Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja, WM1 känns som en vinnare i den branschen à priori. Köpte en förra året som jag inte kommit igång med ännu. Gillar också "helt" handtag, och rostfritt skadar inte heller i den storleken.

/M

re

Joo, men wm1or har jag redan o vill prova annat :) Måste prova för att känna efter vad jag tycker :)
Nu har jag också bestämt mig att jag ska ha en remington R4433 Bone 3 Backspring Whittler Knfe1924-1933 . Har dividerat ett tag om den här fällisen o jag trycker att den är bara så häftig så jag slår till :) Paul vet kanske vad det är. Har en Remington sen innan jag har alltid i fickan o tycker det är jäkjligt bra kvalitet så det blir en till.:) Gillar de äldre remington fällisarna o ska nog hålla mig till de som är minst 20 är gammla.

Senast ändrad:
Gamla amerikanska fällisar har definitivt sin charm. Har aldrig haft någon, men hade kunnat tänka mig att testa en nyproducerad Case eller dyl. och känna efter om man får mersmak. Northwoods gör ju fällisar med det stuket som din Remington ovan. De har även en "Whittler", för drygt $100.

/M

re

Har sneglat på dem du nämner också men har fallit lite grann för de äldre Remington som är i nyskick.
Case är bra fällisar o har provat dem med några modeller men tycker inte de är riktigt så robusta som de äldre remington är- En smaksak förstås men upplever det så.

De flesta scoutknivar som tillverkats har varit enligt det tyska stuket. En del är ju ökända eftersom de figurerat bland Hitlerjugend-brattsen under andra världskriget. Min variant är av senare datum men i mycket gott skick med tanke på modellen. Skillnaden mot de tyska knivarna är dessutom att den svenska varianten faktisk stoltserar med ett fint stål.

Bilagor

• Min KJ Eriksson Scoutkniv, 2.jpg
    Min KJ Eriksson Scoutkniv, 2.jpg
    21.2 KB · Visningar: 2,337
  • Min KJ Eriksson Scoutkniv, 5.jpg
    Min KJ Eriksson Scoutkniv, 5.jpg
    50.4 KB · Visningar: 1,982
  • Min KJ Eriksson Scoutkniv, slida, 2.jpg
    Min KJ Eriksson Scoutkniv, slida, 2.jpg
    16.3 KB · Visningar: 1,607
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,591
Hittade den här sidan på köksknivar. 3 st vg 10 köks knivar för sammanlagt under 300 dollar. Ser riktigt trevliga ut. Vad tror ni om dem? http://www.ioffer.com/i/shun-pro-3-piece-pure-vg-10-super-steel-knife-set-nib-148934711

Rätt häftigt att mora gjort kniven du har. Är läder plattan bara till för att det ska bli mjukare ingång i slidan?
Alltså ärligt talat så förstår jag inte varför man väljer två Deba-knivar, varav en ytterst kortbladig och en Yanagiba. Detta är inte ett typiskt köksset. I vanliga fall så satsar man på en kockkniv, en Santoku eller allkniv, samt en skalkniv/petty.

Personligen skulle jag inte ägna en tanke åt det här setet.

Lädret är till för att skydda parerskyddet i samband med kontakt med den hårda plastslidan, samt i samband med slipning/bryning. Det hindrar dessutom fukt för att komma in i glipan mellan bladet och handtagsdelen.

~Paul~

izula kan nog o de har bra rykte :) Har inte själv amvänt någon men skulle gärna göra det.

Själv har jag gått o sneglat ett tag på schrade ph2 varianten. Tänkte jag skulle prova den som jakt kniv men vet inte. Vad tror ni?
mvh K.Lilja

Jag har tittat på den och minns även hur den Amerikatillverkade typen såg ut.
Nuvarande chinakniven är slarvigare gjord och har sämre läder i sliran. Det tillsammans med enklare rostfritt stål gör den oatraktiv för mig i alla fall.

Den tidigaste varianten från 80 talet hette CH i stället för PH och fanns endast i den större varianten. Det var ett samarbete med Bob L själv och höll mycktet bra kvalitet, dock även då med enklare stål, schrade + steel som oftast varit 440 a, då i en tid när det kanske var 440 C som var the shit to have. CH las ned pga produktionsförluster men återuppstod som PH 1. CH hade tapperad tånge, finare nitar, några färgvarianter av micharta varav jag i verkliga livet sett en brunaktig. CH har numera högt samlarvärde. Mycket uppskriven i jaktpressen på 80-talet då det var Anders Dahlmans favorit. Han var nog nästan i monopolställning som opinionsbildare under en period då han hade knivspalten i jaktjournalen och senare flyttade över till jakt och vapen.

Undran till Kimmo.
Är det reproduktionerna av remington bullet knivar du gillar eller är det "äkta" remington knivar från 20-30 talet? Jag inttresserade mig för dem på 80 och 90 talen. Har just nu kvar en 1178 baby bullet trapper från 1991. Fram till att camillus konkade nån gång kring 2005 var det de som skötte tillverkningen av reproduktionerna. Så långt jag förstår är stålet 440 A men det har varit bra behandlat som jag ser det. Även detta ett fabrikat som Dahlman gillade och som således fick press i sverige. Gillar du modellerna som är lite grövre och gammeldags bruksaktiga kanske det även är läge att titta på great Eastern, tidioute och northfield. Samma tillverkare med lite olika koncept. Själv gillar jag vanligen case bäst. Jag föredrar starkt kolstål som CV eller 1095 i de traditionella knivarna.

Bosse

Ett litet tillägg. Även Schrade PH1 och PH2 tillverkades i USA i Schrade + stålet under 90-talet!

Bilagor

• Schrade PH1, USA.jpg
    Schrade PH1, USA.jpg
    120.8 KB · Visningar: 1,637
  • Schrade PH2, USA.jpg
    Schrade PH2, USA.jpg
    43.5 KB · Visningar: 1,857
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,511
Tack för hjälpen dePaul.
Naturligt vis var det så att CH som stod för custom Hunter först återuppstod i USA. Tillverkningen i Ellenville avslutadds i samband med konkurs för schrade i början av 2000-talet. PH kom först i samma mått som CH och döptes till PH1 och blev sedan även en mindre PH 2. PH står i sammanhanget för pro hunter. Den andra omgången var inte knytt till Bob Loveless. Jag tror att modellen saknades rätt många år under 2000 talets början men har nu återuppstått som knivmärke i annan regi och tillverkade i China. För mig tillverkas inte längre några "äkta" schradeknivar. Din PH på bilden dePaul är en finare variant. Basmodellen hade svart kompositskaft och svart läderslira, och sen tillverkades trä och hornvarianter med även bättre läderkvalitet i sliret.
Jag vill påminna mig att PH 1 kom tillbaka någonstans i början på 90-talet och att Peter Hjortberger på fällkniven stod för lite motiveringsarbete att få den tillbaka i produktion. ( Det senaste kan vara en vandringssägen och inget av det jag skriver är källkontrollerat så ta det som info mellan tummen och pekfingret) Designen är utmärkt för älgjakt och vi hade stor älgstam på den tiden, det tillsammans med Anders Dahlmans entusiasm i jakttidningar gjorde nog PH 1 till en väldigt attraktiv kniv här i sverige.

Själv gillar jag Schrades slipjointknivar bra och då i serierna som kallades Uncle Henry (från Henry Baer ägare till Schrade) samt Old timer med sawcut delrin scollor och 1095 stål. Jag använder ibland en Old timer 77 OT improved muscrat som jag köpte på Landbys i Östersund 1985 och det är en ruskigt välgjord kniv.

Bosse

1. Tack för hjälpen dePaul.

2. Jag tror att modellen saknades rätt många år under 2000 talets början

3. har nu återuppstått som knivmärke i annan regi och tillverkade i China. För mig tillverkas inte längre några "äkta" schradeknivar.

4. Din PH på bilden dePaul är en finare variant.

5. Basmodellen hade svart kompositskaft och svart läderslira, och sen tillverkades trä och hornvarianter med även bättre läderkvalitet i sliret

6. Jag vill påminna mig att PH 1 kom tillbaka någonstans i början på 90-talet och att Peter Hjortberger på fällkniven stod för lite motiveringsarbete att få den tillbaka i produktion.

7. ( Det senaste kan vara en vandringssägen och inget av det jag skriver är källkontrollerat så ta det som info mellan tummen och pekfingret) Designen är utmärkt för älgjakt och vi hade stor älgstam på den tiden, det tillsammans med Anders Dahlmans entusiasm i jakttidningar gjorde nog PH 1 till en väldigt attraktiv kniv här i sverige.

8. Själv gillar jag Schrades slipjointknivar bra och då i serierna som kallades Uncle Henry (från Henry Baer ägare till Schrade) samt Old timer med sawcut delrin scollor och 1095 stål.

9. Jag använder ibland en Old timer 77 OT improved muscrat som jag köpte på Landbys i Östersund 1985 och det är en ruskigt välgjord kniv.
1. Inga problem :).

2. Under 8 år närmare sagt.

3. Håller med. Det är inte Schrade längre, utan Changrade ;).

4. I wish, tyvärr är kniven på bild inte min egen. Jag avstod från att ropa in den eftersom priset hade rusat upp i höjden (Tradera).

5. Det fanns också en i maroon. Kompisen köpte den men var inte helt förtjust i modellen, så han slängde den helt resolut i bingen!

6. OK, det visste jag inte. Intressant.

7. Precis. Dahlman får stå vid skampålen ;).

8. Har också några stycken.

9. Har du kanske en bild på kniven? :)

Bilagor

• Min Schrade Oldtimer, den större, 3.jpg
    Min Schrade Oldtimer, den större, 3.jpg
    17.5 KB · Visningar: 1,531
  • Min Schrade Oldtimer, den större.jpg
    Min Schrade Oldtimer, den större.jpg
    13.6 KB · Visningar: 1,541
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,464
Tyvärr så funkar jag och internet dåligt ihop när det kommer till bilder. Detta trots att jag äger en pekskärmsmobil och en digitalkamra. Låt mig tillägga att jag inser att problemet inte kan skyllas på nån utanför familjen. ( inte på dem heller tyvärr)

Min muskrat är inte lika fin som din linerlock jackknife om den nu kan kallas så, är jag rädd, då den följt på en hel del fiske och fågeljakt. Dock i bra bruksskick. Jag hade en som din, i min hand en gång på 90-talet med vit delrin och schrimshaw. Den slank dock även ur handen då det var en present till en kusin som rätt omgående tappade den i trakterna av sölvbacka strömmar.
Jag har haft mycket glädje av Dahlman framför allt under ungdomsåren men nog är det ännu bättre tider nu då det inte längre råder monopolställning i resencerandet och visandet av knivar. I grund och bottten tycker jag han skrev underhållande och valde bra knivar. Kanske inte så allkunnig som man trodde då i ungdomen men kul på det sättet att han tordes ta ställning.

Inget att sörja skulle jag tro att du missade auktionen på PH 1. Jag vet ju lite om vad du har här genom forumet så jag tror du äger bättre bruksknivar och för samlandet vore ju en CH roligare. Dock lär den dra iväg.

Jag undrar ändå om inte din kamrats kniv var en CH ur loveless samarbetet från tidigaste produktionen då marroon micarta mer låter som då, i alla fall för mig. Den brunaktiga jag pratade om i tidigare post var nog en sån maron en. Kanske försvann den taperade tången mellan first produktion och senare serie. Nånstans i bakhuvudet ringer det om att Loveless och Schrade kom lite på dålig fot med varandra över kniven. Skulle i så fall inte vara enda exemplet på att knivmakare och fabrikanter har lite olika produktionsmål.
EKA och Kaj Embertsen skulle kunna vara ett intressant svenskt alternativ. Kniv-Kaj har ju samarbetat med helle om rallarkniven.

Bosse

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg