Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jamän,

Trevligt :). Har du gjort skåror i handtaget för bättre grepp?

~Paul~

gjorde det rätt omgående, gjorde även ett inlägg av mässing i slidan som skydd mot eggen. Originalhänget ersattes då det gick sönder efter ett antal år. Har även en ersättare liggande om jag överlever den här... :)

Ciao!

Uffe
 
Alien. På din virkala kan man se nyttan av en liten rikasso. Lättare att få till en fin övergång när man slipat lite. När man använt en kniv så mycket som din blir den ett ovärderligt verktyg som nästan liksom växt ihop med handen, och ens närmaste och friluftskamrater kommer även de att tänka ihop mannen och verktyget. Ovärderligt och charmigt. För en annan användare eller samlare blir den samtidigt mindre attraktiv, go figure!!! På ditt ex som är så välanvänt kan man se en viktig aspekt av knivens företräden. Bladet och sliran visar användningen men skaftet är nästan inte åldrat, första klassens material. Lite vax på sliran skulle ge lyster.

Bosse
 
re

Alltid kul att se en väl använd wirkkala. :)

Här en skinner jag gjort av buffelhorn o padouk. Hade svårt att bestämma mig för hur slidan skulle bli men blev rätt nöjd med hur den blev. Kniven är ämnad för jakt o gjorde den vrål vass.

ett-2012.jpg

tv-197.jpg
 
Var hitta bruks-Wirkkala?

Nu blev jag sugen på en bruks-Wirkkala själv. Var kan jag hitta en sådan? Tänker mig inte någon mint alls alltså. Farsan har haft en sån i alla år som brukskniv och den får jag förhoppningsvis inte ärva på länge än.
 
Som vanligt, mycket fin kniv Kimmo!

Någon som sett den här tidigare?
 

Bilagor

  • Wirkkala m benskollor.jpg
    Wirkkala m benskollor.jpg
    42.8 KB · Visningar: 571
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 560
re

Niklas. en slida gåra att ordna iallafall om man vill. Göra en tex.. :)
Paul. Aldrig sett en sådan wirkkala. Häftig är den även om det är ett custom jobb :) Hornet ser inte scandinaviskt ut .
 

Liknande trådar