Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Okey :) . Nej det förstår jag att det inte var du :) .

Seved
Va skönt. Som sagt, man blir så trött på idioter som försöker sabba för en. Jag har hållit på hela dagen att rätta till allt, ringt till diverse företag och myndigheter, och så vidare. Dessa idioter fattar inte hur mycket de försvårar livet för vanligt folk.

~Paul~

Cannonball

Gäst
Viulket jävla skit. Var med om det ca ett år sedan. Helt plötsligt skickade mitt e mail konto en massa jävla reklam till folk. Fick förklara mig både här o där för att reda ut allt.

Vad vet ni om denna kniv?

ett-185.jpg

En sådan köpte jag som första jaktkniv när jag var i 10-12 års åldern!
Har faktiskt kvar den än, 20-25 år senare. :)

Cannonball

Gäst
häftigt :) Den är rätt så vass så den skulle nog vara använbar till allt möjligt. :)
Ja den går att ha till det mesta, rekommenderas inta att bryta med eftersom bladet känns ganska hårt... Undra om Depaul har rätt i att det är 12c27 i bladet... Isf är det betydligt hårdare än andra knivar jag har med 12c27...

Ja den går att ha till det mesta, rekommenderas inta att bryta med eftersom bladet känns ganska hårt... Undra om Depaul har rätt i att det är 12c27 i bladet... Isf är det betydligt hårdare än andra knivar jag har med 12c27...
Visst är det 12C27.

Misstaget många gör är att de tror att ett stål är samma genom alla tider :). 12C27 är inte statiskt.

Detta stål har blivit utsatt för många "experiment" i fråga om hårdhet, slitstyrka o s v.

Ett stål kan uppvisa helt olika egenskaper beroende på hur man har behandlat det och vad man är ute efter.

~Paul~

PS Också eggeometrin/bladgeometrin spelar en stor roll i sammanhanget.

Cannonball

Gäst
Visst är det 12C27.

Ett stål kan uppvisa helt olika egenskaper beroende på hur man har behandlat det och vad man är ute efter.

~Paul~

PS Också eggeometrin/bladgeometrin spelar en stor roll i sammanhanget.

Jo, det känner jag till, det är väl förmodligen en betydligt högre hårdhetsgrad än tex Eka och Mos som jag har jämföra med.

wirkkala

Tycker att Tapio wirkkalas "puuko" är mkt vacker och väldigt behaglig att hålla.
Är det ngn som har en till salu? Ring mig 0733-880222

Cannonball

Gäst
Jag har en, men jag tror inte att det finns någon normalt funtad människa som säljer...

Va skönt. Som sagt, man blir så trött på idioter som försöker sabba för en. Jag har hållit på hela dagen att rätta till allt, ringt till diverse företag och myndigheter, och så vidare. Dessa idioter fattar inte hur mycket de försvårar livet för vanligt folk.

~Paul~

Ja precis. Jag blir så trött på dom. Bättre att göra nått nyttigt. :) .

Seved

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg