv ) test o det tog inte många minuter att gjöra , så finishen är nästan obefintlig.
Men det verkar skapligt, jag kylde i veg-olja, och det verkar inte ha blivit sprött heller. Provade o släppa i betonggolvet och sätta fast i skruvstycket och slog på det. Vad det blir för stål kvar det vetefan, men det är slipbart och man ser på gnistorna att det är hårt stål kvar i allafall.
Ja, det var bara ett kul test..
Stefan
Mycket fiffigt! Skall bli intressant att få höra hur den funkar i praktiskt arbete!Jaha. Det är är slipriggen då.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |