Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Hej Paul.
Har hemma en F1a jag blir lite fundersam över. ATS 34 stål med en robust läder slida med tryck knapp från översidan på slidan. En äldre F1a. Vad jag tänkte på var att det står solingen på andra sidan av bladet. Visste inte att fällkniven har använt solingen blad till sina knivar men är inte expert på fällknivens knivar direkt :) Vet du något om detta Paul eller någon annan.

mvh K.Lilja

Jag har för mig att det var Linder som tillverkade F1 i tidernas begynnelse innan det skar sig mellan dem och Fällkniven. Linder började tillverka och sälja en nästan identisk kniv under eget namn och det blev Fällkniven helt förståeligt inte så glada över.

/ Morgan

Jag har för mig att det var Linder som tillverkade F1 i tidernas begynnelse innan det skar sig mellan dem och Fällkniven. Linder började tillverka och sälja en nästan identisk kniv under eget namn och det blev Fällkniven helt förståeligt inte så glada över.

/ Morgan
Stämmer bra.

Har rätt många av dessa gamla Linder F1:eek:r, liksom deras egen version med trägrepp.

Har pratat med Peter (Fällkniven AB) om det här med Linders svek och han var så här efter 15 år fortfarande rejält sur på dem, milt uttryckt. Linder tillverkar än idag en egen version som liknar originaldesignen: http://www.cutlery-shop.com/knivesk...vessolingen/solingenlinderats34superedge1.php

Bilagor

• Linder F1, ATS-34.jpg
    Linder F1, ATS-34.jpg
    25.1 KB · Visningar: 734
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.1 KB · Visningar: 732
Kniven är uppe i 10K kronor. En ensam kille som ropar på den.

http://www.tradera.com/exklusiv-fallkniv-hk9cx--auktion_291501_143138764

Skumt, som sagt.

~Paul~
Vad jag förstår säljer han en kniv innan han har köpt den?

Citat ur annonsen:
Tillagt i objektsbeskrivningen (21 nov 21:49)
Hej Alla Glada Traderare
Tyvärr så måste jag säga att denna kniv är inte till salu längre
Så jag ber alla som tittar på den att inte bjuda på denna kniv.
Anledning till att den inte är till salu är att återförsäljare efter att ha fåt pengar för den
Ändrar priset i efterhand och vill ha 4380:- Kr. till.
Därför har jag avbrutit köpet från denna återförsäljare

Jannein jag uppskattar dina bud och jag kommer att kompensera dig
Vi kommer att höras när auktionen är slut, tack för din modig het.
Synd den var snygg att tita på åtminstone
M.v.h http://www.tradera.com/auktioner/Dzomba

Citat ur Traderas regler:
http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=2132#forhand
Förhandsförsäljning

Grundregel: Förhandsförsäljning av varor via Tradera är inte tillåtet.

Förhandsförsäljning innebär att en säljare lägger upp en annons med ett objekt som vid det tillfället ännu inte är i säljarens besittning eller ägo. Det handlar normalt om objekt som säljs innan de släpps för försäljning till allmänheten.

Exempel
•Det är inte tillåtet att erbjuda ett objekt till försäljning
som du beställer i efterhand.

Varför har Tradera den här policyn?
För att en säljare skall kunna fullgöra sina åtaganden måste han eller hon kunna slutföra affären utan att vara beroende av utomstående för leverans av det som sålts.
Detta är ett led i att skydda våra medlemmar från tråkiga upplevelser när de handlar och säljer.

Vid överträdelse av denna policy
Överträdelse av denna policy eller tillhörande riktlinjer kan leda till att åtgärder vidtas mot din annons och/eller ditt Tradera-konto.

Ett nytt tillskott, en Kershaw Starkey Ridge 1410PE med titanhandtag och ATS-34 blad från mitten av 90-talet.

Bilagor

• Min Kershaw Starkey Ridge 1410 PE.jpg
    Min Kershaw Starkey Ridge 1410 PE.jpg
    17.5 KB · Visningar: 613
  • Min Kershaw Starkey Ridge 1410 PE, 2.jpg
    Min Kershaw Starkey Ridge 1410 PE, 2.jpg
    20.3 KB · Visningar: 613
  • Min Kershaw Starkey Ridge 1410 PE, 3.jpg
    Min Kershaw Starkey Ridge 1410 PE, 3.jpg
    32.4 KB · Visningar: 618
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 612
Tycker att bladets form inte är alldeles olikt bladet på min SanRemu 710. Möjligen lite uppnosigare och lite kortare.

SanRemun trivs jag väldigt bra med.
Kanske något men då får man titta snabbt ;). Varken materialmässigt, bladprofilmässigt eller ergonomiskt så kommer SR i närheten av Starkey Ridgekniven. Den är möjligtvis ännu mer lik Sebenzan (syftar på SanRenmu).

~Paul~

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg