Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Den modellen är riktigt tilltaland o vart efter ska jag ha en sån också :) Villket som så ska du nog passa på nu i dessa tider när dollarn är extremt låg. Sen blir det bra mycket dyrare när världs ekonomin o USA börjar rulla igen

Du har förstås helt rätt. Faktum är att dollarn redan har stigit något jämfört med för några månader sedan. Då låg den på exakt 6.- kronor.

~Paul~

Ett nytt tillskott, Sanrenmu 710.

Den här kniven är en uppenbar kopia (kinesisk) på Chris Reeve's "Lil' Sebenza".

• Knivlängd i öppnat läge: 164 mm
  • Knivlängd infälld: 96 mm
  • Bladlängd: 71,2 mm
  • Vikt: 90 g
  • Bladtjocklek: 2,5 mm, taperat mot spetsen (de sista 20 mm)
  • Bladstål: Kinesiskt 8Cr13MoV, dvs motsvarigheten till det japanska AICHI AUS-8
  • Handtag: Borstat rfr-stål med extra skrovlig innerskolla
  • Clips: Samma material som skollorna, polerat, endast ett läge - tip down (vänsterhand!!)
  • Bladlås: Liner Lock, höger-/vänsterhand
  • Spacers (distansbrickor). Borstat rfr-stål
  • Justerbar pivotskruv
Skärpan kunder ha varit bättre, varför jag striglade bladet på min Tormek-pasta på 3 micron. Kniven rakar nu armhåren men inte utan ett visst tryck. Förmodligen behövs en viss nedtagning av eggvinkeln, dvs reprofilering med åtföljande procedur med strigling. Frågan är om det är värt det extra arbetet.

Bladet har en utdragen skålslipning med en mycket liten ricasso och räfflad rygg (ca 1,5 cm). Spetsen är ett mellanting mellan drop point och wharncliffe point.

Avslutningsvis. Kniven andas kvalité trots det på pappret låga priset. Allting sitter och funkar utmärkt; bladet är exakt centrerat, det är inga glapp i horisontell- eller vertikalläget och utfällningen är mjuk och distinkt. För ca 200:- kronor så är den ett fynd. Den ropades in på Tradera.

Jag kommer att använda kniven som min EDC under den närmaste framtiden. Om någon skulle råka vara intresserad så kan jag återkomma med en längre recension längre fram i tiden.

~Paul~

Bilagor

• Min Sanrenmu 710.jpg
    Min Sanrenmu 710.jpg
    15.2 KB · Visningar: 715
  • Min Sanrenmu 710, 3.jpg
    Min Sanrenmu 710, 3.jpg
    21.4 KB · Visningar: 728
  • Min Sanrenmu 710, 2.jpg
    Min Sanrenmu 710, 2.jpg
    27.6 KB · Visningar: 718
  • Min Sanrenmu 710, 4.jpg
    Min Sanrenmu 710, 4.jpg
    19.5 KB · Visningar: 798
re

Hej.
Idag blev jag glad igen när jag fick den här på posten. Har väntat på den ett tag men till slut så. En randall mod 25-6 trapper. Måste säga att faan vad nöjd jag är med den robusta känslan o hur bra den känns i handen. Vad tycker ni?
mvh Kimmo Lilja
fyra-89.jpg

tv-140.jpg

tre-107.jpg

fem-57.jpg

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg