Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Min EDC senaste månaden. Leatherman Charge AL. Bär sällan på vanliga fällknivar eftersom en Victorinox eller Leatherman är så mycket mer användbar.

Jag håller med. Min EDC sista året är Victorinox Rambler. I jackfickan kan det ligga en Spyderco Dragonfly II för att få lite mer blad när det behövs. Så fort jag reser iväg så ligger min Leatherman Juice S2 i väskan dessutom, där brukar min Paramilitary II befinna sig också...

/M

Randalls rostfria är 440 b. Tror att det är det i alla rosfria randall kör med. Var lite skeptisk i början till det stålet men de vet hur man härdar det så att de känns riktigt bra. Håller skärpan bra och är behagliga att skärpa upp till ordentlig skärpa. Min favotit är dock o1 stålet som jag bara älskar. :)
AISI 440B anses av många vara just det - nämligen ett B-stål. Jag håller dock inte med. Med rätt värmebehandling så är det ett helt OK stål.

Deras knivar i verktygsstål är om jag fattat det korrekt egentligen inte tillverkade i O1, utan i Uddeholm UHB 2140/Arne. Eftersom gemene amerikanen inte har en aning om vad Arne är så kan man överallt läsa att det är O1 i Randall-blad.

Visserligen är det samma kemiska sammansättning men tillverkarens skicklighet i samband med värmebehandling varierar. Jag är helt säker på att våra tekniker är avsevärt bättre än de drönare på andra sidan pölen som konstant misslyckas med Arnes ekvivalent, dvs AISI O1 ;).

På vissa ställen kan man läsa att stålet heter Uddeholm FB-O1. Detta betyder helt enkelt Fixed Blade O1 och är samma sak som 2140: http://www.nordicknives.com/Randall_about.php

~Paul~

Min EDC senaste månaden. Leatherman Charge AL. Bär sällan på vanliga fällknivar eftersom en Victorinox eller Leatherman är så mycket mer användbar.

Har också burit på mig multiverktyg under en period men upptäckte ganska snart att jag inte hade någon användning för det. Då gick jag tillbaka till mina vanliga fällknivar igen. Men visst kan de vara praktiska, t ex i samband med fiske, camping och i vissa mån även vardagsliv om man bor på landet.

~Paul~

Alltså, det är ingen vetenskap bakom min teori. Helt allmänt tror jag dock att folk på landet har mer användning av en tång med diverse andra verktyg än cityfolk.

~Paul~

Alltså, det är ingen vetenskap bakom min teori. Helt allmänt tror jag dock att folk på landet har mer användning av en tång med diverse andra verktyg än cityfolk.

~Paul~

Kanske det :) Vet inte. Idag har jag använt tången till att plocka upp några rödbetsbitar jag tappade på vedspisen sant för att lossa en hård knop. Använde miniskruvmejseln för att komma åt lampan på en diaprojektor.

Behovet beror väl på vad man jobbar med och om man har motorsågar, gräsklippare och annat jox. Mitt mest burna verktyg de senaste åren har med råge varit min Skeletool CX.

Men stad eller inte så ser jag inte hur t ex en Spyderco Delica skulle vara bättre att ha i fickan än en t ex en Victorinox Pioneer.

Bilagor

• Skeletool.jpg
    Skeletool.jpg
    66.3 KB · Visningar: 579
re

Helt rätt, visst är det svenskt Uddeholm UHB 2140/Arne Randall alltid använt. Brukar skryta ibland till en del Randall samlare att det är Svenskt stål o blir förvånad ibland att en del inte vet det. Kanske Gubben Randall själv försökte hålla hemligt sina källor så långt det gick :)

Behovet beror väl på vad man jobbar med och om man har motorsågar, gräsklippare och annat jox. . Mitt mest burna verktyg de senaste åren har med råge varit min Skeletool CX.

Men stad eller inte så ser jag inte hur t ex en Spyderco Delica skulle vara bättre att ha i fickan än en t ex en Victorinox Pioneer.
1. Precis. Det är inte mycket av den varan i city.

2. Fast nu var det inte en Victorinox jag syftade på utan en tung, traditionell multitång :). Ärligt talat så är Pioneer en av de Vicar som jag inte finner speciellt användbar eftersom den bortsett från knivbladet saknar det mest användbara verktyget, nämligen saxen.

Med tanke på det så tycker jag att en liten nagelsax i ett fodral, en P38 burköppnare och en Delica är ett avsevärt bättre kombo. Men som sagt, allt detta är personliga preferenser och vi har alla olika behov.

~Paul~

Helt rätt, visst är det svenskt Uddeholm UHB 2140/Arne Randall alltid använt. Brukar skryta ibland till en del Randall samlare att det är Svenskt stål o blir förvånad ibland att en del inte vet det. Kanske Gubben Randall själv försökte hålla hemligt sina källor så långt det gick :)
Man vet aldrig :). En trevlig konspirationsteori är det i alla fall :).

~Paul~

Den mest användbara Victorinoxen torde vara Compact...minus den där universalkroken som är just motsatsen. Den har dock en inbygd fil på just den modellen. Tydligen finns kroken pga att alla postpaket hade snöre runt sig i Schweiz förr, och man använde kniven som handtag. Visste ni kanske redan. Jag är nog förresten helt OT....

/M

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg