Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag lade en tunn skinnbit på musmattan sen smetade jag in den med autosol.
Jag lider brist på fina slip papper, så jag va tvungen att testa!
Den blev rakbladsvass!:)

Ser fint ut.
Kolla med Biltema, de har finkornigt slippapper till ringa kostnad. Tror jag har 1200 korns hemma om jag inte minns fel. Clas Olsson brukar ju ockå ha all möjlig skit, där kan du säker också hitta billigt slippapper.

Cannonball

Gäst
Ser fint ut.
Kolla med Biltema, de har finkornigt slippapper till ringa kostnad. Tror jag har 1200 korns hemma om jag inte minns fel. Clas Olsson brukar ju ockå ha all möjlig skit, där kan du säker också hitta billigt slippapper.

Tack, jo jag vet var jag köper papper. Den är nog mest tummen som sitter lite djupt:)

Jag har tidigare visat 2 av mina knivar & här kommer resten som jag oftast använder.
Eftersom jag jagar mycket & går med hund (tysk jakt terrier) så används knivarna mycket..

1: Gerber (mark2 tror jag); används bara när jag går med hund på grismarker & till eftersök.
men skall bytas ut när Seved har hunnit göra ett blad som vi har ritat efter mina önskemål(ingen press Seved...) ingen fånglina på den & det av en bra anledning....( enligt mig iallafall)

2: Seved har gjort bladet & jag satt ihop, dessert ironwood,mässings rör,svart epoxy & svart vulcan fibrer.

3: Seved har gjort bladet: svart micarta,rostfria pins & röd vulcanfibrer.

4: enzo blad, orange G-10, rostfria colby pins,svart vulcan fibrer( gjorde den efter att jag tappat TK6 & inte hittade den bland löv & buskar. hittade TK6 vid senare tillfälle..)

5:Fällkniven TK2

6:Fällkniven TK6

7: Spyderco Delicia

har oftast Spyderco runt halsen i ett kydex fodral, riktigt praktiskt när man behöver en kniv till småsaker(används oftast för att ta ur djur med, lätt att komma åt överallt.). Sen har Seveds knivar fått tjänstgöra den här säsongen till allt ifrån fixa eld till avsluta dåliga skott ifrån pass skyttar...... mycket nöjd.
Så jag brukar ha 3 knivar när jag jagar.

Bilagor

• DSC00313.jpg
    DSC00313.jpg
    35.4 KB · Visningar: 711
Jag har tidigare visat 2 av mina knivar & här kommer resten som jag oftast använder.
Eftersom jag jagar mycket & går med hund (tysk jakt terrier) så används knivarna mycket..

1: Gerber (mark2 tror jag); används bara när jag går med hund på grismarker & till eftersök.
men skall bytas ut när Seved har hunnit göra ett blad som vi har ritat efter mina önskemål(ingen press Seved...) ingen fånglina på den & det av en bra anledning....( enligt mig iallafall)

2: Seved har gjort bladet & jag satt ihop, dessert ironwood,mässings rör,svart epoxy & svart vulcan fibrer.

3: Seved har gjort bladet: svart micarta,rostfria pins & röd vulcanfibrer.

4: enzo blad, orange G-10, rostfria colby pins,svart vulcan fibrer( gjorde den efter att jag tappat TK6 & inte hittade den bland löv & buskar. hittade TK6 vid senare tillfälle..)

5:Fällkniven TK2

6:Fällkniven TK6

7: Spyderco Delicia

har oftast Spyderco runt halsen i ett kydex fodral, riktigt praktiskt när man behöver en kniv till småsaker(används oftast för att ta ur djur med, lätt att komma åt överallt.). Sen har Seveds knivar fått tjänstgöra den här säsongen till allt ifrån fixa eld till avsluta dåliga skott ifrån pass skyttar...... mycket nöjd.
Så jag brukar ha 3 knivar när jag jagar.
Jättefin samling av knivar som helt tydligen används! Grattis också till ett fint foto!

~Paul~

Inspirerad av Cannonballs fina bilder på EKA Nordic W11 så kommer här några bilder på ytterligare en EKA, den här gången en Nordic T8. Den här kniven är enligt min ödmjuka åsikt en av de allra bästa allroundfällknivar som har tillverkats/tillverkas i det här landet.

~Paul~

Bilagor

• Min EKA Nordic T8, bild 3.jpg
    Min EKA Nordic T8, bild 3.jpg
    16.7 KB · Visningar: 644
  • Min EKA Nordic T8, bild 4.jpg
    Min EKA Nordic T8, bild 4.jpg
    29.9 KB · Visningar: 619
  • Min EKA Nordic T8, bild 5.jpg
    Min EKA Nordic T8, bild 5.jpg
    25.9 KB · Visningar: 769

Cannonball

Gäst
Snyggt Paul!
I brist på solljus så fick jag ta några bilder inne..

En Tapio Wirkkala och en Kabar 1217.

Bilagor

• IMG_0022.jpg
    IMG_0022.jpg
    30.7 KB · Visningar: 696
  • IMG_0024.jpg
    IMG_0024.jpg
    29.5 KB · Visningar: 621

Cannonball

Gäst
Jag hade samma problem med ljuset. Bilderna är tagna för ca ½ timme sedan.

Jaså, en Wirkkala. Kul, har också en sådan, pluss butterflykniven. Däremot ingen traditionell Ka-bar, om man räknar bort Becker BK2.

~Paul~

Ja, jag fick lägga de på köksbänken under lysröret...

Wirkkalan fick jag av min far, den är ganska flitigt använd, det är en riktigt bra jaktkniv!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg