Right on. Vi har en vinnare!hejsan
har en mora 711 dvs kolstål..
heter den 746 som rostfri kanske ??
vänligen nils
746 är svaret!! Inte illa resonerat. Frågan var ganska knepig.
Right on. Vi har en vinnare!hejsan
har en mora 711 dvs kolstål..
heter den 746 som rostfri kanske ??
vänligen nils
Mycket fin! Också en trevlig allroundkniv.Denne Morakniv?
Haha, jag är kanske inte så bra på att förklara. Sorry.Visst fasen. Trodde du var ute efter något äldre .
Den mora modellen har jag använt i arbetet många gånger o det är mycket kniv för pengarna.
1. OK .hejsan
1. äsch int vare någe svårt å liste ut
2. var och klämde lite på en mora bushcraft-tyckte nog att handtaget inte riktigt passande mina lite mindre händer...
3. hur stor skillnad är det mellan moras olika bladstål egentligen??
skärpan, rosten, skärpebeständigheten, slagtåligheten etc
rostfritt, kolstål, laminat och triflex.
OK, när vi snackar moraknivar så förmodar jag att vi i stort sett pratar om Mora of Sweden/Frosts? Jag hoppar därför över sådana firmor som Erik Jönsson, Lindblomsknivar och Hultafors.hur stor skillnad är det mellan moras olika bladstål egentligen??........................skärpan, rosten, skärpebeständigheten, slagtåligheten................ rostfritt, kolstål, laminat och triflex.
Håller med. Dock kan jag inte låta bli att tycka att den aktuella kniven faktiskt har någonting. För det första så går slipfasen hela vägen och inte avslutas med en stor ricasso, för det andra så är den sabelslipad på samma sätt som många moraknivar. Visserligen är bladet tjockare än på mororna men man måste se till hela den övergripande bladprofilen. Primäreggen är i det här fallet ca 22 g och sekundäreggen ca 15. Det bådar trots allt för en bra skärförmåga.Intressant nyhet från ESEE, har jag missat!
Kan dock inte låta bli att tycka trenden med stabbiga korta neck knives/ fixed EDC är lite överdriven. Bladen är för tjocka! Jag förstår faktiskt inte vitsen riktigt. Jag har En fickkniv med fast blad, en Victorinox skalkniv i hemmagjort plastfodral. Där snackar vi behändig kniv! Till allt från frukt, småvilt, fisk och mindre täljande. Perfekt till vardags, och i skogen som komplement till huggare/yxa/såg.
/M
Ps. Victorinox har nu nyligen fräshat upp designen på dessa fina småknivar och gjort greppet skönare. Dessutom i orange om man gillar det, som jag.
Schade PH2 är ytterligare en kopia på Loveless Drop Point Hunter. Personligen är jag inte så överväldigad av själva stålet. Det rör sig om ett vanligt 440A. Men visst, det är ju en klassiker .izula kan nog o de har bra rykte Har inte själv amvänt någon men skulle gärna göra det.
Själv har jag gått o sneglat ett tag på schrade ph2 varianten. Tänkte jag skulle prova den som jakt kniv men vet inte. Vad tror ni?
mvh K.Lilja
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |