Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tycker inte heller om skålslipat, inväntar lite stenar och ska försöka mig på att få en skandinavisk slipfas på samtliga knivar (har ett par större Enlan fällisar som jag definitivt ogillar pga skålslipningen). Kommer använda en slipjigg, men är lite osäker på hur mycket som måste bort, kommer jag få problem tror ni?

Nej skålslipat är lite svagare än planslipat. Om du menar att planslipa från skålslipning, så kommer det nog att ta en fruktansvärd tid. Så kommer du att slipa bort mycket på bladet, så det blir mycket smalare.
Vet i huggarn om det är värt det slitet. Men det är ju vad man själv tycker. :)

Seved
 
Ja herregud. Hur tänkte jag nu? Det blir ju skitmycket. Får man skylla på pågående influensa? Jag har svamlat klart tror jag. Återkommer vid tillfrisknande.

God Jul förresten!
 
Håller med. En precisering kan vara på sin plats :).

EKA 60 har på senare tid också seglat upp som en av mina favoriter. Dock är det en helt annan känsla i trävarianten jämfört med plast dito.

~Paul~

Har EKA 60 med både och, men föredrar den med trähandtag (bubinga) hade jag inte haft den, så hade jag köpt "EKA Swede 8 Wood"

Gillar Mora Nr 612



Mvh troswe
 
Har EKA 60 med både och, men föredrar den med trähandtag (bubinga) hade jag inte haft den, så hade jag köpt "EKA Swede 8 Wood"

Gillar Mora Nr 612



Mvh troswe
Gillar allt hos Swede 8 förutom slipfasen. Är som sagt ingen större fan av skålslipade blad. Men i övrigt en mycket fin kniv som har kommit fram i samarbete med Outdoor Edge (USA).

612 har tyvärr ett fingerskydd som i mitt tycke är lite för stort och tar bort en del moment i samband med skär nära bladroten. Kan dock förstå varför skyddet är där eftersom kniven är framtagen med tanke på snoriga scouter ;).

~Paul~
 
Gillar allt hos Swede 8 förutom slipfasen. Är som sagt ingen större fan av skålslipade blad. Men i övrigt en mycket fin kniv som har kommit fram i samarbete med Outdoor Edge (USA).

612 har tyvärr ett fingerskydd som i mitt tycke är lite för stort och tar bort en del moment i samband med skär nära bladroten. Kan dock förstå varför skyddet är där eftersom kniven är framtagen med tanke på snoriga scouter ;).

~Paul~

Angående "skålslipade blad", instämmer... fick ju ett nytt blad till min EKA 60 som jag berättade om tidtagare i denna tråden, det blev ett skålslipad-blad jag fick istället för det som satt på från början utan skål! Hade ju inte köpt det! Men freebiz är freebiz... och jag är mycket tacksam för EKA:s Service!

hehe, varit snorig i en vecka nu... sen har jag sluntit ett par gånger då det var blött/kallt och fingrarna var stelfrusna... så av den orsaken vill jag gardera mig, man kan ju modifiera skyddet till de minimala om det känns i vägen, eller köpa utan... Men skyddet har räddat många tråkiga stunder... och de fyller sin funktion, i alla fall för mig under vissa förhållanden och situationer.

Gillar alla Mora Classic, har även några utan fingerskydd oxå, dessa brukas varma tider på året.

Mvh troswe

God Jul & Gott Nytt År, till er alla...
 
).

612 har tyvärr ett fingerskydd som i mitt tycke är lite för stort och tar bort en del moment i samband med skär nära bladroten. Kan dock förstå varför skyddet är där eftersom kniven är framtagen med tanke på snoriga scouter ;).

~Paul~

612 är för vuxna halvsnoriga människor.. ;) hehe. Små Scouterna håller sig nog mer med modellerna 39 & 40, (fick en sådan kniv när jag var liten och snorig på tidigt 70-tal, men för mig kniven hade ett orange plasthandtag då? osäker, kan ha blandat ihop den känslan med något annat)

Mvh troswe
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg