Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har inte gillat deras knivar tidigare, men detta verkar vara en som skulle passa mig. Vet du något om priser och när den kommer ut i handeln?
Den förväntas ankomma någon gång under mars månad. Håll tummarna, eftersom dessa förutsägelser oftast slår fel ;).

Priset kommer att hamna på ca $ 150, dvs ungefär 1000:- kronor plus frakt, moms, exp avgifter och tull. Slutpriset brukar hamna på ca 34% mer än köpesskillingen. I det här fallet således 1000 x 1,34 = 1340:- kronor.

~Paul~

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Till vardags använder jag Fällkniven A1 med svart coating,

2. Vilken kniv använder du där ute?
samma svar där

3. Vilken kniv använder du utomlands?
A1 !

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
För tillfället A1 beror dock på snålhet/lathet, gör en skidsäsong i kanada (kicking horse) och kniven som fanns tillgänglig i boendet var så slö att det inte är fysiskt möjligt att skära sig med

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
beror på vad den ska användas till A1 som brukskniv då den är fruktansvärt robust. (260 kg i sidled enligt uppgift). Till jakt används en Eka Swingblade då den e praktisk. (buköppnare och lätt att rengöra) denna används dock BARA till skjutet vilt. skulle jag välja en blir det A1an
Kan det månne vara så att du gillar A1-an??
laugh.gif

~Paul~

Jag beställde en igår. Det får räcka med det. Det kanske kommer fler varianter och det kommer ju fler nya modeller i år. Jag kan väl inte hålla liv i HELA Fällkniven AB själv :)

Fler bilder på den lilla Sandvikkniven.

Bilagor

• Min lilla Sandvikkniv.jpg
    Min lilla Sandvikkniv.jpg
    17 KB · Visningar: 655
  • Min lilla Sandvikkniv, 2.jpg
    Min lilla Sandvikkniv, 2.jpg
    28.1 KB · Visningar: 712
  • Min lilla Sandvikkniv, 3.jpg
    Min lilla Sandvikkniv, 3.jpg
    16.7 KB · Visningar: 628
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 632
Har följt den här tråden en längre tid nu. Mycket intressant och inspirerande läsning (för det mesta ;)) och med fina bilder. Har lärt mig massor!

Här kommer mitt bidrag till trådens ursprungsfråga;

1. Vilken kniv använder du till vardags?
- Leatherman Wave
- Victorinox Mini i nyckelknippa

2. Vilken kniv använder du där ute?
- (1) Brukskniv av masurbjörk med beninläggningar, i rostfritt stål, gjord av knivmakare i Bergslagen (mycket trevlig kniv, en klar favorit!)
- (2) Fällkniven F1
- (3) Lapphuggare Strömeng 9 tum (vid längre skogs-/fjällturer sommar/vinter) inköpt i Karasjok

3. Vilken kniv använder du utomlands?
- Oftast Lädermannen, eller "slit-och-släng-kniv" inköpt på plats och sedan bortskänkt

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
- Japansk kockkniv i kolstål (billig variant)

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
- Har inte någon drömkniv direkt men det skulle vara fantastiskt kul att någon gång tillverka en egen kniv. Kanske en F1:a med handtag av svartek och med läcker vridbar läderslida.

Mvh,
Janne

Senast ändrad:
re

Fina knivar Paul o sandvik stål är inte det sämsta :)

Janne jag har gjort en F1a med ebenholtz o lite mässing och en a1 :) Här en bild:

tre-126.jpg

Visar en till kocken Paul också jag gjort. San mai med stabbat root björk :)

ett-427.jpg

1. Fina knivar Paul o sandvik stål är inte det sämsta :)

2. jag har gjort en F1a med ebenholtz o lite mässing och en a1 :)

3. Visar en till kocken Paul också jag gjort. San mai med stabbat root björk :)
1. Tack. Precis, Sandvikstålet är ofta underskattat men vi vet ju att det är ett kanonstål för pengarna.

2. Mycket vackra. A1:an uppvisar Randalldrag :). Snyggt polerat dessutom!

3. Mycket fin Santoku Kimmo!! Vad är det för kärnstål i bladet?

~Paul~

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg