Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kanonstål. Jag är mycket imponerad av att du inte föll för frestelsen att dra handtaget ända intill hälen på bladet!! På det viset slipper man kladd på själva handtaget. Det är bara i samband med traditionella japanska köksknivar som man ser det här utförandet. Bra jobbat!

~Paul~

I det här skicket anlände den lilla Sandvikkniven:
136941741_1.jpg

Mekaniken, chassit och innandömet var ganska igenkloggat men pivotskruven var mot alla odds smord!
136941741_2.jpg

Mässingen var ärgad och det var glapp i bladet (horisontellt). Bladet var dessutom repigt på båda sidorna.
136941741_3.jpg

Spetsen var avbruten och eggen lika vass som ett knä ;). Det tog mig några timmar att få tillbaka skärpan.

Primärvinkeln är nu 15 g per sida och sekundärvinkeln 15 grader sammanlagt! Jag har dessutom lagt en microegg på 20 g per sida (primäregg) på de tidigare satta 15 graderna och därefter har jag striglat med en uppåtsvepande rörelse för att få fram en konvex övergång mellan alla dessa eggvinklar.

Det återstår fortfarande lite arbete för att få kniven till nyskick. Bl a så måste jag spegelpolisha eggen.

~Paul~

Vad är problemet med en liner lock? De Spyderco jag har haft med liner lock har funkat ypperligt.
//Per

Spyderco kommer snart ut med en kniv som undertecknad finner mycket intressant. Namnet är "Air". Några fakta kring den här modellen:
  • Ingen ricasso
  • Eggen går i det närmaste ända in i handtaget
  • Spetsen är förstärkt. De flesta andra knivar i deras arsenal har mycket delikata och ömtåliga spetsar
  • Eggformen är nästan helt rak, vilket kan vara praktiskt i samband med den här typen av knivar
  • Väger nästan ingenting
  • Ett mycket fint stål, CPM-M4. Det var framför allt denna detalj som väckte mitt intresse. Jag äger knivar i M2 (föregångaren) och det stålet är min favorit bland alla andra
  • Flatslipat blad
  • Glasfibergrepp. Lätt och tåligt.
  • Skelettoniserat handtag i titan. Återigen har man gått in för styrka och ringa vikt
  • Till skillnad från många andra modeller så är denna kniv fullt servicebar, dvs den går att plocka isär utan några större svårigheter. Kan vara praktiskt i samband med rengöring/vård/uppsmörjning
Jag finner endast två negativa punkter, nämligen att det rör sig om en liner-lock och att den är tillverkad i Taiwan.

Specen (på engelska):

Handedness/Laterality: Left/Right
Tip Carry Position: Clipless
Locking Mechanism: Michael Walker LinerLock
Jimping: Lock
Blade Steel: CPM-M4
Handle Material: Glass Fiber
Blade Grind: Flat-grind
Edge Configuration: Plain
Overall: 5.94" (151 mm)
Closed: 3.39" (86 mm)
Edge: 2.36" (60 mm)
Blade: 2.56" (65 mm)
Weight: 1.27 oz. (36 g)
Country of Origin: Taiwan

Vad är problemet med en liner lock? De Spyderco jag har haft med liner lock har funkat ypperligt.
//Per
Nej, det är egentligen inget fel på dem men alla andra lock utom de utan bladlåsning är starkare.

Det har egentligen endast med magkänslan att göra eftersom jag inte kommer att utsätta en så pass delikat kniv för överdrivet våld.

~Paul~

PS Jag har tingat två stycken hos Knifecenter

re

Det går att få små slitna knivar att se riktigt bra ut om man lägger lite tid på att fixa dem :)
Tittade lite på en schrade uncle henry bear paw fällis o tycker att sandvik kniven har lite likheter förutom bladslipningen o lite formen :). Jäkla bra användare är de iallafall.
På tal om san mai bladet så måste jag säga att det är nog det vassaste köks kniv jag gjort. Skar mig två gånger på bladet o då tyckte jag att jag bara nuddade bladet.

Ja precis. Det är rätt många tillverkare som har kikat på den klassikern som Buck 110 är. Bl a så har dessa knivar klara 110 drag:

Puma Prostpector
MinPuma667ProspectoriPumasterSteel.jpg

Puma Cub
Min960PumaCubbild4.jpg

Sandvik Buckhunter (redan omnämnd)
images

samt många Bökerknivar

Bilagor

• 800px-BokerKnife.jpg
    800px-BokerKnife.jpg
    38.8 KB · Visningar: 561
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 616
Glömde också nämna de otaliga kinesiska, pakistanska och taiwanesiska kopiorna.

Jag kan förstå att du skär dig på VG-10 blad. Den absolut vassaste kniven jag äger är en Spyderco Calypso JR i just detta stål.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg