Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Men rostfritt utanpå kolstål, har dom väl gjort förut, om jag inte minns fel.

2. Förstår visserligen inte vitsen med det, visserligen skyddar det ju stora delar av bladet, men eggen är ju kolstål. Och stålen nu för tiden är så bra, så jag undrar om laminering, förbättrar nåt till flexibiliteten.
1. Sant, men inte i en fällkniv. Det är just den detaljen som är intressant.

2. Man är säkert ute efter rosttröghet i kappan och en förbättrad grad av elasticitet. Om besparingen på materialsidan är i paritet med en svårare grad i tillverkningsledet är svårt att säga.

Om jag inte minns fel så är kärnstålet 2140/Arne. Laminat tillför absolut i styrka och elasticitet, dvs ett större motstånd mot plastisk deformation. I det aktuella fallet så är jag dock osäker om skillnaden över huvud taget kan mätas, jämfört med ett homogent blad i rent 2140 eftersom man jämför ett laminat i rostfritt och kolstål med ett helt blad i kolstål. Jag tror att det skulle krävas en del mätningar för att komma fram till ett rättvist svar.

~Paul~
 
1. Sant, men inte i en fällkniv. Det är just den detaljen som är intressant.

2. Man är säkert ute efter rosttröghet i kappan och en förbättrad grad av elasticitet. Om besparingen på materialsidan är i paritet med en svårare grad i tillverkningsledet är svårt att säga.

Om jag inte minns fel så är kärnstålet 2140/Arne. Laminat tillför absolut i styrka och elasticitet, dvs ett större motstånd mot plastisk deformation. I det aktuella fallet så är jag dock osäker om skillnaden över huvud taget kan mätas, jämfört med ett homogent blad i rent 2140 eftersom man jämför ett laminat i rostfritt och kolstål med ett helt blad i kolstål. Jag tror att det skulle krävas en del mätningar för att komma fram till ett rättvist svar.

~Paul~

1:Ja det var det jag hade för mej.

2: Ja säkert. Jag undrar om dom sparar nåt på det. Rostfritt brukar inte vara så billigt, och det finns billigare stål än 2140.

Mådä. Varför man laminerade från början, var för att spara på det dyra stålet. Ja absolut skulle det gå åt endel mätningar. Ja ja hursomhelst så är det en fin fällis. Hoppas nu bara att dom kör med fin Masur. Då skulle jag kunna tänka mej att EDC:a den.

Seved
 
1. Rostfritt brukar inte vara så billigt, och det finns billigare stål än 2140.

2. Varför man laminerade från början, var för att spara på det dyra stålet. Ja absolut skulle det gå åt endel mätningar.
1. Fast i det aktuella fallet så handlar det med största säkerhet om 420J2, det vill säga - ett billigt alternativ.

2. Det är egentligen frågan om huruvida man sparar något eller inte eftersom själva tillverkningsprocessen fördyrar den slutgiltiga produkten.

~Paul~
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

Jag hoppar in här, lååångt efter trådstart,men lika glad ändå :)

1. En EKA fickkniv som mer eller mindre alltid finns i fickan. Förutom till rakningen, då det är en J.A Hellberg som gäller :)
2. En gammal Mora med 13 cm kolstålsblad och den gamla fina plastslidan
3. Är sällan utomlands, och än mer sällan med kniv
4. En Kobe-kniv från Duka.
5. Svårt... Det varierar hela tiden. Just nu är det nog den som ligger som ett blad i Gävle och ska få ett skaft senare i höst.

Ska bli skoj att hänga med lite i den här tråden, jag har ju ett knivintresse sedan länge :)
 
En mycket fin jakt/allround/campingkniv är Fred Haakonsens Utility Knife i Böhler/Uddeholm Vanadis 4E, HRC 66!!

Bladformen påminner starkt om den hos Fällkniven F1. Handtaget har dock en något udda utformning.

~Paul~
 

Bilagor

  • Fred Haakonsen jakt-. allroundkniv i Vanadis 4E.jpg
    Fred Haakonsen jakt-. allroundkniv i Vanadis 4E.jpg
    13.1 KB · Visningar: 633
re

Tackar Paul o Rompa.

Jäkligt fin kniv Paul men ifrågasätter lite varför så hård hrc på en allround kniv ? Är nog inte den lättaste att få till skärpan på i skogen om dt skulle behövas.
 
Tackar Paul o Rompa.

Jäkligt fin kniv Paul men ifrågasätter lite varför så hård hrc på en allround kniv ? Är nog inte den lättaste att få till skärpan på i skogen om dt skulle behövas.
Ja, det är ju sant förstås. Framför allt med tanke på den förhållandevis höga andelen Mo och V karbider. Jag antar att filosofin bakom är att man inte skall behöva skärpa kniven ute i fält eftersom stålet är så pass slitstarkt ;).

~Paul~
 

Liknande trådar