OK. Man brukar bli klokare med tiden. Som ung så hade jag heller ingen respekt för mina moror. Dock aldrig till den grad som den förre ägaren till min kniv visar upp.Det enda jag har kvar från Slipstensmassakern är nog en Hultafors GK, men den lyckades jag få rätt fin igen Numer är jag riktigt försiktig med slipstenen...
Jag har återigen använt min mora Camping och än en gång konstaterat att det är en förbaskat bra allroundkniv. Pjäsen på bild är oanvänd så den ser ny ut. En annan har jag försett med hål för fånglina. Eftersom tången är av 3/4-typ så var det ganska enkelt. Bara att borra ett hål och klä den med en plastinsert (plasttub).
Stålet är Frosts kolstål, dvs antingen Uddeholm UHB 20C, C.D. Wälzholz-Brockhaus GmbH CK 101 eller C.D. Wälzholz-Brockhaus GmbH CK 95. Alla med en hårdhet på 60 RC.
Frosts har nämligen använt omväxlande alla dessa ståltyper. För att närmare bestämma vilken exakt ståltyp det handlar om så måste man fastställa åldern på modellen. Detta har visat sig i det närmaste omöjligt.
~Paul~
PS Kniven medföljer en enkel slida i tunt läder och tryckknapp. Den kom av okända orsaker inte med på bild .