Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Re: Hur man tillverkas kydexslida

Zeeke; sa:
Lite googlande och jag fann den här sidan. kan det vara av intresse?

http://www.northcoastknives.com/northcoast_knives_tutorials_kydexsheath.htm

Har haft en slida i tankarna. För länge sedan lärde jag mig göra en slida för två knivar i svinläder. Kanske man skulle försöka med kydex.
Ja, det tycker jag att du skall prova. Det finns en del ställen att handla material på. T ex Nordellknives. Ett bra ställe i USA är Knife Kits: http://www.knifekits.com/store/s-pages/kk_store_1mainframe.htm?kk_products_sheath_main.htm~smain

~Paul~
 
dePaul; sa:
Du säger att du vill ha en snygg slida. Min filosofi är att form följer funktion. Det betyder att jag faktiskt tycker att kydexslidor är fina.

~Paul~

Vill ha en snygg slida....nja. Men kyderxslidorna ser ofta så combat-aktiga ut. Det gillar jag absolut inte. Men jag har i ärlighetens namn inte sett så många kydexslidor heller. Ska ta en runda.
 
Re: Hur man tillverkas kydexslida

Zeeke; sa:
Lite googlande och jag fann den här sidan. kan det vara av intresse?

http://www.northcoastknives.com/northcoast_knives_tutorials_kydexsheath.htm

Har haft en slida i tankarna. För länge sedan lärde jag mig göra en slida för två knivar i svinläder. Kanske man skulle försöka med kydex.

Jo, det kan vara av intresse. Den såg ju inte jättehemsk ut den där slidan heller. Jag fick också en idé om hur man ska kunna eliminera flänsar öht :)
 
Skönhet

Jag vet inte varför men bland knivar träffar jag ibland på exemplar som är vackra. Den snyggaste kniv jag sett är en dubbelslipad kniv. Habegär uppstod men jag kunde inte motivera ett köp. Dubbelslipade knivar är mordvapen och går knappast att använda till annat än att sticka med.

Ändå tyckte jag den var mycket vacker. Kanske har det med knivarnas form att göra att de lätt får ett tilltalande utseende.
 
Marttiini jaktknivar

I Marttiinis sortiment finns ett set jaktknivar i Carbon.

En större kniv och en mindre kniv i gemensam slida.

Carbon, det är väl inte rostfritt? Eller? Är det stål av samma låga kvalitet som tidigare nämnts i tråden?
 
Re: Marttiini jaktknivar

Zeeke; sa:
Carbon, det är väl inte rostfritt? Eller? Är det stål av samma låga kvalitet som tidigare nämnts i tråden?
Carbon Steel betyder kolstål. Det finns dock rostfritt som heter High Carbon Stainless Steel (Puma, tidiga Frosts). Det betyder rostfritt stål med högt innehåll av kol.

Är inte riktigt säker på vilken typ av kolstål Marttiini använder men en kvalificerad gissning är att det handlar om 1085 alt. 1095. Dessa sorter är avsevärt tuffare än det Bonpertuisstål företaget använder i sina rfr modeller.

~Paul~
 
Re: Re: Marttiini jaktknivar

dePaul; sa:
Zeeke; sa:
Carbon, det är väl inte rostfritt? Eller? Är det stål av samma låga kvalitet som tidigare nämnts i tråden?
Carbon Steel betyder kolstål. Det finns dock rostfritt som heter High Carbon Stainless Steel (Puma, tidiga Frosts). Det betyder rostfritt stål med högt innehåll av kol.

Är inte riktigt säker på vilken typ av kolstål Marttiini använder men en kvalificerad gissning är att det handlar om 1085 alt. 1095. Dessa sorter är avsevärt tuffare än det Bonpertuisstål företaget använder i sina rfr modeller.

~Paul~
En kniv ur det sortimentet kan vara ett alternativ förutsatt man inte är rädd för att "knacka rost".
 
Re: Re: Re: Marttiini jaktknivar

Zeeke; sa:
En kniv ur det sortimentet kan vara ett alternativ förutsatt man inte är rädd för att "knacka rost".
Asså, det finns olika sätt att preppa en kniv tillverkad i kolstål. Om jag skall använda en sådan kniv och inte ha den på display i vitrinskåpet så brukar jag göra såhär:

1. Tejpa ca 2 mm av bladet intill handtaget (choil) med eltejp eller annan tejp som håller vattnet borta.

2. Fyll en behållare med en blanding av salt, ättika och vatten (inte för koncentrerat).

3. Sänk ner bladet men låt inte vätskan komma i kontakt med handtaget.

4. Låt den få patina (en mörkare beläggning). När du tycker att färgen är adekvat så är det bara att ta upp kniven, torka den, olja in den och börja använda den.

Den här proceduren gör faktiskt kniven avsevärd mindre känslig för allvarlig rostbildning. Bladet förlorar förståss sin ursprungliga glans men eftersom det handlar om en brukskniv så gör det ju inget.

~Paul~
 

Liknande trådar