Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Gissar att jag gör något helt fel.

2.När du säger att man måste trycka på tab-locken (är det bladspärr/fånglinehåls-"spaken") för att få in pivotskruven, innebär det att den (pivotskruven) är det sista som ska monteras? Har satt dit den bland de första delarna jag monterat.
1. Kanske gör du fel. Å andra sidan så är det en knepig procedur som kan ta sin tid. Jag har ibland också hållit på i några timmar innan jag lyckats få dit allt. Nu för tiden går det dock lite fortare ;).

2. Jag menade pivotskruven som bladet är fäst på. Den skall monteras sist.

~Paul~

Becker BK-2

Jag har fått en ny leksak. En Becker BK-2 Companion.

Nu till det svåra valet. Skall jag ta med den ut så den får leka med några pinnar och bli använd, eller skall jag sälja den till någon samlare?

Det är ett monster till kniv. Om en Fällkniven är jobbig att skära "fint" med så är en BK-2 som att använda yxa.

Skillnaden i vikt mellan en BK-2 och en F1 är ungefär som mellan en F1 och en vanlig Mora.

Bilagor

• IMG_5107.jpg
    IMG_5107.jpg
    30.2 KB · Visningar: 520
Jag har lyckats hitta min fällkniv. Det visade sig vara en Spyderco Clipit Delica. Antagligen en av de allra första modellerna av Delica. Jag borde ha fått den i slutet av 80-talet gissningsvis. Man kanske ska kolla upp värdet på dessa numera :O)

/Fredrik

Jag har lyckats hitta min fällkniv. Det visade sig vara en Spyderco Clipit Delica. Antagligen en av de allra första modellerna av Delica. Jag borde ha fått den i slutet av 80-talet gissningsvis. Man kanske ska kolla upp värdet på dessa numera :O)

/Fredrik
Hänger inte riktigt med. Menar du att det är den ultimata fickkniven eller att det är den ultimata samlarkniven?

~Paul~

En "jobbig" insikt vad gäller favoritkniv (då jag ofta dissat moror):

Hittade för några dar sedan min gamla kolstålsmora (användes antagligen senast för ca 25 år sen) och blev alldeles begeistrad av dess patina och hur den kändes att hålla i... Barndomens abborrfiske kändes som igår :)

...mer svart än röd i skaftet men förvånandsvärt fin i eggen, den fick sig en vända på skärpstålet och ärvde en gammal läderslida - tror tamejfasen att den kommer att få bli sommarens skogskniv. Kanske mest av nostalgiska själ, men ändå.

Morakniv, ja jäklars...

En "jobbig" insikt vad gäller favoritkniv (då jag ofta dissat moror):

Hittade för några dar sedan min gamla kolstålsmora (användes antagligen senast för ca 25 år sen) och blev alldeles begeistrad av dess patina och hur den kändes att hålla i... Barndomens abborrfiske kändes som igår :)

...mer svart än röd i skaftet men förvånandsvärt fin i eggen, den fick sig en vända på skärpstålet och ärvde en gammal läderslida - tror tamejfasen att den kommer att få bli sommarens skogskniv. Kanske mest av nostalgiska själ, men ändå.

Morakniv, ja jäklars...
Haha, grattis. Dock hade en rfr-mora varit lite lämpligare i samband med fiske ;).

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg