Stort knivintresse - välj din favoritkniv

EKA 88 Masur, den är ju en liten goding, Ser i fram emot bilder på den, vad fick du ge för godingen och fick du med något läderfodral till den?

Mvh troswe
Ja, jag fick med fodralet också. Här kommer några bilder på EKA 1000 med gummihandtag och EKA 88 Masur.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min EKA 1000, gummi.jpg
    Min EKA 1000, gummi.jpg
    25 KB · Visningar: 538
  • Min EKA 1000, gummi, 2.jpg
    Min EKA 1000, gummi, 2.jpg
    14.6 KB · Visningar: 539
  • Min EKA 88 masur.jpg
    Min EKA 88 masur.jpg
    32.6 KB · Visningar: 555
  • Min EKA 88 masur, 2.jpg
    Min EKA 88 masur, 2.jpg
    31.2 KB · Visningar: 528
  • Min EKA 88 masur, 3.jpg
    Min EKA 88 masur, 3.jpg
    20.5 KB · Visningar: 531
Vet inte riktigt vad du vill veta. Kniven är en finsk Marttiini tillverkad i ABS-plast och 420J2 stål. Det är en jaktkniv/allroundkniv som Marttiini även förser andra firmor med, t ex Rapala och Normark.

http://www.cykelochfiskecenter.se/jakt/category_545/product_4970.html

Stålet är inte allt för märkvärdigt. Du får vara beredd på att slipa ofta.

~Paul~

Tycker inte att bladet ser likadant ut som den som du länkar till. Bladet på Mattias kniv ser svart ut och även formen är lite annorlunda.

Av det som jag hittar på Marittiinis hemsida så stämmer kniven mest överens med modell 214012 eller 215012.

De modellerna har grepp i gummi och har ett bladstål med det exotiska namnet Carbinox T508.

Dock har de inte svarta blad.
 
Tycker inte att bladet ser likadant ut som den som du länkar till. Bladet på Mattias kniv ser svart ut och även formen är lite annorlunda.

Av det som jag hittar på Marittiinis hemsida så stämmer kniven mest överens med modell 214012 eller 215012.

De modellerna har grepp i gummi och har ett bladstål med det exotiska namnet Carbinox T508.

Dock har de inte svarta blad.
Har inte påstått att bladet på den länkade kniven är identiskt. Stålet är ett mysterium-stål som de flesta är överens om är 420J2.

~Paul~
 
Ok, vad har de då i sitt vanliga rostfria stål som inte är Carbinox? Något som är sämre än 420J2?
Tidigare körde de med Bonpertuis, ett franskt stål. De gamla är således i detta stål. De nya är i just 420J2/Carbinox. En del har också tillverkats i 12C27 men det blir allt sällsyntare på senare tid. Den traditionella björkskaftade Martiinin från förr är just i Bonpertuis.

Det är nu för tiden en enda röra när det gäller finska knviar som Fiskars/Gerber, Marttiini och deras samarbetspartners (Normark, Rapala). Svårt att hänga med. Rent generellt kan man säga att kvalitén har sjunkit.

~Paul~
 
re

Håller med Paul om att de äldre finska knivarna hade bättre stål även om jag tycker att de flesta är okey som användare idag också :)

Känner du igen det här DePaul: RW Loveless #6 för 16600 kronor i sista minuten :) ?
 

Liknande trådar