Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Fast i det aktuella fallet så handlar det med största säkerhet om 420J2, det vill säga - ett billigt alternativ.

2. Det är egentligen frågan om huruvida man sparar något eller inte eftersom själva tillverkningsprocessen fördyrar den slutgiltiga produkten.

~Paul~

Ja ja det är inte så dyrt nä.


Nej nu förtiden är det tveksamnt om man tjänar nåt på det. Vanligt stål är inte så dyrt nu.

Seved
 
En mycket fin jakt/allround/campingkniv är Fred Haakonsens Utility Knife i Böhler/Uddeholm Vanadis 4E, HRC 66!!

Bladformen påminner starkt om den hos Fällkniven F1. Handtaget har dock en något udda utformning.

~Paul~

Den ser fin ut, rena linjer o allt. Men fn vad hårt. Ingen bryt o bänd kniv inte. Vanadis stålen är fina. 4E är det nån förbättrad version av 4:an.

Seved
 
En mycket fin jakt/allround/campingkniv är Fred Haakonsens Utility Knife i Böhler/Uddeholm Vanadis 4E, HRC 66!!

Bladformen påminner starkt om den hos Fällkniven F1. Handtaget har dock en något udda utformning.

~Paul~

Är inte hans knivar löjligt dyra? Cold Skills säljer väl en av hans modeller för runt 8 000:-

Jag är hyffsat insatt i knivar och kan tänka mig att betala ganska mycket för en kniv men det skulle vara intressant att veta vad man för för 8 000:- som man inte får i andra kvalitetsknivar.

Sedan tycker jag att några av hans modeller såg fina ut. Fastnade lite för hans moderna leuku som jag tycker var läcker.
 
Är inte hans knivar löjligt dyra? Cold Skills säljer väl en av hans modeller för runt 8 000:-

Jag är hyffsat insatt i knivar och kan tänka mig att betala ganska mycket för en kniv men det skulle vara intressant att veta vad man för för 8 000:- som man inte får i andra kvalitetsknivar.

Sedan tycker jag att några av hans modeller såg fina ut. Fastnade lite för hans moderna leuku som jag tycker var läcker.
Jo, de är väldigt dyra. Tyvärr är de läckra, precis som du skriver. Bra stålsorter, dessutom.

~Paul~
 
Åh nej!

Hör på nyheterna att Sandvik skall flytta huvudkontoret till Stockholm och att de anställda riskerar att få sparken! Det rör sig om 6500 man.

Inte bra nyheter för oss knivfrälsta :(.

~Paul~
 
Åh nej!

Hör på nyheterna att Sandvik skall flytta huvudkontoret till Stockholm och att de anställda riskerar att få sparken! Det rör sig om 6500 man.

Inte bra nyheter för oss knivfrälsta :(.

~Paul~

Det var illa :( Då är det ännu mindre chans att dom börjar skära mindre plåtar till knivblad.

Seved
 
Det var illa :( Då är det ännu mindre chans att dom börjar skära mindre plåtar till knivblad.

Seved
Risken är avsevärt större än så. Om Sandvik lägger ned så har vi egentligen bara en seriös "spelare" kvar. Och denne är inte ens genuint svensk längre :(. Uddeholm ingår ju som bekant i Österrikiska Böhler-koncernen.

~Paul~
 

Liknande trådar