Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Hej Seved. Har inga andra bajonetter tyvärr.

Paul. Köpte fällknivens mod p från ett annat forum :) Ska customisera den lite med ett par snygga skalor jag har hemma :)
 
Oki, jag hittade på wikipedia också. Vad är hållbarast?

Jag är rätt sugen på Ontario Gen II SP som sagt. Då är bara frågan vad man ska ta för slipning. Hollow, half hollow eller flat?

Det lutar åt att beställa från Knifecenter, jag är lite sugen på någon mindre och smidigare kniv som är bra att tälja med, om det lika blir att beställa. Har kikat på någon typ av neck knife, då jag använt mig av en sådan tidigare och gillade den. Någon som har tips där?


(Ursäkta att jag spammar tråden med mitt 1000-frågor-beteende)
 
Senast ändrad:
Oki, jag hittade på wikipedia också. Vad är hållbarast?

Jag är rätt sugen på Ontario Gen II SP som sagt. Då är bara frågan vad man ska ta för slipning. Hollow, half hollow eller flat?

Det lutar åt att beställa från Knifecenter, jag är lite sugen på någon mindre och smidigare kniv som är bra att tälja med, om det lika blir att beställa. Har kikat på någon typ av neck knife, då jag använt mig av en sådan tidigare och gillade den. Någon som har tips där?


(Ursäkta att jag spammar tråden med mitt 1000-frågor-beteende)

Den allra starkaste slipfasen är convex. Men den är inte lika allround. Den slipningen som är mest allround och starkast, tycker jag är Fullflat slipning. Dvs man flatslipar ända upp mot ryggen på bladet. Så lägger man en liten convex brynegg. Men många tycker att än kortare flat slipning är den bästa. Men i mitt tycke så är den bara bra till att tälja med.
Hollow ground är är svagast och skålslipat ända upp är allra svagast, I mitt tycke passar det bäst till flåknivar å sådant jobb där man inte behöver bryta med bladet. Fördelen med skålslipat är att man kan bryna eggen längre tid innan man behöver slipa eggen.

Allt det här är min personliga åsikt och erfarenhet. Det råder lite delade meningar om sånt här. Du kan säkert få en annan vinkling på det här när depaul dyker upp. Iaf på vissa saker.

Som nyxo säger så gör jag en necker och lite mindre knivar. Gå in på www.sevedsknivar.se så kan du kolla lite. Maila om du har några frågor :)

Seved
 
Du kan säkert få en annan vinkling på det här när depaul dyker upp. Iaf på vissa saker.
Nejdå, jag delar dina åsikter gällande slipfasernas för- och nackdelar.

Några tillägg. En partiell skålslipning är enligt min mening rätt så oanvändbar. Övergången mellan slipfas och bladkropp är oftast i form av en utpräglad kant, vars friktion är mycket irriterande i många skärarbeten där materialets tjocklek överstiger slipfasens bredd.

Liksom Seved så gillar jag fullt flatslipade- och konvexslipade blad. Men som sagt, det viktigaste är att veta vad kniven kommer att användas till. De flesta slipfaser har ju sina paradområden.

När det gäller Gen II-kniven så hade jag således valt den med ett flatslipat blad.

~Paul~

PS Ett alternativ till Gen II skulle kunna vara Ontario RTAK
 

Liknande trådar