Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Låter bra!

Nu skall jag ta med min brusletto hunter på en liten fisketur i regnvädret, nån liten rackare skall det väl gå att lura upp tycker jag. Om inte annat så får man lite skogskaffe :)
Skitfiske på dig!

Den funkar nog ganska OK till grovrensning. Lite för välvd spetsdel för att effektivt komma åt att skära i buken, men man kan inte ha allt ;).

Min 205P är ganska lik denna modell i bladform. En mycket fin allroundkniv.

På tal om ovanliga knivar. Jag har nu fått hem mina tre fynd.

1. Randall modell 24 Guardian
2. Fällkniven F1 med serienr 40
3. Gerber Mark I med Amorhide handtag

Det kommer bilder på dessa knivar inom en snar framtid.

En sak måste jag kommentera direkt. Fällkniven F1 var inte den vanliga modellen i ATS-34, utan den med anodiserat blad tillverkad av Linder. Dessa kom ut i en upplaga av 50 stycken om jag minns rätt. Min har nr 40.

Hoppas Nicklas läser det här ;).

~Paul~

Skitfiske på dig!

Den funkar nog ganska OK till grovrensning. Lite för välvd spetsdel för att effektivt komma åt att skära i buken, men man kan inte ha allt ;).

Min 205P är ganska lik denna modell i bladform. En mycket fin allroundkniv.

På tal om ovanliga knivar. Jag har nu fått hem mina tre fynd.

1. Randall modell 24 Guardian
2. Fällkniven F1 med serienr 40
3. Gerber Mark I med Amorhide handtag

Det kommer bilder på dessa knivar inom en snar framtid.

En sak måste jag kommentera direkt. Fällkniven F1 var inte den vanliga modellen i ATS-34, utan den med anodiserat blad tillverkad av Linder. Dessa kom ut i en upplaga av 50 stycken om jag minns rätt. Min har nr 40.

Hoppas Nicklas läser det här ;).

~Paul~

Fick aldrig rensa med den idag, men det har funkat fint förr.

Upp med bilder! :)

Alltså, jo det kommer bilder. Problemet är att "lampan" inte lyser idag. Det är ett otroligt dunkelt ljus ute. Det ger inte knivarna rättvisa. Så fort det blir möjligt så kommer jag med en massa bilder ;).

Jag har rensat med min 205P och det har gått bra, dock inte umärkt. Därtill har den lite för mycket välvning på främre delen av bladet. Jag vill att kniven skall bara glida lätt in i buken och skära utan motstånd.

Förresten vad sägs om den här tekniken att filéa gädda? Det är så jag gör nu för tiden:

http://www.youtube.com/watch?v=H3-GLr9bTXM

~Paul~

Alltså, jo det kommer bilder. Problemet är att "lampan" inte lyser idag. Det är ett otroligt dunkelt ljus ute. Det ger inte knivarna rättvisa. Så fort det blir möjligt så kommer jag med en massa bilder ;).

Jag har rensat med min 205P och det har gått bra, dock inte umärkt. Därtill har den lite för mycket välvning på främre delen av bladet. Jag vill att kniven skall bara glida lätt in i buken och skära utan motstånd.

Förresten vad sägs om den här tekniken att filéa gädda? Det är så jag gör nu för tiden:

http://www.youtube.com/watch?v=H3-GLr9bTXM

~Paul~

Oj vad smidigt det såg ut - länk sparas och gädda skall fångas :)

Korrekt tillagad så smakar gädda förvillande lik torsken. Hemligheten ligger i avlägsnandet av skinn, ben och diverse slafs, samt en omedelbar avblödning. Filéerna bör heller inte vara alltför tjocka. Dubbel-/trippelpanerad gädda förberedd på det här viset är tillsammans med en fin remouladsås en riktig delikatess.

~Paul~

Visst är torsken jättefin. Det betyder dock inte att du inte kan prova något nytt? ;)

Gör så här:

• Filéa gäddan enligt videons instruktioner
  • Avlägsna skinnet
  • Låt för säkerhets skull gäddköttet dra i filmjölk i 1 dygn
  • Skölj och torka det sedan med hushållspapper
  • Salta och peppra runt om
  • Doppa köttet i vetemjöl, därefter i lättvispad, iskall äggvita och därefter stoppar du köttet i en tättslutande påse med skorpmjöl i. Skaka försiktigt så att köttet blir täckt
  • Ta ut bitarna och stoppa dem i kylen i en timme
  • Hetta upp neutral olja i en stekpanna eller stekgryta (ej olivolja!). Värmen skall vara god men inte tokhög
  • Oljan bör täcka köttbitarna till halva deras höjd
  • Stek tills den första sidan får gyllene färg
  • Vänd och stek den andra sidan på samma sätt. Vänd bara en gång!
Servera med smörslungad kokt dillpotatis och citronklyftor tillsammans med den tidigare omskrivna remouladsåsen. Som tillbehör är det gott med en grönsallat och en enkel vinägrett.

En iskall öl är självklar som dryckackompanjemang.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg