Stort knivintresse - välj din favoritkniv

PoiRan skrev:Har haft ögonen på den, om du menar den som är ca 3mm tjock, vet du möjligen var den är tillverkad?
Nej, min kniv har ett 2,5 mm tjockt blad i AUS-8 rostfritt stål med största sannolikhet tillverkad i Japan eftersom det inte står på deras hemsida att de skulle vara tillverkade i Sverige.

~Paul~
 
Jag har tre sådana Hultaforsare, med rött skaft, och de är de knivar som jag får bäst skärpa på.
Jösses vad de skär...

Men jag tycker, utan att ha så mycket jämförelsematerial, att de tappar skärpan fort.
Jag skar av några plastband och efter några snitt var eggen slöare. Så blir det inte på någon annan av mina knivar, fast de flesta är förstås i rostfritt.

Så jag har beslutat mig för att sluta ha dem i fält, de får bli verktyg i snickarboden.
Senast i helgen trimmade jag till en bit till en trappa, jag hade huggit ut en vinkelbit med stämjärn och putsade med kniven (så den skulle passa).

Kändes skönt när eggen verkligen ”bet” i träet.

GetImage.asp
 
mipert; sa:
Jag har tre sådana Hultaforsare, med rött skaft, och de är de knivar som jag får bäst skärpa på.
Jösses vad de skär...

Men jag tycker, utan att ha så mycket jämförelsematerial, att de tappar skärpan fort.
De röda, eller rättare sagt oranga H-forsare är tillverkade i Japan i SK-5 som är ekvivalent till AISI 1085. Det är m a o ett medelmåttigt kolstål med en hårdhet av ca 58 HRC.

Det är inte konstigt att dina oranga H-forsare tappar i skärpa eftersom plast är ett ganska aggressivt material. En rfr H-forsare skulle i det fallet förbli vass längre.

Dock beror det på hur pass hård plasten är. Ju hårdare plast desto mer lutar det åt att man skall använda en kolstålskniv för att inte äventyra eggen.

~Paul~
 
Jag undrar om någon av er har erfarenhet av den här EKA-kniven?

EKA-8L.jpg


Bladstålet är tydligen AUS-8 och handtaget är tillverkat i afrikansk Bubinga.

~Paul~
 
Lite skeptisk till sågtandningen där jag gärna sätter tummen vid täljande.

Tror jag, jag har ju aldrig hållit i kniven...
 
mipert; sa:
Lite skeptisk till sågtandningen där jag gärna sätter tummen vid täljande.
Ett sådant filarbete är till för att man skall få ett säkrare grepp och bättre kontroll i samband med arbeten så kräver mer tryck på bladet.

Den här är en jaktkniv och inte en kniv som är framtagen i syfte att tälja med.

~Paul~
[Ändrat av dePaul 2007-07-04 kl 11:57]
 
Testad under ca 1 ½ månad

GustavOh; sa:
dePaul; sa:
Jag undrar om någon av er har erfarenhet av den här EKA-kniven?

EKA-8L.jpg


Bladstålet är tydligen AUS-8 och handtaget är tillverkat i afrikansk Bubinga.

~Paul~

Nä, men blir sugen att testa...

Jag har använt kniven i ca en och en halv månad. När jag köpte den låg den på strax under 200 kr, sist jag såg den hade den höjts till 225 kr.

Första intrycket jag fick var att de hade glömt att olja in träsidorna de gav ett mycket torrt intryck. Det fixades snabbt till med lite olja. Bladet är vasst och jag har inte behövt vässa den än trots att jag skurit i allt från datakabel, elkanaler, korvpinnar, kartonger och i helgen som var kantareller. Tyvärr har jag inte använt den till att rensa fisk än.

Den "tandningen" som finns på ovansidan av bladet är välbetänkt då kniven igentligen är tänkt för jakt och flåarbete. detta medför att spetsen på kniven är mindre lämpad för sniderier, eggen böjer av mot spetsen för mycket, svårt att ha den till finlir då. Kanske ska man slipa om den lite? Lite typ droppoint kanske? Konstruktionen på min är mycket tight och inget glapp (än så länge).

Som lite kuriosa, fileworks finns även från bladspärren ner runt kniven till där spetsen vilar när kniven är ihopfälld.

Mitt betyg som en kraftigare fällkniv för friluftsbruk blir en 4, det som drar ner är utformningen av spetsen.

Skulle jag vara jägare och använda den till att ta ur och flå villebråd skulle det nog bli en 5:a, får se hur den fungerar till att ta ur fisk, kanske blir en 5:a ivarje fall!
 
Tack för det Anders! Mycket läsvärt. Det får nog bli en sådan kniv i alla fall. Var köpte du din?? Jag hittar den inte på någon svensk sida. Enda stället som har den är Toolshop.de

~Paul~
 
dePaul; sa:
Tack för det Anders! Mycket läsvärt. Det får nog bli en sådan kniv i alla fall. Var köpte du din?? Jag hittar den inte på någon svensk sida. Enda stället som har den är Toolshop.de

~Paul~

Jakthuset i Eskilstuna (japp de gör EKA knivarna här i stan). De har visserligen en web-butik ( http://www.jakthuset.com ), men där är inte kniven med. Lika bra kanske å ringa 016-13 01 08 om du är intresserad.
 

Liknande trådar