re
Tackar o bockar.
vg-10 är kärnstålet
Tackar o bockar.
vg-10 är kärnstålet
Spyderco kommer snart ut med en kniv som undertecknad finner mycket intressant. Namnet är "Air". Några fakta kring den här modellen:
Jag finner endast två negativa punkter, nämligen att det rör sig om en liner-lock och att den är tillverkad i Taiwan.
- Ingen ricasso
- Eggen går i det närmaste ända in i handtaget
- Spetsen är förstärkt. De flesta andra knivar i deras arsenal har mycket delikata och ömtåliga spetsar
- Eggformen är nästan helt rak, vilket kan vara praktiskt i samband med den här typen av knivar
- Väger nästan ingenting
- Ett mycket fint stål, CPM-M4. Det var framför allt denna detalj som väckte mitt intresse. Jag äger knivar i M2 (föregångaren) och det stålet är min favorit bland alla andra
- Flatslipat blad
- Glasfibergrepp. Lätt och tåligt.
- Skelettoniserat handtag i titan. Återigen har man gått in för styrka och ringa vikt
- Till skillnad från många andra modeller så är denna kniv fullt servicebar, dvs den går att plocka isär utan några större svårigheter. Kan vara praktiskt i samband med rengöring/vård/uppsmörjning
Specen (på engelska):
Handedness/Laterality: Left/Right
Tip Carry Position: Clipless
Locking Mechanism: Michael Walker LinerLock
Jimping: Lock
Blade Steel: CPM-M4
Handle Material: Glass Fiber
Blade Grind: Flat-grind
Edge Configuration: Plain
Overall: 5.94" (151 mm)
Closed: 3.39" (86 mm)
Edge: 2.36" (60 mm)
Blade: 2.56" (65 mm)
Weight: 1.27 oz. (36 g)
Country of Origin: Taiwan
Nej, det är egentligen inget fel på dem men alla andra lock utom de utan bladlåsning är starkare.Vad är problemet med en liner lock? De Spyderco jag har haft med liner lock har funkat ypperligt.
//Per
Tyvärr, jag har den allra första utgåvan från slutet av 90-talet med svart FRN-grepp, samt den gråa varianten från mitten av 2000-talet.Den med Burgundy är jäkligt häftig färg. Är det den du har?
Jovars, jag är ganska nöjd . VG-10 är som sagt ett av mina favoritstål. Kommer rätt nära kolstål i förmågan att ta emot en ruskig egg.Inte är det tyvärr då de är fina knivar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |