Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Cannonball

Gäst
Japp jag har haft den ett tag nu.:) Jag har inte använt den så mycket. Men det enda förutom att den har parerskydd är att eggen kunde gå närmare parerskyddet. Men jag förstår att den ska ha parerskydd, för det är nog meningen att den bla ska tjäna som stridskniv.

Seved

Ja det är synd att eggen inte går ända bak, det är ju ingen kniv för finlir precis! Men den är riktigt stabil, jag gillar lädergreppet.

Ja det är synd att eggen inte går ända bak, det är ju ingen kniv för finlir precis! Men den är riktigt stabil, jag gillar lädergreppet.

Nej inget för finlir som sagt. Men den är en fin skogskniv tycker jag. Men man bör kanske ha en mindre kniv jämnter den här. Men generellt tycker jag att man alltid ska ha minst två knivar . Ingen kniv funkar bra till allt. Ja lädergreppet är riktigt fint tycker jag.

seved

Cannonball

Gäst
Japp perfekt. :). Hade eggen varit lite längre ner och inget eller mindre parerskydd så hade jag kunnat tänka mej att ha bara den i skogen. Eller det hade i alla fall funkat bra.

Seved

Ja, synd bara att folk springer åt andra hållet om man har med sig en kniv som har en bladlängd över 8 cm...:)

Ja, synd bara att folk springer åt andra hållet om man har med sig en kniv som har en bladlängd över 8 cm...:)
Folk är oftast rädda för en utpräglad spets. Jag har märkt att reaktionen uteblir när jag tar fram min EKA Camp med ett 12 cm (!) långt blad. Hemligheten är just avsaknaden av en hotfull spets.

MinEkaEskilstunaSwedenArt597.jpg

~Paul~

Folk är oftast rädda för en utpräglad spets. Jag har märkt att reaktionen uteblir när jag tar fram min EKA Camp med ett 12 cm (!) långt blad. Hemligheten är just avsaknaden av en hotfull spets.

~Paul~

En sådan har jag liggande i en låda. Var en trevlig kniv tills jag fick den dumma idén att jag skulle skruva isär den för att göra rent den inuti. Har aldrig fått dit fjädern riktigt igen. :(

En sådan har jag liggande i en låda. Var en trevlig kniv tills jag fick den dumma idén att jag skulle skruva isär den för att göra rent den inuti. Har aldrig fått dit fjädern riktigt igen. :(
Ja, det kan vara lite knepigt. Det är lätt att vända upp och ner på den. Man måste dessutom trycka på "tab locken" för att få in pivotskruven igenom bladet.

~Paul~

Ja, det kan vara lite knepigt. Det är lätt att vända upp och ner på den. Man måste dessutom trycka på "tab locken" för att få in pivotskruven igenom bladet.

~Paul~

Finns det något rätt sätt att få ihop den? Har provat och tyckt mig förstå hur delarna ska sitta men kan inte få dit fjädern med den spänning den ska ha. Gissar att jag gör något helt fel.

När du säger att man måste trycka på tab-locken (är det bladspärr/fånglinehåls-"spaken") för att få in pivotskruven, innebär det att den (pivotskruven) är det sista som ska monteras? Har satt dit den bland de första delarna jag monterat.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg