Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Än en gång måste jag kommentera och säga att det är det snyggaste skaft jag sett efter studerat det det en stund. Skulle gärna se det live.
 
Än en gång måste jag kommentera och säga att det är det snyggaste skaft jag sett efter studerat det det en stund. Skulle gärna se det live.

Håller helt med föregående talare om att det är jäkligt snyggt! Men undrar om det är stabiliserat på något sätt, typ tryckt med epoxy?

Även om det är ett kort blad tycker jag det är utmanande att göra skaftet på detta sätt, hur hållbart är det mot ett klassiskt där träfibrerna följer tången???
 
Norska Helle kommer i mars 2012 ut med sin första fällkniv. Kniven som heter Dokka lär tillverkas i laminerat stål (kolkärna och rostfri kappa). Bladet är hela 90 mm långt. Förmodligen kommer den att levereras med olika typer av handtagsmaterial, som t ex björkmasur.

Kniven kommer med stor sannolikhet att kraftigt konkurrera med vår EKA 82. Det vill säga - om priset är rätt.

~Paul~
 

Bilagor

  • Helle fällkniv, f o m mars 2012. Laminatstål i kol och rfr.jpg
    Helle fällkniv, f o m mars 2012. Laminatstål i kol och rfr.jpg
    20.9 KB · Visningar: 706
Ja, förutsättningarna finns där. Om priset är rätt så handlar undertecknad rätt av :).

~Paul~

Japp absolut så finns förutsättningarna där. Men rostfritt utanpå kolstål, har dom väl gjort förut, om jag inte minns fel.
Förstår visserligen inte vitsen med det, visserligen skyddar det ju stora delar av bladet, men eggen är ju kolstål. Och stålen nu för tiden är så bra, så jag undrar om laminering, förbättrar nåt till flexibiliteten.

Seved
 

Liknande trådar