Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ska testa en fransk

Har nu hört så mycket gott om Opinels knivar att jag var tvungen att köpa en no9 locking i kolstål för att se om den är starkare och mer användbar än den ser ut.
Men med ett pris på 100sek tyckte jag mig vara tvungen att ta hem och testa.

Ni som har Opinel (original) vad använder ni dem till, mer än paketöppning då

BZ/

Metallurgen på jobbett kom äntligen ihåg att ta med datan på snabbstålet. Man skulle kyla snabbast möjliga från härdtempen ner till 550 grader sen var det hålltidm, så man måste ha ett etapp bad. Dom använde salt och han visste inte om det funkade med olja. Men jag undrar om Bodycoat kan göra det, det värsta är att det kostar skjortan om man inte har rätt mycket blad.

Seved
Förstår. Håll oss underrättade. Jag tror att det är helt essentiellt att kunna hålla priset nere.

~Paul~

Har nu hört så mycket gott om Opinels knivar att jag var tvungen att köpa en no9 locking i kolstål för att se om den är starkare och mer användbar än den ser ut.
Men med ett pris på 100sek tyckte jag mig vara tvungen att ta hem och testa.

Ni som har Opinel (original) vad använder ni dem till, mer än paketöppning då

BZ/
De håller för mer än vad de ser ut att göra. Jag har också en nr 9 men i rostfritt. Den använde jag till allt från matlagning till svampplockning och daglig användning i övrigt. Det finns bara ett arbete jag nog inte skulle utsätta den för (trots att jag tror att den skulle klara det också), nämligen täljning.

Får man fråga var du fick tag i kniven till ett så pass attraktivt pris?

~Paul~

köksbutik i stockholm

De håller för mer än vad de ser ut att göra. Jag har också en nr 9 men i rostfritt. Den använde jag till allt från matlagning till svampplockning och daglig användning i övrigt. Det finns bara ett arbete jag nog inte skulle utsätta den för (trots att jag tror att den skulle klara det också), nämligen täljning.

Får man fråga var du fick tag i kniven till ett så pass attraktivt pris?

~Paul~
kan den heta cordon bleu? på vasagatan! tror att no8 kostade 90-95 och no10 ~130 i kolstål. RF var lite dyrare.

BZ/

RAT cutlery Izula

Någon som har några erfarenheter? Har drägglat en hel del över den här det senaste. Ett alternativ till Fällkniven WM1, fast som i mitt tycke verkar roligare. Man kan variera utseendet genom att använda olika fallskärmslina etc.

1095 flatslipat kolstål, 4mm tjockt
bladet är 7,3 cm långt
vikt: 56 gram

beläggning (som skyddar mot rost): svart, olivgrön, beige, rosa

Priset blir runt femhundringen inkl. frakt om man köper på Auktionssidan.

Bilagor

• Izula0708-1-lowres.jpg
    Izula0708-1-lowres.jpg
    57.3 KB · Visningar: 458
Har också kikat en del på Izulan men kan inte hitta något direkt tilltalande i den, tyvärr. Parerskyddet tar upp "halva" bladet och handtaget ser ut att vara mycket obekvämt trots paracord-lindningen. Bladet är dessutom väldigt tjockt med en utpräglad primäregg. Ingen direkt slicer i mina ögon.

Trots det skulle jag vilja ha en i samlingen eftersom det är liksom ett måste köp ;). WM1:an är med största säkerhet en mycket bättre kniv.

~Paul~

Har också kikat en del på Izulan men kan inte hitta något direkt tilltalande i den, tyvärr. Parerskyddet tar upp "halva" bladet och handtaget ser ut att vara mycket obekvämt trots paracord-lindningen. Bladet är dessutom väldigt tjockt med en utpräglad primäregg. Ingen direkt slicer i mina ögon.

Trots det skulle jag vilja ha en i samlingen eftersom det är liksom ett måste köp ;). WM1:an är med största säkerhet en mycket bättre kniv.

~Paul~

Tycker inte parerskyddet är så farligt. Skulle tro att WM1ans skaft är bekvämare men Izulan är mycket finare och roligare tycker jag. Lägger jag så mycket pengar på en pryl så ska den, förutom att uppfylla sina arbetsuppgifter, också vara rolig att äga. Kul att ha helt enkelt. Och Izulan är i mitt tycke långt långt roligare än svampkniven WM1.

Har du fått hem kniven? Hur tycker du att den är?

Japp jag har haft den ett tag nu.:) Jag har inte använt den så mycket. Men det enda förutom att den har parerskydd är att eggen kunde gå närmare parerskyddet. Men jag förstår att den ska ha parerskydd, för det är nog meningen att den bla ska tjäna som stridskniv.

Seved

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg