Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jääklar Kalle du har två fina gamla knivar. Lite historia i dem. :)
Same kniven tycker jag ser lite sydsamisk ut i gravyren men vet inte säkert.

God kommande Jul o gott nytt år tll alla forumister :) Hiva inte i er för mycket av julglöggen. Själv ska jag umgås med min son o familj då han blev far första gången i går :) Jag blev farfar till en liten flicka :)

Men GRATTIS! Avundsjuk på dig som kommer att få gosa bebis igen, här var det 4 år sedan sist.
En riktigt kanonjul till alla och envar!

Mvh / Karl-Erik
 
Brukar följa den här tråden och önskar jag hade mer tid över så jag kunde delta aktivt också. Men nu blev jag så nyfiken att jag måste skriva, ber om ursäkt för att det inte är direkt knivrelaterat.

Men! Diskussionen mellan kimmo och dePaul, från mitt håll verkar det som att ni diskuterar två olika saker? dePaul tycker att moderatorerna har gjort rätt, och kimmo att de gjort fel. dePauls argument baserar sig på ATT reglerna är skrivna som de är. kimmos argument angriper mer HUR reglerna är skrivna. Så ser det iaf ut från mitt håll, ser jag det tokigt?

För som jag läser det har kimmo helt rätt, reglerna känns inte flexibla och i det här fallet förlorar man kanske mer än man vinner på att tillämpa dom. Samtidigt har dePaul helt rätt, reglerna har inte följts och konsekvenserna för det är befogade och moderatorerna har ju då inte gjort något fel. Precis som ni själva, båda två, har kommit fram till. Att ni har rätt alltså.

Jag älskar problematiken och ber om ursäkt om jag är helt irrelevant för tråden.

Du missade också när de tog i hand och avslutade den disskussionen...

För övrigt; denna tråden och dess ursprungliga frågeställningar har spårat ur totalt. Skitkul att kolla in och få se fina knivar, men kanske då i egen tråd. Jag är själv intresserad av svar på de fem ursprungliga frågorna. Pallar då inte gå igenom 400 sidor och 350 sidor består av en uppvisning av nya knivar.
 
Du missade också när de tog i hand och avslutade den disskussionen...

För övrigt; denna tråden och dess ursprungliga frågeställningar har spårat ur totalt. Skitkul att kolla in och få se fina knivar, men kanske då i egen tråd. Jag är själv intresserad av svar på de fem ursprungliga frågorna. Pallar då inte gå igenom 400 sidor och 350 sidor består av en uppvisning av nya knivar.

Helt riktigt. Nya trådar är på sin plats många ggr.


För att återknyta lite till tråden: har köpt och använt en spyderco delica ett tag nu och måste säga - jäklars! Vilken kniv.

Den är helt klart en favorit till fråga 1.
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. Mora...

2. EKA Swede 60

3. Köpes på plats...

4. Smörkniven (egengjord) :)

5. Har ingen! Mora finns ju redan...

Mvh troswe
 
Du missade också när de tog i hand och avslutade den disskussionen...

Nej det missade jag inte, det framgick ju väldigt tydligt. Men du kanske menar att mitt inlägg var onödigt? Jag var nyfiken och frågade, tråkigt om du tyckte det var störigt. Men när du skriver "missade också", vad menar du att jag missade då? Att dom inte alls talade om olika saker?

Kan ju passa på att uppdatera mina egna svar på trådämnet:

1. Sanrenmu GB-763, favorit i storleksklassen!

2. Mora Bushcraft Triflex, kanske inte så prisvärd men jag gillar den skarpt.

3. Sanrenmu 710, duger till det mesta och billig nog att förlora.

4. Någon budget kockkniv som sambon fått vid något tillfälle.

5. Bark River Bravo 1, eventuellt med bambu.
 
Nej det missade jag inte, det framgick ju väldigt tydligt. Men du kanske menar att mitt inlägg var onödigt? Jag var nyfiken och frågade, tråkigt om du tyckte det var störigt. Men när du skriver "missade också", vad menar du att jag missade då? Att dom inte alls talade om olika saker?

Kan ju passa på att uppdatera mina egna svar på trådämnet:

1. Sanrenmu GB-763, favorit i storleksklassen!

2. Mora Bushcraft Triflex, kanske inte så prisvärd men jag gillar den skarpt.

3. Sanrenmu 710, duger till det mesta och billig nog att förlora.

4. Någon budget kockkniv som sambon fått vid något tillfälle.

5. Bark River Bravo 1, eventuellt med bambu.
Kul med Sanrenmu. Egentligen är jag inte så förtjust i djupt skålslipade blad men med tanke på priset så kan jag förbise den detaljen i det här fallet :).

~Paul~
 
Nej det missade jag inte, det framgick ju väldigt tydligt. Men du kanske menar att mitt inlägg var onödigt? Jag var nyfiken och frågade, tråkigt om du tyckte det var störigt. Men när du skriver "missade också", vad menar du att jag missade då? Att dom inte alls talade om olika sa
Ett gott antagande av mitt svar till dig. Du gräver upp redan ifyllda gravar. Bläddrar och läser om avslutade kapitel. Du förstår.
 
Tycker inte heller om skålslipat, inväntar lite stenar och ska försöka mig på att få en skandinavisk slipfas på samtliga knivar (har ett par större Enlan fällisar som jag definitivt ogillar pga skålslipningen). Kommer använda en slipjigg, men är lite osäker på hur mycket som måste bort, kommer jag få problem tror ni?
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg