Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har tidigare visat 2 av mina knivar & här kommer resten som jag oftast använder.
Eftersom jag jagar mycket & går med hund (tysk jakt terrier) så används knivarna mycket..

1: Gerber (mark2 tror jag); används bara när jag går med hund på grismarker & till eftersök.
men skall bytas ut när Seved har hunnit göra ett blad som vi har ritat efter mina önskemål(ingen press Seved...) ingen fånglina på den & det av en bra anledning....( enligt mig iallafall)

2: Seved har gjort bladet & jag satt ihop, dessert ironwood,mässings rör,svart epoxy & svart vulcan fibrer.

3: Seved har gjort bladet: svart micarta,rostfria pins & röd vulcanfibrer.

4: enzo blad, orange G-10, rostfria colby pins,svart vulcan fibrer( gjorde den efter att jag tappat TK6 & inte hittade den bland löv & buskar. hittade TK6 vid senare tillfälle..)

5:Fällkniven TK2

6:Fällkniven TK6

7: Spyderco Delicia

har oftast Spyderco runt halsen i ett kydex fodral, riktigt praktiskt när man behöver en kniv till småsaker(används oftast för att ta ur djur med, lätt att komma åt överallt.). Sen har Seveds knivar fått tjänstgöra den här säsongen till allt ifrån fixa eld till avsluta dåliga skott ifrån pass skyttar...... mycket nöjd.
Så jag brukar ha 3 knivar när jag jagar.

Tjenare :).

Hoppas jakten gått bra.
Ja det är kul att du är nöjd med knivarna :). Det är riktigt roligt att knivarna fått göra tjänst ordentligt.
Ja det ska bli kul o se hur avfågningsknivarna funkar. De ser riktigt lovande ut.

Ja 3 knivar går åt om dom ska vara skapligt annpassade.

Seved

Veckans marknadsföringsploj.

Har något sett Bear Grylls Ultimate Survival knife?
Jag upptäckte den för tio minuter sedan. För fyra minuter sedan konstaterade jag att den var ren skit.

Gerber har gjort den tillsammans med BG och i princip ser den ungefär ut som en LMF II. Samma blad med tänder, samma fingerskydd med två hål men resten ser ut att komma från en Mora Bushcraft.

Fodralet har samma tumspärr som på LMF II. Det finns ett överarbetat kort eldstål på framsidan och en brynsten på baksidan av fodralet som på Bahcos överlevnadskniv.

Nu till det som gör att kniven inte är ett skit bättre än en 16 kronors mora-klon från Byggmax.
Man skulle kunna tro att metallpluppen i bakänden är en del av bladet (tänk F1) så att man kan banka in den i saker (som F1). Nej då, metallpluppen är limmad i plasten och allt ger ett lika seriöst intryck som en "Rambokniv" från Hobbex.

Många har klagat till Gerber att pluppen lossnat och att fingerskyddet spruckit. Gerbers ursäkt var väl att det var en "beta" och att alla barnsjukdomarna skulle vara borta till våren.
Förresten nämnde jag att över hälften av bladet är sågigt och att de gjort ett litet jack på ryggen för eldstålet. De skickar också med BG:s överlevnadstips på ett litet ihopvikt papper. Hoppas det är i Tyvek eller doppat i vax, annars är det ju bara en bit blött papper efter ett regn. På baksidan av fodralet fanns också några nödsignaler, amerikanska dock med SEX av något.

Visst, Bear Grylls är puckot som gör alla överlevnadsäventyren på det "farligaste" sättet, att då ha en "ultimate survival knife" som känns som den skulle gå i bitar bara man tittade på den känns ju i nivå med allt annat han gör. Visst, vi kan gå runt sjön, men det blir bättre TV att hoppa i. Visst kan vi ha en "tråkig" men bra kniv men det blir bättre TV om det går i bitar och vi får lösa uppgiften med tänderna.

http://bear.gerbergear.com/Knifes/ultimate-knife/

Bear Grylls kniv har diskuterats livligt på diverse fora. Tja, vad skall man säga. Till skillnad från Ray Mears mer seriösa inställning så är BG en pajas och sensationsmakare vars primära syfte är att tjäna så mycket pengar som möjligt oavsett inriktning. Tyvärr finns det mindre invigda personer som säkert köper skräpet.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg