Testad under ca 1 ½ månad
GustavOh; sa:
dePaul; sa:
Jag undrar om någon av er har erfarenhet av den här EKA-kniven?
Bladstålet är tydligen AUS-8 och handtaget är tillverkat i afrikansk Bubinga.
~Paul~
Nä, men blir sugen att testa...
Jag har använt kniven i ca en och en halv månad. När jag köpte den låg den på strax under 200 kr, sist jag såg den hade den höjts till 225 kr.
Första intrycket jag fick var att de hade glömt att olja in träsidorna de gav ett mycket torrt intryck. Det fixades snabbt till med lite olja. Bladet är vasst och jag har inte behövt vässa den än trots att jag skurit i allt från datakabel, elkanaler, korvpinnar, kartonger och i helgen som var kantareller. Tyvärr har jag inte använt den till att rensa fisk än.
Den "tandningen" som finns på ovansidan av bladet är välbetänkt då kniven igentligen är tänkt för jakt och flåarbete. detta medför att spetsen på kniven är mindre lämpad för sniderier, eggen böjer av mot spetsen för mycket, svårt att ha den till finlir då. Kanske ska man slipa om den lite? Lite typ droppoint kanske? Konstruktionen på min är mycket tight och inget glapp (än så länge).
Som lite kuriosa, fileworks finns även från bladspärren ner runt kniven till där spetsen vilar när kniven är ihopfälld.
Mitt betyg som en kraftigare fällkniv för friluftsbruk blir en 4, det som drar ner är utformningen av spetsen.
Skulle jag vara jägare och använda den till att ta ur och flå villebråd skulle det nog bli en 5:a, får se hur den fungerar till att ta ur fisk, kanske blir en 5:a ivarje fall!