Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Låter betryggande! Nu kan jag sova gott i natt ;)

Alla slipningsformer har sin charm. Kul att slipa lite på frihand ibland, lite med Tormeken ibland, lite med vinkelklämma och nu med ett hemmabygge :)
Kikade lite på Shapton som alternativ till Spyderco's ultra fina sten, till riggen jag byggde. Men det blir sannolikt Spyderco då knifeworks säljer dem, butiken jag alltid återvänder till. Dessutom är storleken rätt.

Jaha, imorgon ska PXL WH få följa med ut på liten kortare skogsutflykt med familjen. Återkommer med lite rapport så klart.

/M

Låter betryggande! Nu kan jag sova gott i natt ;)

Alla slipningsformer har sin charm. Kul att slipa lite på frihand ibland, lite med Tormeken ibland, lite med vinkelklämma och nu med ett hemmabygge :)
Kikade lite på Shapton som alternativ till Spyderco's ultra fina sten, till riggen jag byggde. Men det blir sannolikt Spyderco då knifeworks säljer dem, butiken jag alltid återvänder till. Dessutom är storleken rätt.

Jaha, imorgon ska PXL WH få följa med ut på liten kortare skogsutflykt med familjen. Återkommer med lite rapport så klart.

/M
Låter trevligt. Några bilder skulle heller inte skada ;).

~Paul~

EKA Kombikniv E8 är enligt min mening bättre än efterföljaren EKA Swingblade. Swingblades blad är avsevärt mer utpräglat skålslipat än E8-ans. Det faktum att bladet på den äldre modellen inte är låsbart är ett icke-problem för mig. Det gäller helt enkelt att tänka hur man håller på med och hur man skär. Till slut sitter det i ryggmärgen.

Skulle trots allt vara intressant att få höra om någon använder den senare modellen (Swingblade) och huruvida han/hon är nöjda med den ;).

Bilagor

• Min EKA Kombikniv E8.jpg
    Min EKA Kombikniv E8.jpg
    32.8 KB · Visningar: 759
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 705
Jag har varit väldigt nära att slå till på en Swingblade vid ett flertal tillfällen. Tycker den verkar vara ett väldigt smidigt verktyg för att passa och flå. Det som fick mig att tveka var att jag undrar om den klarar tuffare tag. Det blir trots allt en hel del bändande och knackande på älgar och vildsvin...Men visst lockar just att ha en integrerad öppnare. Om man nu inte kan/ska ha den till tuffare tag så kanske skålslipningen skulle var ok. En gång i tiden hade jag en Buck Vanguard som jaktkniv, den var skålslipad och säkert rätt spröd. Men jag gjorde inget annat än att skära genom mjukvävnad med den, och till det var den bra. Pajade aldrig eggen.

/M

Jag har varit väldigt nära att slå till på en Swingblade vid ett flertal tillfällen. Tycker den verkar vara ett väldigt smidigt verktyg för att passa och flå. Det som fick mig att tveka var att jag undrar om den klarar tuffare tag. Det blir trots allt en hel del bändande och knackande på älgar och vildsvin...Men visst lockar just att ha en integrerad öppnare. Om man nu inte kan/ska ha den till tuffare tag så kanske skålslipningen skulle var ok. En gång i tiden hade jag en Buck Vanguard som jaktkniv, den var skålslipad och säkert rätt spröd. Men jag gjorde inget annat än att skära genom mjukvävnad med den, och till det var den bra. Pajade aldrig eggen.

/M
Precis, försiktighet är A och O. Skålslipningens fördelar är också dess nackdelar i det här fallet. Den brukar vara mycket tunn, vilket bådar för en skäreffektiv egg. Det vill säga - så länge inte tjockleken på det skurna materialet överstiger bladbredden. Den tål också extensiv slipning under rätt många år eftersom godset bakom eggen inte blir nämnvärt tjockare med tiden, till skillnad från flatslipade blad.

Men eftersom slipfasen är så pass tunn i den nedre delen så uppstår ju alltid risk för urflisning eller avvikning även vid moderata vridningar och bändningar.

Swingblades slipfas är ännu bredare än E8-ans dito och således ännu känsligare för mekanisk påverkan. Personligen skulle jag vilja se ett helt flatslipat blad i stället för alla dessa varianter. Förstår inte varför det skall vara så svårt att fatta att flatslipning är bäst i samband med den här typen av knivar
idunno.gif

~Paul~

Ja man undrar lite vad vissa knivvtillverakre håller på med. Jag tror både du och jag skulle kunna svära länge över alla ricasso-förbannade designer och handtag där tillverkaren varit "hygglig" och förberett urtag för ens fingar på helt fel ställen och av helt fel storlek.
Var ju ute och småtestade PXL WH idag. Blev inte mycket mer än att tälja lite på några pinnar och skiva upp kiwi och nektarin haha. Men den gjorde detta med bravör (tänk den klarade skära frukt! Måste vara lite sarkastisk här för jag brukar alltid skratta när jag ser knivrecensioner där användaren snyggt skurit upp en banan med sin 7" bowie typ. Detta förekommer ju titt som tätt och dessutom med allvar. "Works great in the kitchen".). En av de vassaste knivar jag ägt. TK4 var inte alls så vass.
Kniven är verkligen skön i handen. Älskar att eggen går så långt in till handtaget. Bladformen är också verkligen allround. Den kommer funka till både passning och annat skogsbruk. Att spetsen är centrerad gör kniven funktionell på många sätt.
Hålet för fånglina är för litet. De som gillar fallskärmslina kan glömma det, om de inte drar ut de invändiga trådarna först. Själv har jag satt på lite tältlina med reflex i.
Kniven har liners i stål innanför de svarta plastskalorna (se bild). Dessa är inte ursågade/skeletoniserade (kan man säga så?). Det tycker jag de borde vara. Kniven väger 126 gram och är alltså en rätt stadig pjäs. Det är absolut ingen nackdel när man håller den i handen och t ex täljer. Men när den i ligger i fickan och skumpar så hade det inte skadat om den var lite lättare. Jag kommer nog plocka isär kniven och borra bort så mycket stål jag kan.
Förutom den där petitessen med fånglinehålet och att det borde vara lite hål i linersen så tycker jag att det är en fantastisk kniv. Jag tror man kan sammanfatta den med FUNKTION. Fällkniven tänker till som vanligt. Jaha inte mycket av recension det här, men lite första intryck. Här kommer lite bilder:
/M

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    62 KB · Visningar: 749
  • 2.jpg
    2.jpg
    99.5 KB · Visningar: 821
  • 3.jpg
    3.jpg
    55.7 KB · Visningar: 901
  • 4.jpg
    4.jpg
    74.9 KB · Visningar: 742
  • 5.jpg
    5.jpg
    42.6 KB · Visningar: 745
  • 6.jpg
    6.jpg
    43.1 KB · Visningar: 741
1. Att spetsen är centrerad gör kniven funktionell på många sätt.

2. Hålet för fånglina är för litet. De som gillar fallskärmslina kan glömma det

3. Kniven har liners i stål innanför de svarta plastskalorna (se bild). Dessa är inte ursågade/skeletoniserade (kan man säga så?). Det tycker jag de borde vara. Kniven väger 126 gram och är alltså en rätt stadig pjäs. ....Jag kommer nog plocka isär kniven och borra bort så mycket stål jag kan.
Tack för recensionen (vilket det ju är om än moderat omfångsrik ;))

1. Finner det också rätt användbart. Kniven påminner lite om en Benchmade 530:

MinBenchmade530Pardue440Cblad.jpg

2. Hm, synd. Det finns dock bra ersättningslinor med extremt hög draghållfasthet. T ex Spectra. En 2,2 mm tjock Spectralina klarar 300 kg!

http://www.zpacks.com/accessories/spectra_cord.shtml

3. Men tror du verkligen att du märker av en signifikativ minskning av den totala vikten? Det kanske är inte värt besväret...

~Paul~

Njao lite lättare skulle det nog bli. Som tvångsmässig lättpackare när det gäller vandring, så rinner det ibland över på knivsidan också :) Får se, men det är nog ett tämligen enkelt ingrepp.
En annan kniv med centrerad spets och rätt så trevliga drag i övrigt också: Lion Steel Daghetta 440C (varför står det D2 på bladet?) G-10 för under 400 spänn från Staterna.

Bilagor

• Daghetta.jpg
    Daghetta.jpg
    17.9 KB · Visningar: 743
ps. Linan jag kör med är Dyneema och pallar 180 kg på sina 2mm. Mycket hårade än så vill jag inte handskas ens med denna "Workhorse" :)

1. Njao lite lättare skulle det nog bli.

2. Som tvångsmässig lättpackare när det gäller vandring, så rinner det ibland över på knivsidan också :) Får se, men det är nog ett tämligen enkelt ingrepp.

3. En annan kniv med centrerad spets och rätt så trevliga drag i övrigt också: Lion Steel Daghetta 440C (varför står det D2 på bladet?) G-10 för under 400 spänn från Staterna.
1. OK. Vi får hoppas att det är värt besväret.

2. Håll oss ajour! Gärna med bilder!

3. Ja, det är också en variant på samma tema. Från och och med årsskiftet så har man gått över från 440C till D2.

Bra pris! Vilken firma anlitar du?

~Paul~

Ska bara förtydliga att jag inte äger Daghettan, utan det priset är vad knifeworks tar för tillfället. Den butiken har helt fenomenal service och priserna är ofta rätt mycket bättre än knifecenter.
Självklart tillkommer frakt. Men man kan ju passa på att beställa lite mer per gång, så frakten per kniv tunnas ut lite.

/M

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg