Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hehe jag glömde ju frågorna :)


1. Vilken kniv använder du till vardags?

Gerber Multi-Plier 600 Pro Scout Needlenose. Jag hittade äntligen vad den hette :)

2. Vilken kniv använder du där ute?

Benchmade Rukus har alltid haft sin plats i fickan vid skogsturer.

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Gerber Multi-Plier 600 Pro Scout Needlenose

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

Global GS-5 och Global G-9

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

En egentillverkad kniv av den anledningen att jag håller på med min första kniv och därför är ju drömmen att få ihop en egen :)

Mvh // Johannes
 
De senaste tillskotten
Bob Terzuola ATCF
IMG_7750.jpg

Chris Reeve Umnumzaan
IMG_7757.jpg


Ingen av dessa är direkt små till storleken, 3,5-4" blad.

//Per
 
1. Med stigande grad av kunskap blir ämnet intressantare. Med intresse kommer kunskap. Med mer kunskap kommer ännu mer intresse, osv osv. Det jag försöker säga är att med fördjupning i ämnet så inser man hur pass fascinerande ämnet knivar egentligen är.

2. Fast din "insikt" är inte helt och hållet korrekt. När den här tråden startade så hade t ex undertecknad inte speciellt många inlägg gjorda. Därmed är vi tillbaka på punkt 1. ;).

~Paul~

PS Du får gärna presentera några fakta/inlägg där vi, dvs "de gamla rävarna", är helt ute och cyklar ;)

Klart att ni inte är ute och cyklar, enligt mig så har ni alltid rätt. Tänkte på det "lite" upprörda känslorna angående F1 tidigare.

Jag själv sällar mig till moran ... tänk dig ett gammalt mora svärd med det röda handtaget.
Vilka minnen "suck" , kan man köpa dessa fortfarande? eller ett blad kanske?

Och till min insikt och punkt 2 -det är ju det som är poängen. Och det är under bart att snöa in sig i ett intresse. Och man kan snöa in sig i allt. Men just knivtrådar på utsidan de mest insnöade (positivt).
 
Klart att ni inte är ute och cyklar, enligt mig så har ni alltid rätt. Tänkte på det "lite" upprörda känslorna angående F1 tidigare.

Jag själv sällar mig till moran ... tänk dig ett gammalt mora svärd med det röda handtaget.
Vilka minnen "suck" , kan man köpa dessa fortfarande? eller ett blad kanske?

Och till min insikt och punkt 2 -det är ju det som är poängen. Och det är under bart att snöa in sig i ett intresse. Och man kan snöa in sig i allt. Men just knivtrådar på utsidan de mest insnöade (positivt).
OK, då förstår jag bättre :).

De röda mororna är förstås kvar i kolstålsvarianten. Det vill säga, själva modellen finns (Classic). Tyvärr tillverkas de laminerade inte i rödfärgad björk längre utan i naturfärgad björk. Synd :(.

~Paul~
 
Bara några tankar om Chris Reeve och de knivar som kommer från hans verksamhet.
Jag blir lika imponerad varje gång jag får en av hans knivar i min hand. Väl genomtänkt design, inget överflödigt eller onödigt.
Mycket användarorienterat, det märks att det är produkter som är tänkta att användas.

Kvaliten är bättre än nån annan i branschen, bättre än många customtillverkare också.

Kostar dom mycket? Ja, ~$400 är mycket pengar.
Är dom dyra? Nej, jag tycker inte det.

//Per
 

Liknande trådar