Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Så här står det på Sandviks hemsida:

Sandvik-koncernen flyttar till Stockholm
Sandvik Mining flyttar till Amsterdam, Holland
Sandvik Machining Solutions i Sandviken
Sandvik Materials Technology i Sandviken
Sandvik Construction flyttar till Stockholm, med vissa funktioner i Shanghai, Kina
Sandvik Venture i Stockholm

Min tolkning av det är att det bara är huvudkontoret för själva koncernen som flyttar.
Att flytta hela tillverkning skulle ju kosta enorma pengar... För att inte tala om kunskap...
 
Min tolkning av det är att det bara är huvudkontoret för själva koncernen som flyttar.
Att flytta hela tillverkning skulle ju kosta enorma pengar... För att inte tala om kunskap...

Så är det nog. Trots all så är det ingen positiv utveckling för företaget. Risken för att hela tillverkningen flyttas är därmed bara ett steg ifrån. Det finns exempel på detta i samband med en del amerikanska knivtillverkare.

~Paul~
 
Har fått hem ett nytt tillskott inropat på Tradera. Den här gången förlöpte allt utan problem. Kniven är en Frosts 277 av äldre tillverkning i laminerat Uddeholm Arne och jakarandagrepp.

Bladet är endast 10 cm långt och slidan är av den öppna typen med en flärp som träs över knoppen på ändbutten för att säkra pjäsen och förhindra den från att ramla ut.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Frost # 277, laminerat Arne, jakarandagrepp.jpg
    Min Frost # 277, laminerat Arne, jakarandagrepp.jpg
    12.1 KB · Visningar: 484
  • Min Frost # 277, laminerat Arne, jakarandagrepp, 4.jpg
    Min Frost # 277, laminerat Arne, jakarandagrepp, 4.jpg
    16.7 KB · Visningar: 492
  • Min Frost # 277, laminerat Arne, jakarandagrepp, 3.jpg
    Min Frost # 277, laminerat Arne, jakarandagrepp, 3.jpg
    19.8 KB · Visningar: 489
  • Min Frost # 277, laminerat Arne, jakarandagrepp, 2.jpg
    Min Frost # 277, laminerat Arne, jakarandagrepp, 2.jpg
    17.6 KB · Visningar: 496
Fina knivar det där Paul. Jag undrar vad en sån skulle kosta i nyproduktion? En gång i tiden fanns mycket lust i designen i mora med omnejd.

Bosse
Alltså man tillverkar än idag modellen 311 i laminerat stål. Med lite tur kan man få tag i den för ca 450 kronor.

Ragweed Forge har "min" modell (277) fortfarande till försäljning. De tar 67 dollar för den. Förmodligen skulle priset på nyproduktion ligga i trakten runt 500:- kronor.

Håller med om att det är trist att så många fina modeller försvinner och allting börjar se main-stream ut. Ett exempel på det är den s k Bushcraft-serien. Samma kniv om och om igen med små variationer i materialval men med ett högt pris.

Det som kännetecknade morakniven var just det låga priset samtidigt som stålet var av förhållandevis hög kvalité. Det man sparade på var resten, dvs noggrannheten i ihopskruvandet, finishen och slidan. Tyvärr har man börjat ge avkall på det här konceptet.

~Paul~
 
En annan favorit - EKA 60 Wood.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min EKA 60 Wood, 2.jpg
    Min EKA 60 Wood, 2.jpg
    21.1 KB · Visningar: 432
  • Min EKA 60 Wood, 3.jpg
    Min EKA 60 Wood, 3.jpg
    20.2 KB · Visningar: 443
  • Min EKA 60 Wood.jpg
    Min EKA 60 Wood.jpg
    17.5 KB · Visningar: 443

Liknande trådar